TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Dynamika wzrostu cen spada, ale koszyk zakupowy nadal drożeje

O autorze
4 min czytania 2023-08-09

Inflacja w lipcu ponownie zwolniła i według wstępnych danych GUS wyniosła 10,8%. Kolejny miesiąc spadku sprawia, że ceny w sklepach rosną, ale wolniej. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego przebiła barierę 300 złotych w 10 na 14 analizowanych sieci. Podstawowe produkty spożywcze są o 20% droższe niż przed rokiem. Najtańsze zakupy oferują dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Największy wzrost cen w skali roku (40%) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5%) produkty tłuszczowe.

Ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,8%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2%. 

Jest to piąty miesiąc z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Według prognoz ekonomistów inflacja w kolejnych miesiącach będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.

Średni koszyk zakupowy już za ponad 300 złotych

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w lipcu były wyższe niż w czerwcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł. To wzrost o 3,20 zł, czyli 1,08% w porównaniu do czerwca br. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry – 20,13 zł (6,93%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (26,64%), Makro Cash & Carry (25,75%) czy Dino (25,43%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i jest ona o 1,96 zł niższa niż w czerwcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70% z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Lipiec okazał się trzecim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano spadek inflacji. Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny. Z danych przeanalizowanych przez ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że już w 10 na 14 badanych sieci średnia cena koszyka zakupowego przekroczyła barierę 300 zł. Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem. Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji. Aktywne działania sieci handlowych, które obserwujemy zwłaszcza w ostatnich tygodniach, mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy poziom inflacji spadnie do akceptowalnego poziomu – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najtaniej w Auchan. Lidl tuż za nim

W lipcu br. za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76% więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Sieć Lidl coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,33 zł (Lidl) i 8,50 zł (Biedronka). 

W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 26,83% odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena wzrosła o 64,54 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach – 282,60 zł.

Najmocniej drożeją dodatki, najmniej produkty tłuszczowe 

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w lipcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 26,77%, słodycze o 25,55% a chemia domowa i kosmetyki o 21,76%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43%).

Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino i Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w lipcu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazł się POLOmarket (7), Kaufland (5), sklepy E.Leclerc, Netto, Carrefour, Intermarche (po 4 produkty), Dino (3), ALDI i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy dostępne jest na stronie.

PS ERLI rzuca kolejne wyzwanie rynkowi e-commerce

ERLI uruchamia aplikację mobilną, dzięki której klienci mogą jeszcze taniej zrobić zakupy na ERLI z gwarantowaną roczną darmową dostawą i kuponami rabatowymi o równowartości 50 zł do wykorzystania przy kolejnej transakcji.