fot. pexels.com
…wzrosnąć do 13,7 mln., 16 proc. seniorów to aktywni internauci. Jak funkcjonują w digital świecie i co należy o nich wiedzieć, chcąc dotrzeć do nich za pośrednictwem nowych mediów? Postanowiła to sprawdzić agencja interaktywna KERRIS wraz z seniorami z Dancingu Międzypokoleniowego.
Zobacz również
Jak seniorzy korzystają z technologii?
– W ciągu ostatnich trzech lat liczba użytkowników smartfonów w wieku 65+ podwoiła się. Widoczny jest dynamiczny wzrost popularności tego typu urządzeń, jednak wykorzystywane są one głównie przez seniorów do funkcji natywnych: dzwonienia i wysyłania wiadomości tekstowych. Ponad ⅔ użytkowników w tej grupie nie korzysta z mediów społecznościowych przez smartfony, a ¼ nie pobrała na nie żadnej aplikacji – komentuje Ignacy Bochiński, Partner KERRIS Group. Użytkownicy zwracają uwagę na trudność w ich obsłudze, dlatego wybierają wygodniejsze i większe laptopy. Umiejętności cyfrowych nabywają dzięki wsparciu dzieci, wnuków lub bardziej doświadczonych znajomych.
Internet ma być wygodny i użyteczny
70 proc. internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z internetu każdego dnia. Czas spędzony przez nich w sieci rośnie. Szukają w niej głównie wiedzy i informacji, w tym dotyczących ich hobby. Internet ma być dla nich funkcjonalny i użyteczny. Robią w nim przemyślane zakupy, poświęcając czas na porównania cen i ofert. Wybierają produkty tańsze niż w sklepach stacjonarnych lub takie, których zakup jest wygodniejszy online np. bilety lotnicze czy na pociąg. W obawie przed koniecznością odesłania z powodu niedopasowania np. odzieży czy obuwia, wybierają tradycyjne zakupy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Komunikacja w Social Mediach, jak w każdym innym miejscu – liczy się kultura
Społeczność polskich seniorów na Facebooku powyżej 55 roku to już około milion osób, spośród których 55 proc. to kobiety. Wiele z nich znalazła się tam po zamknięciu kont z Naszej Klasy. Dużą popularnością w tej grupie cieszy się YouTube. W social mediach oburza ich wulgarne słownictwo i brak kultury wypowiedzi. Na równi traktują etykietę z netykietą.
Reklamy internetowe – zmora Seniorów
Seniorzy przyznają, że kontakt z reklamami w internecie jest dla nich nieprzyjemnym doświadczeniem. Nie życzą sobie nachalności. Reklamy przeszkadzają im w przeglądaniu stron, szczególnie contentowych. Zwracają jednak uwagę, że treści promocyjne na Youtubie są bardziej przyjazne w odbiorze.
Co z tego wynika?
- Obecnych aktywnie zawodowo 45-50 latków cechuje znajomość technologii, która jest częścią ich pracy, dlatego w kolejnych latach konieczne będzie wydzielenie grup 55+ oraz 70+.
- Obecni seniorzy podobni są do Millennialsów pod kątem stosunku do reklam i podejścia do zakupów. Podejmują oni świadome decyzje konsumenckie po porównaniach ofert.
- Internet dla Pokolenia Silver jest źródłem wiedzy i merytorycznych dyskusji. Badania KasperskyLab potwierdzają, że osoby w wieku 55+ wysoce ufają treściom zawartym w sieci. Stwarza to z jednej strony potencjał dla content marketingu i marketingu szeptanego, ale z drugiej, pojawia się konieczność edukacji w zakresie niebezpieczeństwa i fake news.
- Przyzwyczajeni do tradycyjnych reklam w telewizji i prasie, seniorzy czują niechęć do internetowych form promocji, które są według nich natrętne. Ponadto zwracają uwagę na źle wdrożony remarketing. Internet jest dla nich nowoczesnym, funkcjonalnym narzędziem, który ma ułatwiać im życie, ciągle toczące się w świecie offline.
Wypowiedzi udzielili: DJ Janeczka, Mariola i Leszek – seniorzy z Dancingu Międzypokoleniowego.