Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki VOX opowiada Przemysław Jędrowski, marketing & communications director w VOX.
Największy sukces dla marki VOX w 2020 roku
To był bardzo niestandardowy rok dla nas wszystkich. Wiele spraw postawił w zupełnie innym świetle. Dla zespołu zajmującego się marketingiem i komunikacją w VOX oznaczał jednak wzmocnienie przeświadczenia o słuszności wybranych przez nas kierunków działań jeszcze w epoce przedpandemicznej. I właśnie tę praktyczną, pozytywną weryfikację długofalowej strategii, doboru i integracji narzędzi zaliczyłbym jako sukces minionego roku.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki VOX w 2020 roku
Z pewnością był nim pierwszy, marcowy lockdown, który dotknął m.in. branżę wnętrzarską. Mam na myśli szczególnie niepewność i obawy ludzi co do własnej przyszłości: zdrowia, posiadania pracy, a co za tym pieniędzy i chęci inwestowania we własne wnętrza. To były istotne obawy z naszego punktu widzenia, nie tylko ze względu na sprzedaż produktów, ale też ze względu na nasze humanocentryczne podejście do komunikacji marki. Szybko okazało się jednak, że jako ludzie dość sprawnie „oswoiliśmy” sytuację, a branża remontowa i wyposażenia przeżywa prawdziwy boom. Dla VOX, który działa poprzez sieć fizycznych salonów sprzedaży z podłogami, drzwiami, meblami i wszelkimi dodatkami był to ważny test. Dotyczył on zapewnienia naszym klientom bezpieczeństwa, komunikacji o sposobie działania i sprawnej obsługi w systemie hybrydowym. Część naszych salonów funkcjonowała w miarę normalnie (głównie te z ofertą podłóg, drzwi i ścian dekoracyjnych) ale część, zlokalizowana w galeriach handlowych, była zamknięta. Oczywiście zmiany i wyzwania dotyczyły również obszaru e-commerce, który stał się najpopularniejszym kanałem sprzedaży mebli i art. dekoracyjnych w tym czasie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
W marcu uruchomiliśmy „Wirtualny salon VOX”, czyli platformę online na vox.pl, która połączyła doradztwo projektowe, techniczne i zakupowe w jednym miejscu. Dzięki niej każdy klient mógł, i nadal może, bez wychodzenia z domu umówić się na rozmowę wideo z doradcą w dowolnym salonie VOX, zaprojektować z nim lub samodzielnie przestrzeń w programie do aranżacji wnętrz VOXBOX, otrzymać wycenę wraz z usługami (np. transport i montaż) oraz ostatecznie złożyć zamówienie. Uruchomienie tych wszystkich funkcjonalności było możliwe m.in. dlatego, że były one naturalnym i wdrażanym wcześniej kierunkiem rozwoju naszego modelu obsługi klienta. To pozwoliło nam być pierwszą marką w branży, która zaoferowała tak szeroki zakres usług i wsparcia online. Oczywiście towarzyszyła temu kampania informacyjna w Internecie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drugim ważnym działaniem komunikacyjnym była kampania „Zaprojektuj swoje wnętrze”. Wprowadzała ona nową wersję programu VOXBOX z elementami VR, którego pierwsza wersja powstała już 10 lat temu.
Łatwość jego użytkowania, możliwości projektowe i jakość wizualizacji stały się jego najważniejszymi cechami, które w kampanii dotarły do 13,5 milionów użytkowników, a jeden ze specjalistycznych portali technologicznych nazwał VOXBOX „The Sims w realu”.
Od lat naszym celem jest zachęcanie odbiorców do definiowania własnych koncepcji wnętrz, a szerzej – całej przestrzeni życiowej. Program jest dostępny dla wszystkich na vox.pl w wersji online’owej, a jeśli ktoś potrzebuje doradztwa lub informacji na temat produktów, może umówić się w salonie, lub projektować zdalnie łącząc się doradcą VOX. To sprawia, że VOXBOX jest bardzo demokratycznym narzędziem, które doskonale realizuje naszą filozofię współtworzenia. Jednocześnie przez połączenie z e-commerce stanowi wygodne narzędzie do zakupów w sieci.
Ostatnim obszarem, który chciałbym wyróżnić to rozwój sieci salonów. To ciągły proces, który jednak w ostatnim roku bardzo przyspieszył. Było to możliwe dzięki badaniom ścieżek zakupowych, warsztatom wewnętrznym i konsolidacji działań wielu działów w firmie. W efekcie przebudowaliśmy m.in. salon z ofertą mebli w poznańskiej galerii handlowej Arkada i salon z pełnym asortymentem VOX w podwarszawskich Jankach. Ich przestrzenie wraz z pakietem usług, doradztwem i programem VOXBOX są dla nas kolejnym krokiem do holistycznej i wspierającej potrzeby naszych klientów obsługi.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
To na pewno zainteresowanie nową wersją VOXBOX. W trakcie trwania naszej akcji liczba projektów w VOXBOX wzrosła o 1000%. Bardzo się z tego cieszymy.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
W VOX od kilku lat stoimy na dwóch silnych nogach: komunikacji trademarketingowej i online’owej. Ta pierwsza skupia się na oferowanych przez naszą sieć rozwiązaniach produktowych i rozgrywa się wokół salonów w całej Polsce. To m.in. katalogi i ekspozycje produktowe, które wciąż udoskonalamy. W kanale online realizujemy zaś wszystkie cele zasięgowe dotyczące zarówno wartości marki, inspiracji jak i wszystkich grup produktowych.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Nie przewiduję rewolucyjnych zmian w naszej komunikacji. Z pewnością będziemy do niej podchodzić elastycznie i podobnie jak w ubiegłym roku zareagujemy odpowiednio do sytuacji i potrzeb rynku. Na pewno będziemy rozwijać i integrować projekty content marketingowe, w które inwestujemy od kilku lat oraz działania w ramach kanałów social mediowych.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Lubimy o sobie myśleć jako o firmie i marce skoncentrowanej na potrzebach człowieka, a najważniejszą cechą komunikacji dla VOX jest autentyczność naszych treści i kontakt z odbiorcami. Dlatego z uwagą śledzimy wszystkie możliwości budowania takiej komunikacji. Jedną z naszych ostatnich decyzji jest rozwijanie formatu IG TV na Instagramie.
Budżet na działania digitalowe
Działania digitalowe niezmiennie stanowią istotną wartość w naszym budżecie komunikacyjnym. Co do jego struktury mogę zadeklarować dofinansowanie obszarów, o których już rozmawialiśmy – nowych kanałów i narzędzi związane z social mediami, content marketingiem, e-commercem oraz wsparciem VOXBOX. W tym roku również chcemy wzmocnić przekaz marki i wartości, które za nią stoją we wszystkich obszarach. Zapowiada się ciekawy rok.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Konsekwentne wzmacnianie pozycji i przekazu marki to jeden z nadrzędnych celów naszych działań komunikacyjnych. Ostatni rok udowodnił, jak ważna jest ta tożsamość i zaufanie do działań i produktów VOX, które już udało się nam zbudować. To jeden z istotnych celów także na 2021 rok.
Integracja działań offline i online to ciągły proces, który obudowujemy nowymi narzędziami dążąc do omnichannelowego modelu obsługi i komunikacji. Synergia w tym obszarze, również pod względem doświadczenia marki i produktu to nasze wyzwanie.
Nie zapominamy też o naszych celach związanych z realnymi potrzebami ludzi, którzy w ostatnim roku musieli mocno zmienić swoją życiową przestrzeń. Jej opis i badanie, a w konsekwencji pomoc w jej redefinicji, to także jedno z ważniejszych zadań dla nas na 2021 rok.