Z okazji Dnia Kobiet prezenty otrzymują najczęściej partnerki (86%), matki (54%) i koleżanki (19%). Występuje tu wyraźna zależność wiekowa – w najmłodszej grupie (15-24) zdecydowanie częściej osobami obdarowywanymi są matki (72%), babcie (28%) i koleżanki (35%), natomiast rzadziej są to partnerki (64%). Inaczej jest w przypadku starszych grup wiekowych – niemal wszyscy spośród mężczyzn w grupie 25-39 (92%) planują wręczyć upominek swojej partnerce. Tego z kolei spodziewa się 93% kobiet w tym samym przedziale wiekowym.
– Wyraźnie widać, że mimo przekonania wielu osób, że po 1993 roku świętowanie Dnia Kobiet straci popularność, nadal jest to powszechne święto. Co ciekawe, więcej jest mężczyzn deklarujących wręczanie prezentów, niż kobiet, które się tego spodziewają. Natomiast pomysłowość i kreatywność odnośnie podarunków w przypadku tego święta nie jest szczególnie wymagana. Polacy stawiają na sprawdzone opcje – powiedziała Mariola Kraszyńska, kierownik ds. badań w Naszej Klasie Sp. z o.o.
Zobacz również
Badanie przeprowadzone przez Research.NK – dział badań polskiego portalu społecznościowego Nk.pl – we współpracy z agencją Socializer S.A., pokazuje także oczekiwania kobiet. Aż 64% z nich liczy na to, że będą obdarzone prezentem z okazji Dnia Kobiet. Najczęściej spodziewają się one upominku od partnera (87%) lub innych członków rodziny (ojciec, dzieci – po 18%).
Niezależnie od tego, kto jest osobą obdarowywaną, największą popularnością wśród prezentów kupowanych przez mężczyzn cieszą się kwiaty – inne upominki zostają daleko w tyle. Na inne prezenty mogą liczyć głównie kobiety w związkach – ponad ¼ panów (26%) deklaruje zakup kosmetyków lub perfum, a 18% chce zabrać partnerkę na kolację do restauracji. Kwiaty planuje wręczyć swoim partnerkom 48% przebadanych mężczyzn.
Od kolegów i przyjaciół kobiety mogą liczyć na: kwiaty (53%), słodycze (18%) i kosmetyki (15%). Wśród najczęściej wymienianych prezentów dla przyjaciółek znalazły się również maskotki (11%). Upominki, jakie mężczyźni planują wręczyć swoim matkom to oczywiście kwiaty (77%), słodycze (11%) i kosmetyki (10%). Współpracowniczki otrzymają kwiaty (70%) oraz słodycze (17%). W przypadku babć kwestia wygląda podobnie – od wnuków mogą spodziewać się kwiatów (77%) i słodyczy (14%). Co 20. wyśle również kartkę z życzeniami (6%). Co ciekawe, z takiego upominku ucieszyłoby się 12% wszystkich przebadanych kobiet.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Większość kobiet ucieszy się z otrzymanych kwiatów (69%), ale blisko 40% marzy też o prezentach w postaci kosmetyków/perfum lub kolacji w restauracji. Mówiąc o jednym, wymarzonym prezencie, kobiety najczęściej są realistkami i blisko 40% ponownie mówi o kwiatach. Blisko ¼ (23%) marzy o zaproszeniu do restauracji, a 1/5 o kosmetykach i perfumach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ze względu na dużą popularność kwiatów, najczęstszym miejscem zakupu upominków na Dzień Kobiet są kwiaciarnie (68%). Dość duży odsetek mężczyzn po prezenty wybierze się również do supermarketów (22%) i drogerii (28%). Zakupy internetowe w przypadku tego święta nie cieszą się dużą popularnością – jedynie 7% deklaruje zakup w sklepie internetowym, 7% w serwisach aukcji internetowych i niecałe 2% w serwisach zakupów grupowych.
– Pomimo korzystniejszych ofert i stałego wzrostu, sklepy internetowe nie cieszą się dużą popularnością przed Dniem Kobiet. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że jest to święto, do którego mężczyźni nie przygotowują się długo, stąd decyzja zakupowa zapada 1-2 dni przed. Biorąc dodatkowo pod uwagę czas dostawy i fakt, że w tym dniu wydawane są stosunkowo niewielkie kwoty, mężczyźni ostatecznie wybierają tradycyjną drogę zakupu prezentów – powiedział Łukasz Misiukanis, prezes Socializer S.A.
Blisko 1/3 (31%) mężczyzn planuje wydać na upominki od 51 do 100 zł, natomiast ok. ¼ planuje wydać między 20 a 50 zł (25%) lub 100 do 200 zł (23%). Ok. 11% mężczyzn nie potrafi określić przedziału wydatków. Brak jest wyraźnej zależności między kwotą wydatków a wiekiem.
Pomysły na prezent pochodzą z różnych źródeł – blisko 2/5 (37%) szuka pomysłu na prezent już w sklepie, 22% czerpie pomysły z Internetu, a 20% deklaruje, że co roku kupuje to samo. Jedynie 18% pyta osoby obdarowywane, co chciałyby dostać.
Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2013 roku na reprezentatywnej grupie 1431 internautów.