Dzień porażki, czyli rozmowy o błędach jako biznesowych i życiowych lekcjach

Czy wiesz, że porażka, z której nie wyciągnięto wniosków, oznacza w przyszłości stratę czasu, narażenie się na niepotrzebne nerwy lub zbędne wydatki? W skrajnym przypadku może skutkować utratą czyjegoś życia… Ale zanim zaczniemy wyciągać wnioski, trzeba nauczyć się rozmawiać o porażkach.
O autorze
3 min czytania 2019-01-17

W najbliższy piątek, 18 stycznia 2019 r. odbędzie się w Warszawie Dzień Porażki – pierwsza edycja wyjątkowej konferencji poświęconej zdobywaniu doświadczenia dzięki porażkom. Głównym przesłaniem wydarzenia jest rozmawianie o błędach jako biznesowych i życiowych lekcjach.

Do udziału w spotkaniu zapraszamy przedsiębiorców, którzy chcą wykorzystać naukę na błędach do rozwoju swojego biznesu, menedżerów zainteresowanych rozwojem pracowników i organizacji, pracowników działów HR i Jakości, którzy chcą wdrożyć kulturę uczenia się na błędach oraz osoby zarządzające projektami lub zainteresowane rozwojem osobistym.

Przyznawanie się do błędów i niepowodzeń nie jest łatwe. W dużej części wynika to z obawy, że spowoduje to pogorszenie sposobu, w jaki postrzegają nas inni. Obawiamy się, że ludzie będą uważali nas za nieudaczników, za osoby niekompetentne, nie umiejące sobie radzić.

Tymczasem rozmawianie o błędach niesie za sobą wiele korzyści – wewnętrznych i zewnętrznych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli chodzi o sferę wewnętrzną, to wiemy, że warto rozmawiać o swoich emocjach spowodowanych przeżytą porażką. – Póki nie opowiesz o niepowodzeniach, jedynie Twój wewnętrzny krytyk będzie miał dostęp do informacji na ich temat. Krytycy owi żywią się naszymi błędami. Analizowanie ich jedynie we własnej głowie tylko ich dokarmia. Podzielenie się z kimś wnioskami z błędów daje możliwość zebrania informacji zwrotnej i spojrzenie na sytuację z dystansu. Ponadto ośmiela innych do dzielenia się swoimi błędami oraz buduje, ciągle trudne w naszej kulturze, przyzwolenie na niebycie idealnym. Bo wszyscy wiemy, że nie jest to możliwe, a z jakichś powodów ciągle mamy wobec siebie takie wymaganie – wyjaśnia Agata Lamparska, psycholożka, trenerka, współorganizatorka Dnia Porażki.

Na zewnątrz ukrywanie błędów z jednej strony może sprawić, że osoba, która je popełniła czuje się bezpieczniejsza. Z drugiej strony ona oraz jej otoczenie (np. rodzina, firma, organizacja) tracą okazję do nauczenia się czegoś, do usprawnienia swojego działania, do ominięcia podobnych pułapek w przyszłości.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Jeśli uważam, że „porażka oznacza przegraną”, to będę sparaliżowana przed kolejnym działaniem. Bo będę miała w głowie, że ono też może zakończyć się porażką. I ostatecznie nie podejmę następnego wyzwania, bo oznacza ono ryzyko – szczególnie to emocjonalne. A idąc jeszcze dalej, nie decyduję się na próbę i mogę nie znaleźć rewolucyjnego, innowacyjnego rozwiązania – to z kolei słowa dr Alicji Gniewek, specjalizującej się m.in. w rozwoju inteligencji emocjonalnej, również współorganizatorki Dnia Porażki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mówienie o błędach, porażkach nie jest łatwe. Na szczęście jest to jedna z tych umiejętności, których można się nauczyć z ogromną korzyścią dla siebie i dla naszego otoczenia. W trakcie Dnia Porażki uczestnicy będą mogli posłuchać na przykład Jacka Santorskiego, jednego z najbardziej znanych polskich psychologów biznesowych i jednocześnie przedsiębiorcy, który opowie o swojej biznesowej porażce. Dowiemy się, jak po tym wydarzeniu poradził sobie z odbudowaniem swojego sposobu myślenia oraz biznesu. Aby łatwiej nam było przeżyć emocje związane z porażką warto posłuchać Joanny Chmury, która podpowie, jak te emocje zauważać, odczytywać i z nich korzystać, aby mądrzej przechodzić przez trudności, potknięcia i błędy.

Wśród prelegentów nie zabraknie również Rafała Żaka, autora książki „Sztuka błądzenia”. Obecni będą też doświadczeni przedsiębiorcy, tacy jak np. Anna Streżyńska (była Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Minister Cyfryzacji, obecnie Prezes Zarządu spółki informatycznej MC2 Innovations) czy Wojciech Kostrzewa (wieloletni Prezesem Zarządu Grupy ITI. oraz przewodniczący rady nadzorczej TVN, obecnie Prezes Zarządu Billon Group).

W roli prelegenta wystąpi również Jarek Łojewski, główny organizator Dnia Porażki, niegdyś organizator i promotor popularnych spotkań FuckUp Nights. Jarek ma ciekawe spostrzeżenia ze swojej współpracy ze startupami jako coach czy doradca w programach akceleracyjnych: „Wiele zespołów, z którymi pracowałem mówiło, że byłem jedyną osobą rozmawiającą o błędach i porażkach. Każdy startup, zwłaszcza na początku swojej drogi przeżywa wiele mniejszych lub większych niepowodzeń. Ważne jest, aby ludzie mieli chęci i wytrwałość do osiągnięcia sukcesu. I istotnym jest też, aby byli przygotowani, że po drodze będą popełniali błędy i ponosili porażki. Po każdym niepowodzeniu brak świadomości, że jest to normalna droga, brak umiejętności radzenia sobie z emocjami, które się w takich sytuacjach pojawią, brak wiedzy, co można wówczas zrobić, zabijają chęci i wytrwałość przedsiębiorców.”

Dzięki udziałowi w Dniu Porażki dowiecie się jak przeżyć większe i mniejsze niepowodzenia w taki sposób, aby być po nich silniejszymi i mądrzejszymi oraz jak radzić sobie z niepowodzeniami i porażkami, aby nie były destrukcyjne, lecz dawały nowe możliwości. Usłyszysz o tym, jak doświadczeni menedżerowie znajdują odwagę do podejmowania obarczonych ryzykiem niepowodzenia decyzji, które mają wpływ na świat wokół nas.

Agenda wydarzenia oraz pełna lista prelegentów dostępne są na stronie dzienporazki.pl

Sponsorem głównym wydarzenia jest firma One2tribe, ekspert z dziedziny motywacji i zmiany zachowań. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Dobra Porażka, a współorganizatorami są Machina Rozwoju oraz HubHub. Spotkanie odbędzie się 18 stycznia 2019 w godz. 9:00-17:00 w centrum konferencyjnym HubHub w Warszawie, ul. Postępu 14. Bilety na spotkanie dostępne są na stronie: dzienporazki.evenea.pl

NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.