Oto podsumowanie 2024 roku w obszarze e-commerce. Paweł Fornalski z IdoSell, Mateusz Jeżyk z Sales Intelligence, Barbara Kaleńczuk z Shopera, Justyna Pliś z AtomStore, Konrad Zach z thinkhub.pl, Tomasz Michalski z grupy Allegro i Justyna Skorupska z Digital Bridge Sp. z o.o. dzielą się spostrzeżeniami i planami na 2025 rok.
Sprawdź także pozostałe podsumowania 2024 roku.
Zobacz również
Paweł Fornalski
twórca IdoSell
3 najciekawsze akcje/wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.
Rok 2025 to na pewno moment wdarcia się na polski rynek dwóch chińskich marek, czyli Temu i Shein. Przysporzyło to wielu problemów polskim sklepom i Allegro. Zawitały one nieco wcześniej niż w tym roku, ale był to dla nich okres skokowego wzrostu popularności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drugim wydarzeniem niech będzie rosnąca rola polskich sklepów i firm w regionie, szczególnie rozpychających się w cross-border. Okazało się, że polskie standardy obsługi z dbałością o efektywność ekonomiczną i świetne rozumienie niuansów różnych krajów przyczyniły się do dynamicznych wzrostów, które postawiły nas w czołówce pod względem dynamiki i wielkości rynku. Polska stała się oczkiem w głowie wielu graczy i obserwatorów e-commerce.
Trzecim wydarzeniem są wejście do polskich sklepów internetowych Express Checkoutów, które są coraz bardziej lubiane przez polskich konsumentów. Już w kilku tysiącach sklepów można kupować ekspresowo przez mechanizmy takie jak Smile Express Checkout, InPost Pay czy Apple Pay.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Największym wyzwaniem są rosnące koszty pozyskiwania ruchu z reklam, przy ich coraz mniejszej skuteczności z podstawowych kreacji. Drugim będą rosnące koszty logistyki, a jednocześnie rosnąca świadomość konsumentów dotycząca oczekiwań na czas dostawy i obsługi zwrotów. Połączenie coraz wyższych kosztów reklam i coraz droższej logistyki, przy malejących marżach z produktów resellowanych, to według mnie największe wyzwanie nadchodzącego roku.
Trzecie kluczowe wyzwanie to budowa własnych marek produktów. Przyszłość należy do tych firm, które będą w stanie zaoferować unikalne produkty pod szyldem własnej marki.
Do’s & don’ts: jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
Najważniejsze Do’s dla polskich e-commerce to wielojęzyczność i cross-border, czyli sprzedaż zagraniczna. Dla sklepów internetowych z Polski to obecnie „być albo nie być” za kilka lat. Dlaczego? Ponieważ albo Polacy zajmą rynki europejskie swoją ofertą, albo w przyszłości firmy z innych krajów zajmą ich rodzimy rynek w Polsce.
Don’ts to dla mnie generowanie przez ChataGPT długich opisów generycznych, na podstawie 2-3 tagów. Uważam to za trend kompletnie zbędny, który nie poprawia usability strony, a takie opisy nic nie wnoszą. Koniecznie trzeba generować content wizualny, czyli zdjęcia, wideo, wizualizacje 3D itp.
Jeżeli mogę coś doradzić polskim przedstawicielom e-commerce, to byłoby to stawianie na produkty personalizowane i budowanie modeli subskrypcyjnych.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
Na pewno warto zainwestować we wszelkie narzędzia automatyzujące przygotowywanie personalizowanej oferty. Najlepiej sprawdzą się narzędzia AI. Mi przypadły do gustu zwłaszcza te pozwalające stworzyć własnego avatara, który następnie, w postaci spersonalizowanego wideo, prezentuje ofertę. Na pewno pomocna będzie integracja CRM z narzędziami automatyzującymi budowanie oferty dla klienta, jego wsparcie i obsługę. Nie można też zapominać, że obecnie tłumaczenia automatyczne pozwalają na tworzenie ofert, landing page’y oraz e-maili w dowolnym języku, w którym rozmawia klient.
Mateusz Jeżyk
COO, Sales Intelligence
Najciekawsze wydarzenia w e-commerce w 2024 roku
Rok 2024 nie oszczędzał nikogo w branży e-commerce – od małych firm po gigantów rynkowych. Był to czas, kiedy tempo zmian przyspieszyło tak bardzo, że każdy dzień przynosił nowe wyzwania. W e-commerce nie wystarczy być dobrym – trzeba być o krok przed wszystkimi. Co nauczył nas rok 2024? Jak przygotować się na to, co przyniesie kolejny rok? Wchodzimy w 2025 z solidnym fundamentem wiedzy i doświadczeń – oto co musisz wiedzieć, by wygrać w tej dynamicznej branży.
Quick-commerce, który zmienia reguły gry
Pamiętasz, jak kiedyś czekałeś na zamówienie kilka dni? Firmy pokazały, że można inaczej. Lokalne sieci handlowe, takie jak Biedronka z usługą BIEK, weszły na rynek szybkich dostaw i pokazały, że e-commerce może działać z prędkością światła. Klienci od razu polubili możliwość zamawiania ulubionych produktów i otrzymywania ich w ciągu godziny – bez względu na to, czy chodziło o mleko do kawy, czy przekąski na wieczór filmowy.
To jednak coś więcej niż wygoda. To całkowita zmiana w podejściu do zakupów – konsumenci oczekują natychmiastowości, a firmy, które nie nadążą za tym trendem, ryzykują utratę klientów. Quick-commerce w 2024 roku to także demonstracja siły technologii logistycznych i znaczenia lokalnej infrastruktury.
Rozwój technologii AI do obsługi klienta i analityki
Wyobraź sobie, że Twój ulubiony sklep zna Cię lepiej niż Ty sam. W 2024 roku sztuczna inteligencja stała się wszechobecna, wprowadzając personalizację na niespotykany wcześniej poziom. Chatboty nie tylko odpowiadały na pytania, ale proponowały także produkty, które naprawdę Cię interesowały i interesują. Systemy rekomendacyjne analizują zakupy, historię przeglądania i przewidują, co chcesz kupić, zanim jeszcze to sobie uświadomisz.
Dzięki AI firmy nie tylko poprawiają obsługę klienta, ale także optymalizują swoje kampanie marketingowe. W efekcie zyskują większą lojalność klientów i rosnącą wartość koszyka zakupowego. To przyszłość, która już tu jest.
Rozwój „green delivery” i ekologicznych rozwiązań w logistyce
W czasach, gdy ekologiczne wybory stają się codziennością, 2024 rok był momentem, gdy branża e-commerce masowo zwróciła się ku zielonym rozwiązaniom. Paczkomaty zasilane energią odnawialną, floty pojazdów elektrycznych czy biodegradowalne opakowania stały się standardem. Konsumenci coraz częściej wybierali firmy, które dbają o środowisko, a zielony e-commerce to już nie tylko trend – to biznesowa konieczność.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Rosnąca konkurencja ze strony azjatyckich marketplace’ów
Kiedy mówimy o konkurencji, trudno nie zauważyć siły takich platform jak Temu czy AliExpress. Agresywne kampanie marketingowe, niskie ceny i darmowa wysyłka stawiają polskie firmy przed trudnym wyborem: obniżać ceny czy postawić na wartość dodaną?
W 2025 roku kluczowe będzie zbudowanie przewagi, której nie da się łatwo skopiować. Oferowanie lokalnych, unikalnych produktów to tylko część rozwiązania. Liczy się także szybkość dostaw, personalizacja i transparentność działań. Klienci chcą wiedzieć, za co płacą – czy to za lokalne pochodzenie produktów, czy za ekologiczne podejście.
Presja cenowa i wzrost kosztów operacyjnych
Każdy przedsiębiorca wie, że rosnące koszty to realne zagrożenie dla marż. Wyższe ceny paliw, energii, wynagrodzeń – lista wydatków rośnie z miesiąca na miesiąc. Co z tym zrobić?
Firmy, które w 2025 roku osiągną sukces, skupią się na optymalizacji. Automatyzacja procesów, subskrypcyjne modele sprzedaży i dynamiczna wycena to narzędzia, które pozwolą złapać oddech. Nie chodzi o to, by sprzedawać taniej – chodzi o to, by klienci byli gotowi zapłacić więcej za realną wartość.
Pogodzenie automatyzacji i personalizacja w e-commerce w 2025 roku
Czy można obniżyć koszty i jednocześnie sprawić, by klient czuł się wyjątkowy poprzez spersonalizowane doświadczenia? To jedno z najtrudniejszych pytań, przed którymi staje e-commerce. Automatyzacja procesów to klucz do efektywności, ale personalizacja to to, co buduje lojalność.
Firmy, które w 2025 roku osiągną sukces, znajdą sposób, by połączyć te dwa światy. Zaawansowane technologie, takie jak AI, pozwalają tworzyć doświadczenia, które są zarówno skalowalne, jak i spersonalizowane. Wyzwaniem jest znalezienie balansu – zautomatyzowane systemy mogą być „ludzkie”, jeśli zostaną dobrze zaprojektowane.
Do’s&don’ts: jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
Warto:
Rozwijać subskrypcyjne modele sprzedaży (subscription commerce)
- Zapewnij klientom wygodę i wartość poprzez regularne dostawy ich ulubionych produktów.
- Stwórz ekskluzywne oferty dla subskrybentów, takie jak darmowa dostawa, specjalne rabaty czy wcześniejszy dostęp do nowości.
Wdrażać rozwiązania ekologiczne (green commerce)
- Postaw na ekologiczne opakowania, zrównoważone łańcuchy dostaw i punkty odbioru o zerowej emisji.
- Wykorzystuj flotę pojazdów elektrycznych, by zredukować ślad węglowy.
- Komunikuj swoje działania klientom – transparentność w kwestiach ekologii zwiększa lojalność i wzmacnia zaufanie do marki.
Wykorzystać AI do personalizacji i optymalizacji
- Wdroż systemy rekomendacyjne, które proponują produkty na podstawie wcześniejszych zakupów klientów i ich preferencji.
- Zastosuj dynamiczne ceny, dostosowując je do aktualnego popytu, trendów rynkowych i zachowań konsumentów.
- Wykorzystaj zaawansowaną analitykę predykcyjną, aby przewidywać potrzeby klientów i optymalizować kampanie marketingowe.
Wprowadzić omnichannel i headless commerce
- Stwórz płynne doświadczenie zakupowe – klienci powinni bez problemu przechodzić między różnymi kanałami, jak sklep online, aplikacja mobilna i punkty stacjonarne.
- Headless commerce umożliwia szybkie adaptacje i integracje technologiczne, co pozwala na innowacje w interakcjach z klientami.
Eksperymentować z social commerce i live commerce
- Wykorzystaj popularność mediów społecznościowych jako kanału sprzedaży – od postów zakupowych po relacje live, podczas których produkty są demonstrowane w czasie rzeczywistym.
- Interaktywne zakupy budują zaangażowanie i zwiększają konwersję. Przykłady sukcesu: transmisje live sprzedażowe na TikToku czy Instagramie.
Nie warto:
Przeciążać klientów komunikacją
- Unikaj nadmiaru wiadomości e-mail, powiadomień push czy reklam remarketingowych.
- Skup się na jakości, nie ilości – personalizowane, dobrze zaplanowane kampanie są skuteczniejsze niż spam. Lepiej wysłać przemyślany newsletter raz w tygodniu niż bombardować klienta codziennymi ofertami.
Koncentrować się wyłącznie na cenach
- Konkurencja cenowa może prowadzić do obniżania marż i postrzegania Twojej marki jako „taniej”.
- Inwestuj w wartość dodaną, jak wyjątkowa obsługa klienta, szybkość dostaw czy ekologia.
- Klienci coraz częściej są gotowi zapłacić więcej za produkty premium, które oferują lepszą jakość i doświadczenie.
Zaniedbywać obsługi klienta
- Klienci oczekują szybkiej, pomocnej i uprzejmej obsługi na każdym etapie procesu zakupowego.
- Zadbaj o dostępność: oferuj obsługę 24/7 za pomocą chatbotów, a w trudniejszych sprawach – łatwy dostęp do konsultantów.
Stawiać na przestarzałe rozwiązania technologiczne
- Out-of-date platformy e-commerce, powolne strony internetowe czy brak mobilnych wersji sklepu zniechęcają klientów.
- Inwestuj w skalowalne i nowoczesne technologie – od AI, przez big data, po headless commerce.
- Konsumenci oczekują szybkości, bezpieczeństwa i nowoczesnych rozwiązań, które ułatwiają zakupy.
Barbara Kaleńczuk
Corporate Communications Specialist, Shoper
3 najciekawsze akcje/wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
Zmiany prawne (PKE/GPSR) – wyzwania dla polskiego e-commerce w 2024 roku
Rok 2024 przyniósł polskiemu e-commerce wiele istotnych zmian systemowych i prawnych, do których sprzedawcy muszą się dostosować. W listopadzie uchwalono nową ustawę o Prawie Komunikacji Elektronicznej, która wprowadziła szereg obowiązków i wymagań dotyczących działań marketingowych, takich jak e-mail marketing czy reklama internetowa wykorzystująca pliki cookies, a także procesów zdalnej obsługi klienta.
Kolejna istotna zmiana nastąpiła w grudniu, kiedy zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie GPSR. Regulacja ta nałożyła na sprzedawców dodatkowe wymagania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych.
Te zmiany wymusiły uporządkowanie procesów sprzedażowych w sklepach internetowych oraz wdrożenie rozwiązań, które w pełni spełniają nowe wymogi prawne. Szczególnie istotne stało się zastosowanie gotowych rozwiązań na platformach e-commerce, takich jak Shoper, aby dostosować działalność do nowych regulacji.
Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja
Miniony rok upłynął nam pod znakiem intensywnych działań edukacyjnych. Nawiązaliśmy współpracę z uczelniami wyższymi, w tym m.in. z Uczelnią Łazarskiego. Braliśmy udział w wielu świetnych konferencjach i wydarzeniach branżowych, a także prowadziliśmy prelekcje w szkołach oraz meet-up’ach.
Jednym z naszych najważniejszych przedsięwzięć była współorganizacja konferencji online „Z buta w e-commerce”, podczas której na wirtualnej scenie wystąpili doświadczeni właściciele sklepów internetowych i praktycy z branży e-commerce. To wydarzenie zajmuje szczególne miejsce w naszym niebieskim Shoperowym sercu, ponieważ jego głównym inicjatorem jest Oskar Lipiński, właściciel sklepu internetowego DAAG, działającego na naszej platformie.
Jesteśmy dumni, że mogliśmy w ten sposób jeszcze bardziej wspierać edukację i rozwój branży e-commerce w Polsce.
Kaufland w Polsce
W sierpniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że niemiecki gigant sprzedaży detalicznej – Kaufland – otwiera polski marketplace.
Dzięki temu sprzedawcy zyskali dostęp do ponad 81 milionów potencjalnych klientów w pięciu krajach. Kaufland, wykorzystując swoją ugruntowaną pozycję i rozbudowaną infrastrukturę, może stać się poważnym konkurentem dla obecnych liderów, takich jak Allegro w Polsce czy Amazon w Austrii.
Zwiększona liczba platform sprzedażowych oznacza nie tylko większy wybór dla przedsiębiorców, ale także prowadzi do bardziej konkurencyjnych warunków współpracy, co sprzyja dalszemu rozwojowi rynku e-commerce w regionie.
Premiera Shoper Storefront
W 2024 roku udostępniliśmy kilkudziesięciu tysiącom naszych klientów Shoper Storefront – narzędzie umożliwiające szybkie i proste tworzenie sklepów internetowych. Dzięki edytorowi drag&drop oraz dużym możliwościom personalizacji, przedsiębiorcy mogą łatwo dopasować wygląd sklepu do swoich potrzeb, bez konieczności zaawansowanej wiedzy technicznej. To rozwiązanie było bardzo pozytywnie odebrane przez naszych partnerów, klientów oraz rynek.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Spowolnienie konsumpcjonizmu
Jak przezwyciężyć? W obliczu spowolnienia konsumpcji kluczowe staje się oferowanie produktów wysokiej jakości, które stanowią długoterminową wartość dla klientów. Sprzedawcy powinni także dbać o dostarczanie wartości dodanej poprzez produkty cyfrowe, takie jak instrukcje użytkowania, porady dotyczące wyboru materiałów oraz inspiracje na temat ponownego wykorzystania opakowań i produktów.
Przykładem jest inicjatywa „refill”, która staje się coraz bardziej popularna w branży kosmetycznej i spożywczej – umożliwia klientom uzupełnianie opakowań zamiast ich wymiany. Warto także rozważyć rozwój recommerce, czyli sprzedaż produktów używanych, które zyskują na popularności dzięki rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów.
Rosnąca konkurencyjność na rynku
Jak przezwyciężyć? Wzrost konkurencji w e-commerce wymaga od firm kreatywności i zaangażowania. Kluczowym rozwiązaniem jest budowanie lojalnych społeczności wokół marki lub personal brandu. Angażowanie konsumentów w dyskusje, organizowanie wydarzeń online oraz tworzenie treści, które odpowiadają na ich potrzeby, pozwala na utrzymanie trwałej relacji z klientami. Dodatkowo warto poszukiwać nisz produktowych – mniejszych, ale bardziej wyspecjalizowanych rynków, które oferują mniejsze, ale bardziej lojalne grupy odbiorców.
Cross-border w e-commerce
Jak skorzystać? Rozwój sprzedaży międzynarodowej to trend, który zyskuje na znaczeniu, ale wymaga staranności i dokładnej analizy potencjału poszczególnych rynków. Warto rozpocząć od testowania nowych rynków poprzez sprzedaż pilotażową na dedykowanych platformach marketplace, takich jak Kaufland, Amazon, cDiscount, eMag czy Pigu. Pozwoli to na mniejsze ryzyko i lepsze zrozumienie specyfiki lokalnych rynków, a jednocześnie umożliwi szybkie skalowanie działalności, gdy okaże się, że dany rynek ma duży potencjał.
Do’s&don’ts: jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
Influencer Marketing w e-commerce
W 2025 roku kluczowe stanie się wykorzystywanie mikroinfluencerów oraz User Generated Content (UGC). Mikroinfluencerzy, którzy posiadają mniejsze, ale bardzo zaangażowane społeczności, mogą skutecznie wpływać na decyzje zakupowe swoich odbiorców. User Generated Content natomiast, nie tylko angażuje klientów, ale również buduje silniejsze więzi z marką. Zachęcanie użytkowników do tworzenia treści związanych z produktem (np. recenzje, zdjęcia, filmy) sprawia, że klienci czują się bardziej związani z marką, a treści te mogą pełnić funkcję wiarygodnych rekomendacji.
Czego należy unikać? Współpracy z influencerami, których wiarygodność i zasięg nie zostały wcześniej dokładnie zweryfikowane. Brak odpowiedniej weryfikacji może prowadzić do współpracy z osobami, które nie mają realnego wpływu na swoją społeczność, co może skutkować marnowaniem budżetu marketingowego.
AI w obsłudze klienta
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w obsłudze klienta to zdecydowanie krok w stronę automatyzacji i zwiększenia efektywności. AI świetnie radzi sobie z odpowiadaniem na często zadawane pytania, rozwiązywaniem prostych problemów, czy obsługą w godzinach nocnych. Z kolei integracja AI z rzeczywistym wsparciem człowieka to idealne rozwiązanie – AI może przejąć początkowy etap obsługi, a następnie skierować klientów do konsultanta, gdy pojawią się bardziej skomplikowane pytania lub problemy. Przykładem jest chatbot, który odpowiada na typowe pytania, a w razie potrzeby przekazuje sprawę do żywego przedstawiciela firmy. Tego typu rozwiązania nie tylko usprawniają procesy, ale również pozwalają na szybkie skalowanie obsługi klienta przy minimalnym wysiłku.
Natomiast Zdecydowanie należy unikać zostawiania klientów samych z AI, zwłaszcza w sytuacjach, które wymagają indywidualnego podejścia lub kiedy klient napotyka problemy. W pełni zautomatyzowana obsługa, bez opcji kontaktu z człowiekiem, może prowadzić do frustracji klientów, którzy nie uzyskają odpowiedzi na bardziej złożone pytania.
GEO i pozycjonowanie w modelach LLM
Użytkownicy coraz chętniej szukają odpowiedzi, rozwiazań, firm i narzędzi przy pomocy programów bazujących na AI typu Chat GPT, Microsoft Copilot, Google Gemin. Generative Engine Optimization (GEO) to kluczowa strategia, której celem jest optymalizacja treści pod kątem dużych modeli językowych (LLM). Dostosowanie treści do tych modeli pozwala lepiej odpowiadać na zapytania użytkowników i poprawia widoczność w wyszukiwarkach. Warto zainwestować w GEO, by poprawić efektywność SEO i przyciągnąć odpowiednich klientów.
Ignorowanie optymalizacji pod kątem LLM i generative AI może sprawić, że treści staną się mniej trafne, a widoczność w wyszukiwarkach i zaangażowanie klientów spadną.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
Automatyzacja procesów sprzedażowych
Automatyzacja procesów sprzedażowych, przy pomocy narzędzi do zarządzania sprzedażą wielokanałową, np. Apilo, pozwala na efektywne zarządzanie zamówieniami, fakturami i komunikacją z klientami. Redukuje błędy i oszczędza czas, a także optymalizuje stany magazynowe.
Programy afiliacyjne i ambasadorskie
Programy afiliacyjne i ambasadorskie angażują lojalnych klientów w promocję marki, co zwiększa zasięg i pozyskuje nowych klientów. Wspierają również działania z mikroinfluencerami oraz twórcami UGC. Aplikacja Shoper Ambasadorzy ułatwia kontrolę i mierzenie skuteczności takich działań.
Systemy rekomendacyjne
Systemy rekomendacyjne analizują zachowania klientów i przy pomocy sztucznej inteligencji proponują dopasowane produkty. Shoper Rekomendacje personalizują ofertę, co zwiększa konwersję i lojalność klientów.
Te rozwiązania pomagają w zwiększeniu efektywności operacyjnej i lepszym dopasowaniu oferty do potrzeb klientów w 2025 roku.
Tomasz Michalski
dyrektor ds. strategii, grupa Allegro
3 najciekawsze akcje/wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku kluczowymi zjawiskami były przede wszystkim: dalsze zwiększenie popularności i znaczenia szybkich i wygodnych dostaw, kontynuacja rozwój usług finansowych oraz inwestycje kapitałowe w sektor mniejszych i średnich sprzedawców internetowych.
Klienci coraz częściej oczekują niemal natychmiastowego dostępu do produktów – co zmienia rynek i poziom usług, a wraz z nimi również koszty operacyjne. Usługi „quick commerce” odpowiadają na tę potrzebę, szczególnie w ważnych okresach, takich jak święta, kiedy szybkość dostawy jest niezwykle kluczowa. To zjawisko zmienia zarówno zakupy online, jak i oczekiwania klientów. Coraz częściej zwracamy uwagę na predykcję dostawy i obok ceny czy jakości bierzemy również ten czynnik pod uwagę. Jak pokazują badania przygotowane przez SW Research dla Allegro, wzrost zaufania do predykcji dostawy na platformach online jest coraz większy. Dla naszej platformy priorytetem jest utrzymanie zaufania na najwyższym poziomie, dlatego przykładamy dużą uwagę do prognozy czasu dostawy – w przedświątecznym czasie w 2024 roku klienci mogli składać swoje zamówienia aż do 23 grudnia z predykcją dostawy 24 grudnia. Nieustannie szukamy możliwości rozwoju w tym zakresie, aby odpowiadać na wymagania i potrzeby konsumentów.
Kolejnym ważnym wydarzeniem była i jest integracja usług finansowych z e-commerce oraz szybki rozwój w tym sektorze. Łączenie zakupów z ich finansowaniem umożliwia klientom większą elastyczność i wygodę. Rozwiązania takie jak płatności odroczone, subskrypcje czy dedykowane karty płatnicze zwiększają lojalność klientów oraz podnoszą średnią wartość koszyka. E-commerce zyskuje w ten sposób kolejny kanał budowania relacji z klientami i staje się zdecydowanie bardziej konkurencyjny. W Allegro stale rozwijamy usługi wygodnych zakupów online w tym również nowe rozwiązania finansowe – w zeszłym roku połączyliśmy siły z Visa i wprowadziliśmy nową kartę Allegro Pay dla wybranych klientów. Dzięki nowemu rozwiązaniu, użytkownicy Allegro Pay mogą korzystać ze swojej ulubionej usługi także poza platformą Allegro ⎼ w ramach tego samego limitu, jaki mają w Allegro Pay, mogą nią płacić za zakupy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
W 2024 roku mogliśmy również obserwować, że inwestorzy dostrzegli potencjał w sektorze mniejszych i średnich sprzedawców internetowych, często sprzedawców oferujących swoje produkty na Allegro. Dobrym przykładem jest nabycie 49,9% udziałów na platformie Shoper przez firmę cyber_Folks. Ta transakcja potwierdza potencjał tkwiący w tym obszarze rynku oraz rosnącą wartość, jaką inwestorzy widzą w narzędziach wspierających rozwój niezależnych biznesów online. Dla dużych graczy, takich jak platformy sprzedażowe czy firmy technologiczne, kluczowym wyzwaniem będzie identyfikacja i zrozumienie czynników, które przyciągają klientów do mniejszych, niezależnych sklepów internetowych.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Jednym z wyzwań w 2025 roku jest zwiększenie lojalności klientów, które oznacza przede wszystkim personalizację doświadczeń zakupowych. Kluczowym elementem tego procesu jest dostosowanie rekomendacji oraz reklam do ich indywidualnych preferencji. Dzięki temu klienci otrzymają konkretne oferty dopasowane do ich preferencji i przełoży się to na większe zaufanie do sprzedawcy. Warto zastanowić się nad inwestycją w zaawansowaną analitykę danych i sztuczną inteligencję, aby tworzyć dopasowane rekomendacje i personalizowane ścieżki zakupowe. Gracze powinni również zwrócić uwagę na usprawnienie ścieżki powtarzalnych zakupów. Tutaj Allegro poczyniło znaczące postępy i klienci mogą z łatwością zakupić ponownie produkty, takie jak na przykład pampersy czy jedzenie dla zwierząt dzięki funkcjonalności „Kup ponownie”.
Kolejnym wyzwaniem jest racjonalizacja kosztów marketingu w kontekście pozyskiwania nowych klientów. Warto zastanowić się nad działaniami, które pozwolą zwiększyć konwersję i przełożą się na realne zaangażowanie klientów, ale także budować silną widoczność w kanałach, które nie wymagają dużych nakładów finansowych. Istotne jest również budowanie obecności w social mediach, w kierunku których przesuwa się uwaga młodszych pokoleń. Warto w tym kontekście przyjrzeć się temu, w jaki sposób alokować budżety w zależności od celów czy wyzwań, które przed nami stoją.
Ostatnim wyzwaniem w 2025 roku jest zarządzanie kosztami logistyki w kontekście rosnących oczekiwań klientów. Jak wspominałem wcześniej, klienci oczekują szybkich i tanich dostaw, co wpływa na koszty operacyjne, np. koszty obsługi zamówień. W obliczu tych wyzwań należy znaleźć równowagę pomiędzy efektywnością kosztową a zadowoleniem klientów. Wymaga to strategicznego podejścia, często odpowiedniej skali działania i wdrożenia dedykowanych rozwiązań, które zapewnią wysoki poziom obsługi i procesu dostaw, np. wdrożenie systemów optymalizacji logistyki, współpraca z odpowiednimi partnerami zewnętrznymi i rozwój sieci punktów odbioru zamówień.
Do’s&don’ts: jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
W 2025 roku zdecydowanie powinniśmy skupić się na szybkich i wygodnych dostawach – chodzi przede wszystkim o budowanie zaufania i wiarygodności w tym zakresie. Ponad 95% konsumentów wskazuje, że czas dostawy odgrywa ważną rolę w przypadku zakupów online, dlatego powinniśmy nieustannie dbać o ich doświadczenia w tym kontekście.
Ponadto, kolejną kwestią jest budowanie zaufania, szczególnie jeśli chodzi o zwroty czy reklamacje. Klienci, którzy mają pozytywne doświadczenia w tym zakresie, zdecydowanie chętniej wrócą, aby ponownie dokonać zakupów. Budowanie zaufania w tych obszarach jest niezwykle ważne, ponieważ zwiększa lojalność klientów. Niezmiennie cena jest jednym z krytycznych czynników, na który klienci zwracają uwagę, robiąc zakupy online, dlatego w tym kontekście powinniśmy wdrażać narzędzia i rozwiązania, które pozwolą zoptymalizować marżę i tym samym nie spowodują wzrostu cen, a najlepiej pozwolą na ich obniżkę.
Jeśli chodzi o rezygnację, to nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi – każdy powinien indywidualnie przeanalizować swój biznes i na tej podstawie określić strategię i konkretne kroki na drodze do sukcesu. Na pewno warto zwrócić uwagę na optymalizację kosztów i kierunek inwestycji. Preferencje konsumentów nieustannie się zmieniają, więc powinniśmy je analizować i na tej podstawie podejmować decyzje o rezygnacji bądź rozwoju konkretnych rozwiązań, asortymentu czy całych segmentów.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
Już od pewnego czasu obserwujemy szybki rozwój AI w wielu obszarach i nie ominie to również branży e-commerce. W 2025 roku zdecydowanie warto zastanowić się, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wpłynąć na biznes online i zoptymalizować procesy, które wpłyną na przyszły sukces. Mamy przed sobą wachlarz opcji, które odpowiednio dostosowane mogą przynieść realne korzyści. Może to być między innymi personalizacja doświadczeń zakupowych – AI dostosowuje rekomendacje produktów, dynamiczne treści oraz komunikację do indywidualnych potrzeb klientów, zwiększając zaangażowanie i konwersję.
Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak wyszukiwanie wizualne, przetwarzanie języka naturalnego oraz dynamiczne filtrowanie, AI usprawni proces wyszukiwania, umożliwiając klientom łatwiejsze znajdowanie pożądanych produktów. To na czym na pewno będzie warto się skupić nie tylko w 2025 roku, ale na przestrzeni kolejnych lat to udoskonalanie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję – obecne systemy wciąż popełniają błędy, na przykład sugerując zakup produktów, które klient właśnie nabył.
Justyna Pliś
Head of Marketing, AtomStore
3 najciekawsze akcje/wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
„Dyskretny przełom”
2024 rok w polskim e-commerce przyniósł względnie spokojny, ale istotny zwrot. Branża nie musiała już zmagać się z tak ekstremalnymi wyzwaniami, jak pandemia COVID-19, wybuch wojny w Ukrainie czy Brexit – wydarzeniami, które zachwiały fundamentami rynku, zaburzyły globalne łańcuchy dostaw, podniosły koszty energii i surowców oraz znacząco wpłynęły na zachowania konsumentów.
Dzisiejsza stabilizacja może jednak prowadzić do mniej optymistycznego scenariusza – stagnacji, której pierwsze oznaki są już widoczne. W poprzednich latach popularność e-commerce rosła dynamicznie, co przejawiało się zarówno w zwiększającej się liczbie kupujących przez internet, jak i rosnących wydatkach per capita. Dzięki temu polskie sklepy internetowe rozwijały się w imponującym tempie, notując co roku dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty. Jednakże w 2024 roku wiele biznesów odczuło wyraźne spowolnienie tej dynamiki.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” opracowanego przez Gemius, już niemal 80% polskich internautów robi zakupy online, z czego połowa korzysta z e-commerce od ponad dekady a w 2024 roku liczba nowych użytkowników wzrosła zaledwie o 5%. Dodatkowo 54% badanych prognozuje, że ich wydatki na zakupy w sieci w 2025 roku pozostaną na niezmienionym poziomie. Co prawda 20% konsumentów planuje zwiększyć budżet na e-zakupy, ale z drugiej strony 10% zamierza go ograniczyć. Jednocześnie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający. Rosną ich oczekiwania zarówno wobec oferty produktowej, jak i doświadczenia zakupowego. Na popularności zyskują produkty z drugiego obiegu, a 36% polskich internautów kupuje również w zagranicznych e-sklepach. Tym samym coraz więcej podmiotów walczy o uwagę klientów, podczas gdy ich liczba oraz budżety rosną wolniej.
Polski rynek e-commerce wszedł w fazę dojrzałości. Na pierwszy plan wysuwają się klasyczne fundamenty przewagi konkurencyjnej: przemyślane strategie marketingowe, które pozwalają lepiej dopasować zarówno ofertę, jak i komunikację do potrzeb klientów oraz budować ich lojalność. Na znaczeniu zyskuje dostarczanie unikalnej propozycji wartości, wspieranej doskonałym UX oraz najwyższej jakości obsługą posprzedażową. Marki, które zainwestują w rozwój, innowacje oraz optymalizację doświadczenia użytkownika, mają szansę sprostać rosnącym wymaganiom klientów i wyzwaniom coraz bardziej konkurencyjnego, globalnego rynku e-commerce.
Transformacja cyfrowa handlu B2B
Rok 2024 był czasem intensywniejszej cyfryzacji w sektorze sprzedaży między przedsiębiorstwami. Firmy produkcyjne, hurtownie i wydawnictwa inwestowały w nowoczesne platformy e-commerce, które automatyzują kluczowe procesy zakupowe, takie jak składanie zamówień, fakturowanie czy zarządzanie stanami magazynowymi. Zaawansowane rozwiązania e-commerce B2B oferują również możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert, udzielania kredytów kupieckich oraz wykorzystanie narzędzi marketingowych i lojalizacyjnych.
Rosnące zainteresowanie technologiami w obszarze e-commerce B2B wynika z potrzeby dostosowania się do ewoluujących oczekiwań klientów biznesowych, presji na poprawę efektywności operacyjnej oraz ambicji polskich marek, które coraz częściej upatrują szansy na rozwój w ekspansji zagranicznej. Platformy e-commerce stały się więc niezbędnym narzędziem realizacji tych celów, a ich postęp i adaptacja przyczyniły się do tego, że segment B2B stał się jednym z najbardziej dynamicznych obszarów handlu internetowego w Polsce.
Rozwój InPost Pay
Marka, która zrewolucjonizowała logistykę dzięki Paczkomatom™, ponownie udowodniła, że potrafi wyznaczać trendy w e-commerce, wprowadzając InPost Pay – nową usługę, która zmienia sposób płatności online. W 2024 roku liczba użytkowników tego rozwiązania przekroczyła 5 milionów, a usługę wdrożyło ponad 500 sklepów internetowych, w tym wielu naszych klientów. Sukces InPost Pay pokazuje, że polski rynek jest gotowy na szybkie wdrażanie nowych technologii, jeśli zwiększają one wygodę zakupów i odpowiadają na potrzeby użytkowników.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
PWA (Progressive Web Applications)
W obliczu stagnacji na rynku sprzedaży internetowej w Polsce wiele marek mierzy się z wyzwaniem utrzymania trwałego i zrównoważonego rozwoju. Jednym z obszarów o wysokim potencjale wzrostu są zakupy na urządzeniach mobilnych. Aż 75% kupujących online korzysta ze smartfonów, a wśród młodszych konsumentów ten odsetek wynosi nawet 90%. Mimo popularności zakupów mobilnych, 72% z nich napotyka trudności, takie jak niewygodne formularze, niedostosowanie stron do urządzeń mobilnych, wolne działanie, brak aplikacji mobilnej czy zbyt złożona ścieżka zakupowa, co znacząco obniża konwersję (Gemius, 2024).
Progresywne Aplikacje Webowe (PWA) stanowią odpowiedź na te wyzwania. Oferują bowiem doświadczenie i funkcjonalności zbliżone do aplikacji natywnych – w tym responsywność, intuicyjność nawigacji oraz powiadomienia push – ale działają bezpośrednio w przeglądarce, eliminując konieczność instalacji i aktualizacji. Dodatkowo PWA pozwalają obniżyć koszty tworzenia i utrzymania osobnych aplikacji na różne platformy – zarówno mobilne, jak i desktopowe – co czyni je szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem dla sklepów średniej wielkości i mniejszych.
Technologia PWA jest z powodzeniem wykorzystywana przez globalne platformy, takie jak Spotify, YouTube czy Airbnb, a także przez pierwsze polskie sklepy. Inwestycja w Progressive Web Apps to rekomendowana ścieżka dla marek, które – odpowiadając na rosnącą popularność zakupów na smartfonach – pragną rozwijać sprzedaż w obszarze m-commerce i zyskiwać tym samym przewagę konkurencyjną.
Platformy e-commerce B2B
Choć 2024 rok przyniósł postęp w tym obszarze, cyfryzacja handlu B2B wciąż pozostaje obszarem o ogromnym potencjale wzrostu. W 2025 roku inwestycje w zaawansowane platformy e-commerce B2B – które w jednym systemie oferują m.in. sprzedaż wielokanałową (B2B, B2C, omnichannel oraz na marketplace’ach), obsługę zamówień z wielu magazynów, personalizację ofert, a także rozszerzenie o dodatkowe świadczenia, takie jak montaż, instalacja, przedłużenie gwarancji czy inne usługi komplementarne dopasowane do branży, oraz elastyczne formy płatności – będą kluczowe dla firm pragnących skutecznie konkurować i rozwijać się zarówno na rynku krajowym, jak i w handlu cross-border. Nowoczesne narzędzia to nie tylko optymalizacja procesów i wynikająca z tego oszczędność czasu oraz spełnienie potrzeb klientów, ale także istotny element przyciągania nowego pokolenia pracowników, przyzwyczajonych do prostych i intuicyjnych rozwiązań technologicznych.
Wygodne zwroty paperless
Mimo szerokiej dostępności rozwiązań, takich jak RMA (Return Merchandise Authorization), które są standardem w zaawansowanych platformach e-commerce w modelu SaaS, wielu kupujących online wciąż zmaga się z nieprzejrzystymi i czasochłonnymi procedurami zwrotów. Badania pokazują, że 57% potencjalnych konsumentów rezygnuje z zakupu z powodu niejasnej polityki zwrotów, a 84% z nich nie wraca do sklepu, jeśli napotka trudności przy oddawaniu towaru.
Wprowadzenie ekologicznych, elektronicznych zwrotów (#paperless), które są szybkie, intuicyjne, klarownie komunikowane i nie wymagają wypełniania papierowych formularzy ani ich drukowania, może znacząco poprawić doświadczenia zakupowe, co z kolei przekłada się na wyższą konwersję i większą lojalność klientów. Warto śledzić rozwój nowych technologii, takich jak AR, VR czy voice commerce, ale równie ważna jest optymalizacja podstawowych procesów, które nie tylko zwiększają satysfakcję klientów, ale także przyczyniają się do bieżących przychodów i stanowią fundament sukcesu oraz długoterminowego rozwoju sklepu.
Justyna Skorupska
Prezes Digital Bridge Sp. z o.o., Członkini Rady eIzby
Najciekawsze akcje i wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
Rozwój automatyzacji w logistyce
W 2024 roku obserwowaliśmy znaczny wzrost wykorzystania automatyzacji w procesach logistycznych, co przyczyniło się do zwiększenia efektywności dostaw i poprawy jakości obsługi klienta.
Wzrost znaczenia platform marketplace
Zyskały na popularności, stając się kluczowymi kanałami sprzedaży dla wielu firm, również w zastosowaniach #eksport.
Inwestycje w sztuczną inteligencję (AI)
Coraz więcej firm zaczęło wykorzystywać AI do personalizacji doświadczeń klienta oraz automatyzacji procesów marketingowych.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Rosnąca konkurencja i presja cenowa
- Wskazówka: inwestuj w jakość obsługi klienta i budowanie lojalności, aby wyróżnić się na rynku. Rozwijaj strategie cross-border, aby dotrzeć do nowych rynków.
Zmieniające się oczekiwania klientów
- Wskazówka: wdrażaj technologie umożliwiające hiperpersonalizację i korzystaj z danych klientów #datadriven, aby dostosować ofertę do ich potrzeb.
Wyzwania związane z AI i automatyzacją
- Wskazówka: znajdź balans między korzyściami z automatyzacji a potrzebą utrzymania personalizacji i kontaktu z klientem. Inwestuj w edukację zespołu, aby efektywnie wykorzystywać nowe technologie.
Jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
Dos:
- Inwestuj w rozówj #kompetencejcyfrowe i #liderzyprzyszłości.
- Inwestuj w automatyzację, bo mogą znacząco poprawić efektywność operacyjną i doświadczenie klienta.
- Rozwijaj strategie cross-border: ekspansja na nowe rynki może pomóc w zwiększeniu zasięgu i rentowności.
- Skup się na personalizacji: wykorzystuj dane klientów, aby dostosować ofertę do ich potrzeb – analityka danych i data driven decision.
Don’ts:
- Zaniechanie inwestycji w edukację zespołu: brak umiejętności w obszarze nowych technologii może utrudnić ich efektywne wykorzystanie.
- Ignorowanie zmian w oczekiwaniach zarówno obecnych, jak i nowych klientów: nieadaptowanie się do nowych trendów będzie prowadzić do utraty klientów.
- Zaniedbanie jakości obsługi klienta: w dobie rosnącej konkurencji, jakość obsługi jest kluczowa dla budowania lojalności, bez lojalizaci włąściwie cieżko mówić o budowaniu wartości firmy.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
- Data driven, czyli analiza danych, wyciąganie wniosków i wdrażanie rekomendacji.
- Sztuczna inteligencja (AI) i generatywna AI: te technologie mogą znacząco poprawić personalizację i efektywność operacyjną.
- Automatyzacja procesów: zwiększa efektywność i pozwala na lepsze zarządzanie zasobami.
- Cyberbezpieczeństwo: prewencyjnie i edukacyjnie.
Konrad Zach
Founder&CEO, thinkhub.pl
3 najciekawsze akcje/wydarzenia w e-commerce w Polsce w 2024 roku
Uruchomienie marketplace’a Kaufland na rynku polskim i kilku rynkach europejskich
Zainteresowanie tym wydarzeniem udowadnia, że polskie firmy wykorzystują potencjał zewnętrznych marketplace’ów i robią to coraz bardziej świadomie, dywersyfikując swoje kanały sprzedaży online i budując przewagi konkurencyjne w ekspansji międzynarodowej już nie tylko w oparciu o możliwości, jakie od lat dawał im ekosystem Amazon.
Zwiększenie zasięgu usługi InPost Paczkomat do ponad 70 000 punktów odbioru w Europie
Uważam, że jest to najważniejszy branżowy game changer 2024 roku, który będzie miał wpływ na znaczące przyspieszenie (lub podjęcie decyzji o rozpoczęciu) ekspansji międzynarodowych firm posiadających własny e-commerce B2C, minimalizując potencjalne bariery wejścia związane z trudnością w samodzielnym, efektywnym i poprawnym formalnie zarządzeniu dostawami przesyłek w Unii Europejskiej.
Inicjatywa Microsoft mająca na celu przeszkolenie w 2025 roku miliona osób w zakresie rozwiązań AI
Pomimo dostępności wielu kursów i szkoleń pozwalających zdobyć pierwsze doświadczenia w wykorzystaniu rozwiązań AI w życiu codziennym i biznesie, to właśnie zaangażowanie i ewangelizacja światowych liderów technologicznych w proces edukacji internautów wpłynie najmocniej zarówno na oswojenie się coraz większej liczby użytkowników internetu z najnowszymi rozwiązaniami sztucznej inteligencji, jak i na nieuniknione zmiany w obszarze digital marketingu, komunikacji w social mediach, metody projektowania interakcji z klientami platform online czy sposoby budowania i utrzymywania lojalności klientów sklepów internetowych.
3 kluczowe wyzwania dla e-commerce w 2025 roku i wskazówki, jak je przezwyciężyć
Ewolucja dotychczasowych metod i sposobów budowania komunikacji marketingowej online
Zanurzając się i coraz intensywniej korzystając z narzędzi i aplikacji wspieranych przez AI, kształtujemy nowe zwyczaje związane z penetracją internetu, konsumpcją informacji oraz dokonywaniem zakupów online. Dlatego bardzo istotne jest intensywne zdobywanie wiedzy oraz szybkie zderzanie nowych strategii contentowych, marketingowych i komunikacyjnych z rynkiem, aby jak najszybciej przygotować się do nieuniknionej transformacji dotychczasowego podejścia i najlepszych praktyk w zakresie wykorzystania potencjału digital marketing.
Transformacja cyfrowa producentów i dystrybutorów
Coraz więcej producentów i dystrybutorów szerzej wykorzystuje potencjał e-commerce, budując własne ekosystemy sprzedaży produktów i usług online w modelu B2B2C i pomijając lub minimalizując znaczenie dotychczasowego łańcucha pośredników, resellerów czy partnerów handlowych. W modelu tym producenci muszą szybko nadrabiać dług technologiczny, logistyczny i marketingowy, aby skutecznie obsługiwać zarówno e-commerce B2B, jak i B2C. Resellerzy natomiast, muszą przygotować się na zmianę modelu biznesowego i szybko dokonywać transformacji z roli dotychczasowego pośrednika, uzależnionego od producenta, często do roli operatora platformy e-commerce konsolidującego ofertę wielu producentów i dystrybutorów oraz budującego propozycję wartości w oparciu o szeroki katalog komplementarnych produktów i wartościowych dla klientów końcowych usług dodanych. Mowa m.in. o błyskawicznych dostawach, odroczonych płatnościach, usługach serwisowych i gwarancyjnych, czy modelu biznesowym opartym o sprzedaż subskrypcyjną.
Nasycenie rynku e-commerce w EU
Producenci i resellerzy działający w obrębie najpopularniejszych kategorii produktów i dóbr konsumpcyjnych coraz częściej dostrzegają szklany sufit związany z prezentowaniem ich oferty online na najpopularniejszych rynkach czy wiodących platformach marketplace w Europie. Antidotum wartym rozważenia jest ekspansja na wschodzące rynki zagraniczne, tj. Indie, niektóre kraje Afryki czy Ameryki Południowej, gdzie dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii e-commerce, usług logistycznych czy ekosystemów digital, dotychczasowe bariery wejścia straciły mocno na znaczeniu.
W przypadku bardzo szybko digitalizujących się rynków, tj. wspomnianych Indii, w których w ciągu 5 lat przybyło ponad 250 mln aktywnych internautów, kluczowa jest szybkość działania pozwalająca, dzięki elastyczności, często wyprzedzić konkurencję w postaci dojrzałych, rozwiniętych e-commerce’ów czy ogromnych i niekiedy bardziej bezwładnych, globalnych sieci handlowych.
Do’s & don’ts: jakie działania warto wdrożyć w e-commerce w 2025 roku, a z czego zrezygnować?
Zdecydowanie warto skupić się na:
- benchmarku wschodzących rynków zagranicznych online,
- jeszcze dokładniejszej analityce pozwalającej poznać wyzwania i oczekiwania klientów,
- nauce rozwiązań AI, aby coraz skuteczniej wykorzystywać pojawiające się narzędzia w każdym strategicznym obszarze działalności naszych firm (nie tylko w e-commerce).
Zdecydowanie warto zrezygnować z budowania propozycji wartości w oparciu o niską cenę, mając do dyspozycji potencjał modeli subskrypcyjnych czy nowych rynków zagranicznych pozwalających na zmianę pozycjonowania cenowego naszych produktów i usług bez kanibalizacji pozycji na rynku polskim. Świetnym przykładem wartym obserwacji są strategie ekspansji polskich marek health & beauty na rynek w Azji.
Nowe technologie, narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój e-commerce, w które warto zainwestować w 2025 roku
- Szkolenia podnoszące nasze kompetencje w zakresie AI – również te uczące nas potencjału sztucznej inteligencji od podstaw.
- Szkolenia pozwalające zwiększyć kompetencje managerskie w zakresie współpracy z zespołami międzynarodowymi i wykorzystywaniem ponadprzeciętnego potencjału Generacji Z.
- Rozwiązania automatyzujące najbardziej żmudne procesy w firmach bez konieczności angażowania wiedzy IT np. IFTTT czy ZAPIER.
- Wszystkie istotne dla nas narzędzia wspierające rozwój e-commerce ze względu na demokratyczny dostęp do nich. Wielu dostawców zaawansowanego oprogramowania wspierającego kluczowe procesy w e-commerce skupiło się na ich udostępnianiu w modelu abonamentowym, co powoduje, że możliwość ich wykorzystywania jest tożsama zarówno dla startupów, jak i dojrzałych organizacji.