Wg badań przeprowadzonych przez The Nielsen Company opinie osób, które znamy oraz opinie konsumentów publikowane w sieci cieszą się najwyższym zaufaniem – odpowiednio 90% i 70%. Pacjenci coraz częściej poszukują opinii na temat leków na serwisach i forach internetowych, i na tej podstawie podejmują decyzje zakupowe.
Zjawisko to, zwane potocznie w farmacji „Dr Google” prowadzi do występowania silnego Efektu ROPO – oznacza to, że po zapoznaniu się z wyszukanymi w sieci informacjami na temat leków pacjenci decydują, który lek będzie dla nich najlepszy i o ten właśnie lek proszą lekarza lub farmaceutę. W tym przypadku Efekt ROPO ma bezpośredni wpływ poziom sprzedaży wielu marek z branży farmaceutycznej.
Zobacz również
Agencja 6ix WoMM & Social Media przeanalizowała wybrane aspekty tego zjawiska opierając swoje badania na przykładzie dwóch popularnych marek tabletek antykoncepcyjnych – Cilest i Yasminelle.
W rezultacie powstała infografika odpowiadająca m.in. na pytania:
- Gdzie internauci poszukują informacji na temat leków przed dokonaniem zakupu
- Jakie informacje na temat leków są najczęściej poszukiwane prze internautów
- Gdzie internauci najczęściej dyskutują na temat leków
- Do ilu potencjalnych klientów można dotrzeć wykorzystując narzędzia WoMM
Według badań przeprowadzonych przez IAB Europe we współpracy z TNS i Google, nawet do 50% polskich konsumentów przed dokonaniem zakupu produktu w sklepie offline poszukuje informacji na jego temat w sieci. Zjawisko to nazywane Efektem ROPO (Research Online, Purchase Offline) jest szczególnie silne m.in. w takich kategoriach produktowych i branżach jak motoryzacja, farmacja, turystyka, sprzęt RTV/AGD, czy też telefonia komórkowa. Występowanie Efektu ROPO dla wielu marek wiąże się z bardzo poważnymi konsekwencjami biznesowymi istotnie wpływając na poziom sprzedaży. Dlatego też niezwykle ważne jest budowanie strategii działań online uwzględniających wykorzystanie efektu ROPO, zanim zrobi to nasza konkurencja.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing