1. Złoto w kategorii Long term marketing excellence: agencje Red8 Advertising i PHD Media Direction oraz Carlsberg Polska za kampanię „Najlepsza nagroda po robocie” marki Harnaś.
Przewodnicząca grupy jurorskiej Agnieszka Kwaśniewska, Managing Partner Saatchi & Saatchi Think Tank, tak uzasadniła decyzję jurorów odczytując werdykt przed wręczeniem nagrody:
Zobacz również
„Po pierwsze: za odwagę…mówi się, że nie warto kopać się z koniem… no a co dopiero z Żubrem?
Po drugie: za namalowanie komunikacją marketingową wyrazistego świata marki, który od lat angażuje, mimo tego, że odwołuje się do skądinąd oczywistego spostrzeżenia na temat używania kategorii.
Po trzecie: za spójność i konsekwencję w kreowaniu tego świata we wszystkich elementach opowieści.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Po czwarte: za umiejętną ewolucję charakteru bohatera marki, która może być inspiracją dla specjalistów zajmujących się wizerunkiem osób. Oto bowiem kilka historii skutecznie przeobraża nieokrzesanego prostaka z problemem alkoholowym w szlachetnego fachowca. Proszę Państwa, po dobrej robocie, nagroda się należy… twórcom kampanii marki Harnaś.”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Kolejne złoto w kategorii Long term marketing excellence otrzymały agencje PZL i Maxus oraz Alior Bank za kampanię „Alior Bank. Wyższa kultura bankowości”. Werdykt odczytał Maciej Szczechura, Członek Zarządu Getin Noble Bank:
„Rozpoczynają działalność w trakcie największej globalnej burzy finansowej. Startują w kategorii, która nie zna pojęcia ciszy reklamowej. I chcą namówić niechętnych do zmian Polaków do zmiany banku. W 2008 wydawało się to szaleństwem, w 2009 odebrali Grand Prix Effie za launch marki. A w 2011 należą im się wyrazy szacunku za konsekwencję i udowodnienie, że można wyznaczać trendy przez kilka lat z rzędu. A także za poruszenie kategorii i stałe dbanie o to, żeby nie była zbyt ociężała. Jak sami o sobie piszą: Od zera do top playera w 3 lata! Alior Bank: jedna z pięciu najsilniejszych polskich marek bankowych.”
3. Złoto w kategorii Launch otrzymały agencje Publicis i Mindshare oraz Presspublica za kampanię „Inaczej pisane” Uważam Rze. W uzasadnieniu oceny Agnieszka Kwaśniewska, Managing Partner Saatchi & Saatchi Think Tank, powiedziała:
„Jest taka szczególna kategoria – naznaczona piętnem licznych porażek, a nawet widmem rychłego końca. Trzeba odznaczać się szczególną ambicją, aby podjąć próbę zaistnienia w tej kategorii. W teorii przepis na sukces wydaje się być banalnie prosty:
- wystarczy prawidłowo zidentyfikować niszę rynkową,
- zbudować kampanię wokół adekwatnej potrzeby,
- a następnie umiejętnie podgrzać atmosferę wywołując zainteresowanie nowością.
Jednak od lat, mimo kilku prób, nikomu nie udało się tego zrealizować. Tymczasem marka, o której mowa, nie tylko zaistniała, ale obejmując pozycję lidera dokonała absolutnej rewolucji w swojej kategorii. Uważam, że to co szczególnie cenne i pozostające poza wszelką kontrowersją to fakt, że udało się pozyskać dla kategorii nowych konsumentów, czyli nakłonić znaczącą grupę Polaków do regularnej lektury.”
4. Srebra w tegorocznym Effie zdobyli:
5. Brązowe Effie otrzymali:
RANKING:
Tytuł najbardziej efektywnej agencji reklamowej roku otrzymała agencja DDB Warszawa – 18 pkt, a najbardziej efektywnego domu mediowego MEC – 41 pkt. Zajęli oni pierwsze miejsce w rankingu Effie 2012.
Agencje Reklamowe
- 18 PKT – DDB Warszawa
- 16 PKT – Publicis
- 14 PKT – BBDO Warszawa
- 13 PKT – PZL; Young & Rubicam Poland
- 12 PKT – Red8 Advertising
- 11 PKT – Havas Worldwide Warsaw (dawniej Euro RSCG Poland); Ogilvy
- 10 PKT – DRAFTFCB + AD FABRIKA; OS3 multimedia
- 8 PKT – Heureka Huge Idea; Los Mejores; Pride and Glory Huge Idea
- 6 PKT – 180heartbeats + JUNG v. MATT
- 5 PKT – Agencja 303; Agencja reklamowa S4; Digit-Art; Effectica Agencja Reklamowa; G7; Hypermedia Isobar; K2; OSTRYGA; Saatchi & Saatchi; Up; Walk PR
- 3 PKT – Addapter; FAT BABY; McCann Warsaw; Performance Media; Socializer; Testardo Gram w ramach Grey Group
- 1 PKT – BRAIN; EURA 7; Heads Advertising; JWT Warszawa; Legend Group; TELESCOPE; TIPPINGPOINT; V&P
Domy Mediowe
- 41 PKT – MEC
- 25 PKT – MediaCom Warszawa
- 21 PKT – Carat
- 13 PKT – Maxus
- 12 PKT – PHD Media Direction
- 11 PKT – Mindshare; OMD
- 10 PKT – Media Direction OMD; Universal McCann
- 9 PKT – Starcom
- 6 PKT – ZenithOptimedia Group
- 5 PKT – BPN; Media Concept; Starlink
- 4 PKT – Initiative
- 1 PKT – Easymedia; PanMedia Western
Statystyki XIII edycji konkursu:
- Zgłoszono: 145 kampanii reklamowych
- Nominowano: 56 kampanii
- Kategorie konkursowe: 15 kategorii produktowych: Żywność, Artykuły nieżywnościowe, Napoje, Leki i suplementy diety, E-commerce/e-services/m-commerce, Usługi, Retail, Środki trwałe, Media, Pro bono, Kampanie dotyczące edukacji społecznej i kampanie CSR, Promocja miejsc i wydarzeń oraz sponsoring kultury i sportu, Bankowość, Ubezpieczenia i inwestycje, Telekomunikacja
- 5 kategorii specjalnych: Launch, Long term marketing excellence, Limited budget, Media idea, Digital
- Jury: Przewodniczący Jury – Grzegorz Wójcik, Dyrektor ds. Korporacyjnych MIH Internet Europe (część grupy Naspers)
- Przewodniczący grup jurorskich: Anna Barabasz, Maspex Wadowice, Agnieszka Kwaśniewska, Saatchi&Saatchi Think Tank, Malina Wieczorek, Teleskop, Łukasz Lewandowski, K2 Internet, Maciej Szczechura, Getin Noble Bank
- 85 osobowe jury eksperckie złożone z: pracowników agencji reklamowych i domów mediowych, marketerów, pracowników mediów, instytutów badawczych, niezależnych konsultantów.
Effie to jeden z najważniejszych na świecie konkursów branży komunikacji marketingowej. Konkurs nagradza sukcesy rynkowe marek osiągnięte dzięki wdrożonym kampaniom reklamowym. Po raz pierwszy został zorganizowany w 1968 r. w Nowym Jorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, a obecnie realizowany w 40 krajach świata. W Polsce organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.