Znakiem otwarcia się projektu na nowe trendy, idee, działania (widoczne w nowej komunikacji projektu) jest również powołanie nowej kategorii konkursowej – React & Sustain.
Najlepiej tłumaczą ją współtwórcy, członkowie tegorocznego Komitetu Effie 2020.
Zobacz również
– Już od pewnego czasu w rozmowach kuluarowych o Effie pojawiały się głosy postulujące wprowadzenie nowej kategorii, która byłaby dedykowana sytuacjom związanym z reagowaniem na bieżące wydarzenia marketingowe czy proaktywnym działaniom, które dotyczyłyby zabezpieczenia pozycji rynkowej przed intensywną konkurencją. Oczywiście tego typu zgłoszenia pojawiały się regularnie w konkursie, niektóre z nich nawet otrzymywały nagrody, jednak w ocenie Komitetu Organizacyjnego Effie z niewystarczającą intensywnością. Praktyka pokazała, że Effie w dużo większym stopniu waloryzuje i nagradza wzrosty rynkowe i zdobywanie udziałów, nieco po macoszemu traktując case’y, w których „trzeba coś wymyślić i zrobić”, aby utrzymać sprzedaż w niesprzyjających okolicznościach. A z punktu widzenia „rzemiosła” marketingowego są to sytuacje najbardziej wymagające, jeśli chodzi o wiedzę i umiejętności. Nadszedł odpowiedni czas, aby pozytywne przykłady tego typu działań wyraźnie zauważyć i docenić tworząc odpowiednią kategorię – podkreślił Tomasz Bartnik (One Eleven).
– W nowej kategorii głównym wskaźnikiem efektywności nie będzie wzrost, ale pozytywne odchylenie od trendów – spadkowej tendencji w kategorii, spadkowej tendencji własnej sprzedaży czy też skokowego załamania. Można zatem powiedzieć, że ta kategoria będzie nagradzała wzrost względny, dla którego punktem odniesienia nie są wcześniejsze wyniki, ale oczekiwane niekorzystne wyniki, których udało się uniknąć. To oznacza, że zgłaszający muszą nie tylko wiarygodnie przedstawić osiągnięte rezultaty działań, ale także uzasadnienia dla oczekiwania rezultatów znacznie gorszych, gdyby właściwe działania nie zostały podjęte. Jeśli wśród zgłoszeń pojawią się kampanie związane z COVID-19, które przyniosły efekty i miały sens – będziemy je nagradzać. Natomiast podkreślamy, że naszą misją jest nie ocenianie po pozorach, lecz promowanie działań za którymi stoją fakty i argumenty – dodaje Michał Kociankowski (Synergion).
Ważną informacją dla tegorocznych uczestników Effie będzie to, że zostały uproszczone formularze.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– W tegorocznym formularzu zgłaszający nie znajdą językowych pozostałości dwóch zjawisk: koncentracji komunikacji na tradycyjnym miksie narzędzi oraz presji na doraźne wysokie wyniki. Komitet chciał dać wyraz zmianom, które stale zachodzą w komunikacji marketingowej. Kampanie posługują się coraz szerszym instrumentarium, firmy stawiają sobie różne cele, nie zawsze bezpośrednio i niezwłocznie powiązane ze wzrostem sprzedaży. Effie jest konkursem świadomego, zręcznego osiągania celów przy pomocy komunikacji, nie chcemy narzucać powierzchownego czy zawężonego rozumienia, zarówno efektów, jak środków działania – podkreśla Michał Kociankowski.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zmiany zgłoszeniowe zaszły w kategoriach Performance marketing/ e-commerce oraz Marketing & Business Solutions. Ta ostatnia w obecnej sytuacji w ocenie organizatorów, powinna zyskać na popularności – pandemia COVID-19 to niezaprzeczalnie dobry moment na przełomowe, nowatorskie w formie lub w zastosowaniu technologie, działania czy pomysły biznesowe.
Wszystkie zmiany w obszarze zgłoszeń i kategorii wypracowane zostały wspólnie przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz członków Komitetu Organizacyjnego Effie 2020, w skład którego wchodzą: Izabela Albrychiewicz (GroupM Poland), Michał Banaszewski (VMLY&R), Tomasz Bartnik (One Eleven), Piotr Bombol (Gameset), Marcin Gaworski (180heartbeats + Jung v. Matt), Michał Kociankowski (Synergion), Magda Kolenkiewicz (Starcom), Artur Malinowski (Dentsu Aegis Network Polska), Tomasz Michalik (Insignia), Radek Miklaszewski (BBDO), Michał Nadgrodkiewicz (PZL), Barbara Niedziela (2012 Agency), Anna Podskarbi (OMD Optimum Media), Rafał Wachnik (Value Media), Małgorzata Węgierek (Havas Media Group), Ewa Wolska-Rzewuska (Saatchi & Saatchi IS), Michał Wronecki (Brasil). Szerzej o sylwetkach członków komitetu na https://awards.effie.pl/komitet/.
WAŻNE INFORMACJE:
Terminy przesyłania zgłoszeń:
-
I termin: 04.05 – 08.06, do godz. 17:00 włącznie
-
II termin: 08.06, od godz. 17:01 – 10.07, do godz. 17:00 włącznie
-
III termin: 10.07, od godz. 17:01 – 24.07, do godz. 17:00 włącznie
Materiały informacyjne do pobrania: https://awards.effie.pl/zgloszenia/