[Dowiedz się więcej na temat GREEN MARKETINGU: Pobierz e-booka EKOLOGIA W MARKETINGU]
Odpady to ogromny problem dzisiejszego świata, z którym przyszło się zmierzyć pojedynczym mieszkańcom jak i dużym korporacjom. Olbrzymie zakłady produkcyjne jak i główne siedziby firm, w których zatrudniane są setki ludzi, skutkują ogromną produkcją odpadów. Wdrażanie ekologicznych rozwiązań, które pomogą zredukować problemy związane ze śmieciami i związaną z nimi gospodarką to obowiązek jak i zadanie każdego indywidualnie jak i wszystkich kolektywnie.
Zobacz również
Nasza planeta ulega degradacji. Efekty długoletnich działań przemysłowych odbijają się na środowisku naturalnym, doprowadzając do nieodwracalnych zmian w ekosystemach i prowokując kolejne klęski żywiołowe i ekologiczne. Coraz więcej gatunków zwierząt obejmowanych jest ochroną, ze względu na wysokie ryzyko wyginięcia. Rosnący konsumpcjonizm oraz liczba ludzi na świecie nie pomaga. Jednym z celów, światowych liderów jest ochrona ekosystemów i zatrzymanie postępującej degradacji środowiska w którym żyjemy i żyć będą przyszłe pokolenia. Jednym z największych wyzwań w tej nierównej walce jest odpowiednia gospodarka odpadami, która składa się z udoskonalania tworzyw sztucznych, które można używać wtórnie, zmniejszanie wpływu na środowisko poprzez odpowiednią segregację odpadów oraz wdrażania rozwiązań, które mogą w sposób pośredni lub bezpośredni przyczynić do trwałych zmian.
W samej Unii Europejskiej, według oficjalnych danych w 2016 wytworzono ponad 2538 milionów ton śmieci . Duża część z nich, bo aż 12,7 mln ton ląduje w morzach i oceanach zagrażając kolejnym gatunkom i niszcząc podwodnym świat.
W związku z narastającymi problemami, Unia Europejska opracowała cele, według których do 2020 we wszystkich krajach członkowskich wskaźniki segregacji powinny być na poziomie 50% . Niestety w praktyce, wyniki nie wyglądają tak optymistycznie. Według oficjalnych danych, w Polsce obecny poziom szacowany jest na 34.1% , przy czym zależy to od miasta, gminy i liczby mieszkańców. Białystok na przykład może pochwalić się ponad 52% wskaźnikiem segregacji odpadów komunalnych, jednocześnie spełniając normę europejską. Jest wiele negatywnych czynników, które utrudniają wprowadzenie jakichkolwiek zmian: ciągłe zmiany prawne i administracyjne, podwyższone opłaty oraz niewydolność firm oczyszczających.
Projekt „Hakersi”: w Międzynarodowy Dzień Zero Waste daj komputerom drugie życie
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jest jednak pozytywny akcent. Firmy wdrażają kolejne praktyki ekologiczne, wewnątrz swoich organizacji, motywując pracowników do wdrażania ich wewnątrz organizacji, ale również w życiu prywatnym. Jednocześnie widoczne staje się, utożsamianie zatrudnionych ludzi z działaniami na rzecz ekologii, poprzez zaangażowanie różnorodne kampanie oraz działania wolontaryjne.
Bierzmy przykład!
Wzorce w prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu, zmieniają się i dostosowywane są do sytuacji rynkowej każdego z przedsiębiorstw. Inspiracją do zrównoważonych działań, w dalszym ciągu pozostają Skandynawowie, którzy dzięki skoordynowanej i dostosowanej do warunków polityce, mogą pochwalić się idealnymi warunkami do życia i pracy. Finowie, którzy osiągnęli europejską normę dostosowali swoje rozwiązania do potrzeb środowiskowych, ale również społecznych. Odpowiadając na problemy związane z segregacją stworzyli łatwe systemy, których funkcjonalności, trwałość i kompleksowość doprowadziły do satysfakcjonujących rezultatów. Dzięki w pełni przemyślanym innowacjom, osiedla, domy jednorodzinne jak i przestrzenie publiczne, mogą pochwalić się kontenerami pół podziemnymi, które wpasowują się w estetykę skandynawską. Każda realizacja, prze- prowadzona na terenie Finlandii, ale również w 40 innych krajach, pozwoliła na zaoszczędzenie prawie 90% powierzchni użytkowej. Przestrzeń, która wcześniej wykorzystywana była dla altan śmieciowych, dzisiaj to place zabaw lub dodatkowe miejsca parkingowe. Istotnym elementem troski o środowisko dla Skandynawów, stało się zredukowanie emisji CO2, poprzez zmniejszenie ilości potrzebnych wypróżnień pojemników. To nie byłoby możliwe, gdyby nie olbrzymia przepustowość podziemnych rozwiązań: aż 75% miejsca na odpady w porównaniu do kontenerów tradycyjnych. Zredukowanie wywozu do dwóch razy w tygodniu, przełożyło się na wyższy standard życia dzięki mniejszej częstotliwości kursów śmieciarek, a co za tym idzie redukcji hałasu związanych z pracą przedsiębiorstw oczyszczania.
Styl oraz estetyka skandynawskich rozwiązań, zbudowała w mieszkańcach chęć uczestniczenia w dbaniu o zaproponowane rozwiązania i w sposób znaczący spowodowała zwiększenie poziomu segregacji śmieci, dając Finom możliwości realizacji swoich celów zrównoważonego rozwoju firm oraz miast oraz troski o środowisko.
Długoletnie efekty
W myśl starej maksymy „nie od razu Rzym” zbudowano, wszystkie działania na rzecz środowiska, są realizowane długoterminowo. Wprowadzenie ich dzisiaj, będzie miało ogromne znaczenie w najbliższych 10, 15 a nawet 20 latach. Istotne jest by w swoich działaniach na rzecz środowiska być konsekwentnym i odpowiadać na zmieniające się okoliczności. Niektóre z dzisiejszych rozwiązań, mogą nie mieć zastosowania za 5 lat, ale ich użycie dzisiaj, otworzy kolejne drzwi i możliwości do dbania o środowisko. Istotnym wsparciem jest ciągła współpraca wszystkich grup: pracowników, firm – ale również przedstawicieli państwowych oraz stowarzyszeń działających na rzecz środowiska. Bez komplementarnych działań, efekty mogą nie być zadowalające, a w grę wchodzi przyszłość ko- lejnych pokoleń: naszych dzieci, wnuków, a może i nawet prawnuków.
Już dzisiaj, nawet na naszym podwórku widać ogromne zmiany i zmiany w podejściu Polaków do ekologii. Coraz częściej w przestrzeni publicznej mówi się o aspektach ekologicznych i ich znaczeniu dla poprawnego funkcjonowania ludzi jak i biznesu. Korzyści można mnożyć – od ochrony środowiska, przez kształtowanie odpowiedzialności społecznej, do efektywności ekonomicznej. Wprowadzenie rozwiązań ekologicznych, w perspektywie 50-letniej jest w stanie przynieść oszczędności na poziomie co najmniej 50%. Obecnie naszym wspólnym celem w Polsce powinno być, dogonienie innych krajów Europejskich i skorzystanie z ich lekcji w wdrażaniu odpowiednich rozwiązań. Tylko wspólnymi, skoordynowanymi działaniami jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczną przyszłość następnym pokoleniom.
Materiał powstał we współpracy z marką Molok.
Więcej o ekologicznych działaniach marek przeczytasz w naszym e-booku EKOLOGIA W MARKETINGU
Pobierz e-booka ZA DARMO
„