Eksperyment w Szwecji. 13-letnia Laika stworzona przez AI pokazuje wpływ social mediów na życie nastolatków

Eksperyment w Szwecji. 13-letnia Laika stworzona przez AI pokazuje wpływ social mediów na życie nastolatków
Długie godziny spędzone w sieci. Niskie poczucie własnej wartości i głębokie problemy psychiczne. Oto, jaki obraz wyłania się z eksperymentu przeprowadzonego z wykorzystaniem Laiki — pierwszej nastolatki stworzonej w całości przez AI.
O autorze
2 min czytania 2024-01-23

Szwedzka agencja Stendahls stworzyła pierwszą wirtualną nastolatkę w całości wykreowaną przez sztuczną inteligencję. 13-letnia Laika powstała w konkretnym celu — aby zbadać wpływ mediów społecznościowych na młodych ludzi. Projekt trafił do szkół w całej Szwecji, a teraz podbija internet.

Nastoletnia Laika z pozoru niczym nie różni się od tradycyjnej młodzieży. Sporo czasu spędza online, chętnie scrolluje social media, ogląda filmiki na TikToku i rolki na Instagramie. Jest częścią eksperymentu, mającego udowodnić, jaki wpływ na psychikę jej rówieśników ma wirtualna rzeczywistość. Wnioski są zatrważające — po kilku miesiącach obserwacji bohaterki jednogłośnie stwierdzają lekarze i psychologowie.

Odbiorcy: „Nie chcielibyśmy się z nią przyjaźnić”

Wniosków z tego eksperymentu można wysłuchać w krótkim, dwuminutowym video zamieszczonym w internecie. „W jaki sposób możemy odkryć długofalowy wpływ mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne nastolatków, jeśli nie — narażając prawdziwe dzieci na ryzyko?” – pytają twórcy akcji. I znajdują odpowiedź na to pytanie, korzystając z najnowszych technologii, w tym sztucznej inteligencji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Według specjalistów „wychowana” przez social media, zaprojektowana na podstawie licznych badań przeprowadzanych w obrębie zachowań nastolatków w internecie Laika przejawia liczne zachowania depresyjne, brak empatii, maksymalne skupienie na wyglądzie i własnej osobie.

– Po kilku miesiącach widzę poważny wpływ korzystania z mediów społecznościowych na Laikę” – mówi w filmiku Lisa Thorell, profesor psychologii rozwojowej w szwedzkim instytucie Karolinska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Laika odwiedza szkoły w całej Szwecji

Projekt trafił do szwedzkich szkół, gdzie cieszy się ogromną popularnością. Dotychczas, wygenerowaną przez AI nastolatkę mogli „poznać” uczniowie z ponad 150 placówek — w sumie ponad 60 tys. młodych osób. Wniosek jest jeden: „Nie chcę stać się taka, jak Laika” – mówią nastolatkowie, a ich wirtualna rówieśniczka z sukcesem pomaga uświadamiać, jak zgubny jest efekt nadmiernej ekspozycji młodych umysłów na media społecznościowe i niekontrolowane treści publikowane w internecie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na YouTube’ie dostępny jest videopamiętnik nastolatki, zatytułowany „Odkrywanie ciemnych stron mediów społecznościowych”.

W ramach akcji powstała nawet strona internetowa dedykowana Laice. Można na niej znaleźć m.in. materiał prasowe poświęcone projektowi, a nawet… umówić się na wywiad z wirtualną nastolatką.

PS Aitana, czyli influencerka wygenerowana przez AI. Zarabia ponad 10 000 euro miesięcznie

Aitana López to influencerka wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Została stworzona z pomocą hiszpańskiej agencji The Clueless. Szybko zyskała popularność na Instagramie, a jej zarobki wynoszą ponad 10 000 euro miesięcznie.

PS2 Havas Prosumer publikuje raport nt. zdrowia psychicznego oczami Polaków

Zespół badaczy agencji Havas opracował wyniki kolejnego raportu z serii Havas Prosumer dotyczącego zdrowia psychicznego Polaków.

PS3 Marka Dove rozpoczyna kampanię społeczną Detox FEEDu, by wesprzeć nastolatki w świadomym korzystaniu z social mediów

Jesteś głodna? Napij się wody! Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą! A jeśli marzysz o pełnych ustach, wystarczy kilka minut w gabinecie – to słyszą polskie nastolatki, przeglądając treści w social mediach. Te porady mają przybliżyć je do upragnionego celu: bycia jak influencerzy, których obserwują i za którymi podążają. W rzeczywistości tego typu treści są niezwykle toksyczne, wpływają negatywnie na samoocenę i poczucie własnej wartości, niszczą zdrowie psychiczne nastolatek oraz narażają je na konsekwencje zdrowotne – alarmuje Dove i rozpoczyna kampanię Detox FEEDu. Ma ona zwrócić uwagę na rosnącą skalę zjawiska, a jej celem jest podjęcie realnych działań wspierających nastolatki i ich rodziców, by potrafili powiedzieć „Stop!” i dać „unfollow” toksycznym treściom.