„Emerytura na maxa”. Kontrolowany scam z udziałem Henryka Gołębiewskiego uświadamia, jak przestępcy wykorzystują AI

„Emerytura na maxa”. Kontrolowany scam z udziałem Henryka Gołębiewskiego uświadamia, jak przestępcy wykorzystują AI
Telewizja Puls, Komenda Główna Policji i Fundacja Telewizji Puls „Pod Dębem” opublikowały kolejną odsłonę kampanii społecznej #ZnamTeNumery skierowanej do seniorów i ich bliskich. W ramach akcji do sieci trafił kontrolowany scam z reklamą „Emerytury na maxa”, którą „promował" aktor Henryk Gołębiewski.
O autorze
2 min czytania 2024-11-20

Z okazji Światowego Dnia Seniora, który przypada na 14 listopada, na nośniki indoorowe i Digital OOH w całej Polsce trafił kontrolowany scam z reklamą „Emerytury na maxa” – produktu, który w rzeczywistości nie istnieje. Promował go ambasador kampanii społecznej #ZnamTeNumery, aktor znany z serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw” – Henryk Gołębiewski. 

„Emerytura na maxa” to kontrolowany, wygenerowany prawie w pełni przez AI scam. Spot został stworzony w celu edukacji seniorów i ich bliskich na temat zagrożeń, które niesie ze sobą sztuczna inteligencja, stając się kolejnym narzędziem w rękach oszustów. Wideo miało na celu promowanie fałszywej oferty, podobnej do tych, na które często można złapać się w Internecie. W tym przypadku wabikiem był wizerunek znanego aktora oraz wizja łatwego i szybkiego zysku. 

Jak pokazały dane, w pierwszym tygodniu stronę internetową Emeryturanamaxa.pl odwiedziło około 15 tysięcy osób, dając się nabrać na scam, co pokazuje, jak realne jest zagrożenie ze strony internetowych oszustów i jak ważne są tego typu kampanie społeczne. 

W spocie wykorzystano sztuczną inteligencję, by pokazać, jak łatwo oszuści są w stanie „zatrudnić” dowolną gwiazdę do swoich nagrań, pobierając kilka zdjęć i próbek wideo z Internetu. W podobnych reklamach bezprawnie wykorzystano już między innymi wizerunek Igi Świątek czy Roberta Lewandowskiego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak potwierdzają badania, na tego typu manipulacje szczególnie narażeni są seniorzy, choć ofiarą scamu może paść każdy, bez względu na wiek, płeć czy wykształcenie.

Jak powstał kontrolowany scam

Aby ukazać możliwości sztucznej inteligencji, Telewizja Puls wraz z Komendą Główną Policji umieściła ją w centrum kolejnej odsłony kampanii społecznej #ZnamTeNumery. Stworzono fikcyjny produkt inwestycyjny „Emerytura na maxa”, który miał zachęcić seniorów do szybkiego i łatwego zysku (hasła: „Prosta kasa na złote lata. Zwiększ emeryturę nawet 2-krotnie!”). Powstało wideo-scam, którego głównym bohaterem został Henryk Gołębiewski, jednak aktor na planie zdjęciowym spędził… 0 minut. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Propozycja Telewizji Puls bardzo mnie zaskoczyła. Nie do końca byłem pewien, jaki będzie efekt wideo, które powstało przecież bez mojego udziału. Kiedy je zobaczyłem, przeraziłem się – oszuści, dzięki zaawansowanym technologiom, są w stanie spreparować dowolny materiał, wykorzystując bezprawnie wizerunek wybranej osoby, a następnie wyłudzać w ten sposób dane czy oszczędności seniorów. Już wielokrotnie to podkreślałem w wywiadach – nie wierzmy we wszystko, co zobaczymy w Internecie – powiedział Henryk Gołębiewski, ambasador kampanii społecznej #ZnamTeNumery.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wystarczyło znaleźć w Internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu Pana Henryka. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI. Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego – mówi Artur Cetnarowski z Działu Kreacji i Motion Design Telewizji Puls, który stworzył wideo-scam. 

– Mimikę Pana Henryka odtworzyliśmy, nagrywając koleżankę z pracy. Na obecnym etapie zaawansowania tej technologii, dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni. Obserwując tempo rozwoju sztucznej inteligencji, za chwilę wystarczą nie dni, a godziny, co nie umknie uwadze oszustów i scammerów – dodał Mateusz Sobkowiak z Działu Kreacji i Motion Design Telewizji Puls, który również pracował nad wideo-scam.

Publikacja kontrolowanego scamu była pierwszą częścią kampanii. Od 20 listopada rozpoczął się jej drugi etap, podczas którego w tych samych kanałach i na tych samych nośnikach wyświetlone zostanie wideo oraz kreacje z wyjaśnieniem założeń akcji.

źródło: TV Puls, opracowanie: Agata Drynko

PS Joe Biden ofiarą sztucznej inteligencji, czyli o tym, jak nowe technologie zmieniają scenę polityczną

PS2 NATO StratCom: „Social Media Manipulation for Sale”. Ile kosztuje dezinformacja w social mediach [RAPORT]

PS3 Bullshit’o’Meter pokazuje, jak AI może zmieniać zwykłe informacje w zniekształcone bzdury