Empatia. Zobacz człowieka – ZTM uczy empatycznego podróżowania

Głównym celem kampanii „Empatia. Zobacz człowieka” przygotowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie jest zachęcenie do drobnych, uprzejmych gestów wobec współpasażerów.
O autorze
2 min czytania 2013-10-04

Warszawa, rok 2011 – na świat przyszło 18 863 dzieci*, co oznacza ponad 18 tys. kobiet w ciąży. W tym samy roku w stolicy żyło więcej niż 300 tys. osób, które ukończyły 65 lat*. W latach 2009 – 2011 orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydano ponad 44 tys. mieszkańców Warszawy**. Teoretycznie więc w pojazdach komunikacji miejskiej w 2011 roku mogliśmy spotkać około 360 tys. osób, które zasługują na… empatyczne zachowania ze strony współpasażerów. 4 października br. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął kampanię społeczną „Empatia. Zobacz człowieka”.

Zobacz człowieka

Empatia, zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, to „poznawcza świadomość i zrozumienie emocji oraz uczuć innej osoby”. Wydaje się, że umiejętność wyobrażenia o problemach i trudnościach, z jakimi borykają się kobiety spodziewające się dziecka, seniorzy oraz osoby niepełnosprawne nie jest niczym skomplikowanym. Skądinąd wiemy, że pasażerowie, którzy ze względu na swój wiek lub stan zdrowia potrzebują odrobiny życzliwości często stają się w pojazdach komunikacji miejskiej „niewidzialni”.

Głównym celem kampanii „Empatia. Zobacz człowieka” jest zachęcenie do drobnych, uprzejmych gestów wobec współpasażerów. Z tej okazji przygotowano przewodnik po dobrych praktykach z poniższymi wskazówkami.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Staraj się ustępować miejsca osobom starszym, niepełnosprawnym, kobietom w ciąży i osobom, które źle się poczuły.
  2. Nie blokuj drzwi, dzięki czemu będzie łatwiej wsiąść i wysiąść z pojazdu.
  3. Trzymaj bagaż przed sobą. Z jednej strony będziesz miał go „na oku”, a z drugiej nie będzie przeszkadzał współpasażerom. Jeżeli siedzisz, a miejsce obok jest wolne – nie stawiaj na nim bagażu. Być może ktoś będzie chciał usiąść.
  4. Nie słuchaj głośno muzyki.
  5. Staraj się nie jeść i nie pić w pojazdach komunikacji miejskiej. Inni pasażerowie na pewno nie ucieszą się z plamy z ketchupu, kawy albo tłustego sosu z kebaba.
  6. Pamiętaj, że palenie papierosów – w tym także e-papierosów jest zakazane w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach.

Materiały zachęcające do empatycznego podróżowania będą dostępne od 4 do 21 października, m.in. w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na portalach chętnie odwiedzanych przez młodzież.

„Empatia. Zobacz człowieka” nie jest pierwszą taką kampanią Zarządu Transportu Miejskiego. W poprzednich latach – w ramach kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” – zachęcano do ustępowania miejsca osobom starszym i niepełnosprawnym oraz kobietom spodziewającym się dziecka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W zeszłym roku pasażerowie zapewne zetknęli się w pojazdach komunikacji miejskiej z plakatami kampanii „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”. Przez trzy tygodnie zwracano uwagę, że stojąc przy drzwiach blokujemy swobodne wejście i wyjście z pojazdu, a słuchając głośno muzyki możemy przeszkadzać współpasażerom. Tradycyjnie już nie zabrakło przekazu zachęcającego do ustępowania miejsca osobom potrzebującym.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

* Dane z Rocznika Statystycznego Warszawy 2012, przygotowanego przez Urząd Statystyczny w Warszawie

** Dane Stołecznego Centrum Osób Niepełnosprawnych