Socialbakers odpowiada za organizację najbardziej profesjonalnych i inspirujących konferencji dotyczących mediów społecznościowych na świecie. Praktyczne warsztaty, mówcy z całego świata dokładnie analizujący kluczowe trendy i last but not least — doskonała organizacja eventu. Feno uczestniczyło w praskiej edycji Engage już po raz trzeci (w ubiegłym roku prowadziliśmy warsztaty o efektywnej kampanii sprzedażowej na Facebooku). Dziś chciałabym podzielić się z Wami najważniejszymi wnioskami z tegorocznych konferencji i warsztatów, w których uczestniczyłam podczas Engage Prague.
Zdaniem przedstawicieli Socialbakers już wkrótce Instagram stanie się najważniejszą platformą społecznościową. Potwierdza to wzrost zainteresowania nim przez marketerów — z 20% do 40 % tylko w ostatnim roku. O przewadze Instagrama nad innymi platformami społecznościowymi świadczy między innymi duże zaangażowanie odbiorców i wysoka aktywność influencerów. To ci drudzy nadają ton komunikacji w tym kanale. W czasie jednego z wystąpień Instagram został nazwany nawet „najlepszym barometrem trendów w Internecie”. Mia Vallo (VP Analytics) z National Geographic opowiedziała o analityce i zarządzaniu kontentem przeznaczonym dla 88 milionowej społeczności NatGeo. Dla podkreślenia aktualności, jakości i bezpośredniości w komunikacji z odbiorcami, NatGeo przyznaje współpracującym fotografom dostęp do swojego profilu na Instagramie. Dzięki temu mają oni możliwość publikacji zdjęć wykonanych dosłownie chwilę wcześniej. Odważne? Takie działania mają ogromne znaczenie przy budowaniu społeczności marki!
Zobacz również
Live video
Formaty live video są zdecydowanie najciekawszym z bieżących rozwiązań w mediach społecznościowych. Na Facebooku format live jest skutecznym narzędziem do pozyskiwania zasięgu organicznego z uwagi na wysoki poziom interakcji z użytkownikami. Live video uzyskuje dwukrotnie wyższe zaangażowanie niż formaty wideo natywnego, co ma kluczowe znaczenia po zmianach algorytmu Facebooka. Format live został szybko zaadaptowany przez wydawców mediowych aktywnych na Facebooku (ponad 7% wideo realizowanych przez media to live streamingi).
Szerokie zastosowanie formatu live video prezentowała Ashley Codianni (Executive Producer of Social and Emerging Media, CNN). CNN do prezentacji kluczowych wydarzeń wykorzystuje właśnie facebookowe live video nadawane z wielu punktów jednocześnie. Wszystko to, aby dać uczestnikom poczucie aktualności i autentyczności prezentowanych treści.
Wideo powinno stać się centrum strategii kontentowej marki. Dane prezentowane na konferencji wskazują, że w 2020 roku wideo będzie odpowiadało za ponad 80% ruchu w Internecie. Bardzo dobry warsztat poświęcony praktycznym wskazówkom wspierającym efektywność tego typu kontentu przeprowadził Chris Kubby z Kubb&Co. Zdaniem Chrisa marketerzy skupiają się na prezentacji marki i produktu pomijając oczekiwania i użyteczność kontentu dla odbiorców. Jego zdaniem proces tworzenia dobrego kontentu zaczyna się od analizy kluczowych fraz na YouTubie i określenia poziomu konkurencyjności. Ważne wskazówki dotyczące wideo to:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- tytuły zgodne ze sposobem wyszukiwania treści przez odbiorców,
- zadbanie o odpowiednie tagowanie,
- dobrze widoczne napisy
- oraz wertykalne (pionowe) treści dopasowane do wyświetleń na urządzeniach mobilnych.
Istotnym trendem jest również produkowanie wideo w trybie serii nadawanych o stałych porach. Ważnym tematem, który poruszył Kubby, jest inflacja liczby wyświetleń treści. Bardzo niewielki procent filmów przekracza 3 sekundy realnego oglądania przez widzów. Jednak pod filmami prezentowane są (duże) sumy całkowitej (wideo nieobejrzanych do końca) liczby wyświetleń. W oczach klientów i odbiorców kształtować może to przekłamany obraz skuteczności wideo. Zdaniem Kubby’ego jest to wyzwanie, z którym branża wideo musi się zmierzyć w bliskiej przyszłości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Influencerzy
W ramach Engage Prague bardzo szeroko przedstawiono obszar marketingu influencerów. W trakcie wydarzenia prezentowały się gwiazdy YouTube’a takie jak: Dan Markham „What’s Inside”, Julius Dein „Magician” oraz agencje reprezentujące influencerów np. Sarah Boyd z Simple/Nylon. Fraza „influencer” ewoluuje i aktualnie określać może zarówno topową gwiazdę co-brandującą produkt, prezesa firmy zaangażowanego w promowanie marki na Instagramie, jak i niszowego Intagramera realizującego dla marki posty sponsorowane. Millenialsi coraz mniej ufają markom, a coraz bardziej swoim idolom w kanałach społecznościowych. Do tego kolejne badania dotyczące pokolenia „Z” tylko potwierdzają potrzebę zaangażowania do komunikacji osób dysponujących potencjałem wpływu i zasięgu. Mówcy tegorocznego Engage podkreślali potrzebę pochylenia się nad jakością współpracy z influencerami, precyzyjnego określenia zakresu świadczeń oraz poszukiwania bardziej wielowymiarowych form współpracy takich jak co-branding, czy rozliczenia typu success fee. Bardzo wartościowy model oceny influencerów na potrzeby przygotowania strategii komunikacji przedstawił Ben Donkor z WeAreSocial. Bazujący na 3 filarach („passio&dedicatio”, „impact”, „relevance&concordance”) model pozwala na mapowanie potencjalnych influencerów (pod kątem współpracy) i określenie parametrów pozwalających na systemową i bazującą na danych ocenę — zamiast intuicyjnego doboru partnerów.
Bardzo cenię Socialbakers za zapraszanie na branżowe konferencje mówców pozwalających na złapanie dystansu i innego spojrzenia. W czasie tegorocznego Engage Prague uczestniczyłam w ciekawej prelekcji Marka Nelsona ze Stanford Peace Innovation Lab. Mark przekonywał nas, że przedsiębiorcy robią więcej dla zachowania pokoju na świecie niż jakiekolwiek rządy i wojsko — w związku z tym powinni być wynagradzani za swój wkład w utrzymanie globalnego ładu. Dystopijną wersję świata rządzonego przez platformę społecznościową zaprezentował w formie performance Marcus Brown. Z hasłami „shopping is freedom”, „shopping gives us meaning” i „make the world great again” występ stał się ważnym punktem wyjścia do dyskusji o odpowiedzialności platform, a może przede wszystkim użytkowników za ilość czasu spędzanego w mediach społecznościowych i wpływu tych mediów, czy gamingu na wzorce zachowań społecznych.
Autentyczność
Kolejne spostrzeżenie z konferencji, to wielokrotne pojawianie się słowa: „autentyczność”. Należy być autentycznym, marki mają być autentyczne, chcemy zachować autentyczność… Niestety mam wrażenie, że im częściej jest ono powtarzane, tym staje się mniej… autentyczne i dołącza po prostu do zestawu branżowych buzzwordów.
Nie zmienia to faktu, że autentycznie uważam konferencję Engage za bardzo wartościową. Uczestnicy z różnych krajów Europy, Brazylii, Kataru, Dubaju, a nawet Japonii docenili doskonałą organizację imprezy, towarzyszące jej atrakcje i świetną lokalizację na Forum Karlin.
Socialbakers – do zobaczenia w przyszłym roku!