Epic Games wygrywa sprawę z Google. Koniec sporu o Fortnite

Epic Games wygrywa sprawę z Google. Koniec sporu o Fortnite
W Stanach Zjednoczonych zakończył się głośny proces pomiędzy Epic Games, czyli twórcą gry Fortnite a koncernem Alphabet Inc., który jest właścicielem Google. Upór Epic Games został wynagrodzony, gdyż firma wygrała sprawę, a sąd uznał, że należący do Google Sklep Play działał jako nielegalny monopol.
O autorze
2 min czytania 2023-12-14

Źródło: theverge.com

Google, zaraz obok Apple, to właściciel największego sklepu z aplikacjami. Epic Games, twórca gry Fortnite, oskarżył przedsiębiorstwo o stosowanie zagrywek niezgodnych z amerykańskim prawem antymonopolowym, czyli np. próbę eliminowania konkurencji poprzez naliczanie deweloperom nadmiernie wysokich opłat, sięgających nawet 30%. Ławnicy jednocześnie opowiedzieli się po stronie firmy Epic, która przecież ryzykowała bardzo wiele – wcześniej podobny proces przegrała z Apple

Sąd jednoznacznie orzekł, że Google jest monopolistą i bezprawnie wykorzystuje swoją dominującą pozycję w obszarze dystrybucji aplikacji oraz rozliczeń z producentami udostępniającymi wspomniane aplikacje na Androidzie. Wydane orzeczenie, o ile zostanie utrzymane, stanowi znaczną klęskę dla przedsiębiorstwa wchodzącego w skład koncernu Alphabet Inc., a dla programistów oznacza większą kontrolę nad sposobem dystrybucji aplikacji oraz generowaniem zysków

Decyzja sądu pociągnęła za sobą usunięcie gry Fortnite ze Sklepu Google, co doprowadziło do znacznych strat. Warto wspomnieć, że w przypadku Apple wyrok nie był aż tak daleko idący, ale sąd nakazał wtedy umożliwienie deweloperom pobierania pieniędzy z pomocą ich własnych systemów, zupełnie niezależnych od App Store

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Ten proces rzucił światło na działania Google’a szkodzące konkurencji  – powiedział Gary Bornstein, prawnik firmy Epic, tym samym sugerując, że Google „systematycznie blokuje” alternatywne sklepy udostępniające aplikacje. 

Co więcej, wyrok ma zdecydowanie szerszy wymiar i dotyczy również innych firm produkujących gry, gdyż sąd uznał, że Google zmusza je do stosowania swoich zasad i tym samym stosuje praktyki antykonkurencyjne. Przykładem może być zawarcie tajnego porozumienia z Activision Blizzard, które otrzymało 360 milionów dolarów w zamian za rezygnację z otwarcia własnego sklepu z aplikacjami mobilnymi. Podobne sytuacje miały miejsce również w przypadku Nintendo, Ubisoft i Riot Games. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic, w swoim wpisie na platformie X pochwalił orzeczenie wydane przez sąd oraz podziękował wszystkim wspierającym jego firmę w tej długiej, nierównej walce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: X

Google z kolei zaprzecza wszystkim postawionym oskarżeniom i podkreśla, że intensywnie rywalizuje z Apple App Store o cenę, jakość i bezpieczeństwo.

Wiceprezes ds. rządowych i polityki publicznej w Google, Wilson White zapowiedział, że przedsiębiorstwo będzie broniło swojego modelu biznesowego.

Następnym etapem w sprawie ma być przygotowanie przez sąd środków zaradczych, które w efekcie mogą doprowadzić do całkowitej zmiany dotychczasowej polityki Google. Jeśli tak by się stało, Sklep Play przestałby pełnić rolę ośrodka rozliczeniowego na własnych zasadach. W zamian gigant technologiczny zostałby zmuszony do zezwolenia na wprowadzenie własnych sklepów z aplikacjami od twórców samodzielnie działających na platformie Android

PS Nike tworzy wyspę na Fortnite. Gracze mogą już odwiedzać „Airphorię”

Zgodnie z zapowiedzią, Nike wkroczyło na platformę Fortnite. Marka stworzyła własną wyspę „Airphoria”. Użytkownicy mogą zdobyć specjalne produkty dla swoich awatarów, wziąć udział w grze, a nawet otrzymać darmowy plecak.

PS2 Epic Games parodiuje reklamę Apple i odgrywa się za usunięcie gry Fortnite z App Store

Studio Epic Games zaprezentowało nową reklamę, która jest swego rodzaju parodią słynnej kampanii Apple zatytułowanej „1984”. W ten sposób firma odgrywa się na marce za usunięcie gry Fortnite z App Store.