Czas się przez chwilę zastanowić, czy to właśnie koszt utrzymywania sklepu internetowego (zupełny brak opłaty, abonament czy ‘jednorazowa’ inwestycja) jest na tym etapie najważniejszy. Może to zupełnie inne aspekty powinny wpływać na tę decyzję?
Aby zdobywać nowych klientów oraz zatrzymać aktualnych, musisz prowadzić kompleksowy biznes e-commerce, która składa się z wielu elementów, wpływających na marketing, UX, obsługę konsumentów czy ilość kanałów sprzedaży, w których jesteś obecny. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które pokażą Ci, na co zwracać szczególną uwagę przy wyborze najodpowiedniejszego narzędzia do sprzedaży online.
Zobacz również
Multichannel
eBay globalnie posiada już 150 milionów kupujących, na największym polskim serwisie aukcyjnym Allegro zawierane jest codziennie 440 tysięcy transakcji o wartości 30 mln złotych, a skupiające niezależnych projektantów i sprzedawców z branży DIY/Handmade Etsy może pochwalić się 20 milionami kupujących oraz sprzedażą o wartości 1,93 miliarda dolarów w roku 2014. Wniosek? I ty musisz tam sprzedawać.
W Polsce niezwykła popularnością cieszą się również internetowe galerie handlowe – Domodi czy Allani, które mogą pochwalić się 250 tysiącami odsłon codziennie, dlatego też obecność na tych platformach bez wątpienia zwiększy prawdopodobieństwo tego, że wygenerujesz większą sprzedaż w swoim sklepie.
Google również posiada narzędzie – dedykowane konkretnie branży e-commerce – pozwalające na jeszcze lepszą ekspozycję produktów. Mowa tu o Google Shopping oraz PLA – Product Listing Ads, w ramach których w wyszukiwarce od razu wyświetlane są zdjęcia produktów wraz z ich cenami i nazwą Twojego sklepu, które przekierowują bezpośrednio na Twoją stronę.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Pamiętaj także o zaletach płynących z wystawiania produktów w porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo, Nokaut czy Skąpiec. Pierwszą z nich jest skuteczne wypozycjonowanie Twojej oferty, dzięki czemu Twój sklep będzie cieszyć się lepszą widocznością. Po drugie, trafisz bezpośrednio do użytkowników, którzy są już zainteresowani produktem z Twojej branży – szansa na to, że dokonają jego zakupu jest więc dużo większa. Całość może wydawać się skomplikowana, aczkolwiek co najmniej kilka platform sklepowych oferuje integrację tego typu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto, Facebook gromadzi w tym momencie około 1,3 miliarda użytkowników. A to czyni go miejscem o niezwykle wysokim potencjale do pozyskiwania klientów. Dodaj więc do fanpage’a swojego biznesu sklepową zakładkę i pozwól konsumentom kupować z poziomu największej platformy społecznościowej globu – dzięki temu skrócisz proces składania zamówienia i uczynisz go wygodniejszym dla potencjalnego nabywcy.
Co więcej, wybierz to rozwiązanie e-commerce, które umożliwi Ci zarządzanie wszystkimi produktami we wszystkich powyższych kanałach sprzedaży w ramach jednego stanu magazynowego, co bez dwóch zdań uprości Twoją pracę oraz doprowadzi do maksymalizacji zysku.
Kompleksowy e-commerce
Dodatkowe funkcjonalności w sklepie internetowym to nie tylko integracje zewnętrznych kanałów sprzedaży, płatności czy sposobów dostawy. Szukając odpowiedniej platformy e-commerce, zwróć uwagę na aplikacje, które wspomagają generowanie większej sprzedaży w Twoim biznesie. Do takich bez wątpienia należą integracje do kampanii cross-sellingowych, up-sellingowych, możliwość automatycznego przypomnienia o powrocie danego produktu na stan magazynowy czy aplikacja służąca do łatwego dodawania opinii o produktach.
Oprócz tego, z dnia na dzień coraz więcej konsumentów woli kupować w tak zwanym modelu subskrypcyjnym. Taka forma sprzedaży nie tylko generuje stały zysk w Twoim sklepie, ale także oferuje proste i wygodne korzystanie z Twoich usług potencjalnym klientom. W ten sposób użytkownicy będą mogli zapisać się na automatyczne zamawianie produktów – to znaczy, że unikną ręcznego składania zamówienia za każdym razem. Całkiem wygodnie, prawda?
Co więcej, szukaj platformy, która umożliwi Ci jak najbardziej rozbudowaną i zarazem łatwą w obsłudze analizę tego, co dzieje się na co dzień w Twoim biznesie. Każdy e-przedsiębiorca chciałby się dowiedzieć na ‘wyciągnięcie trzech kliknięć’ o tym, który produkt sprzedaje się najlepiej, skąd przychodzą do niego klienci, czego szukają poprzez jego wyszukiwarkę sklepową, jakie kanały przynoszą największy zwrot z inwestycji w działania marketingowe oraz jak radzi sobie biznes w porównaniu z poprzednimi okresami. A dobre wskazówki to mądre decyzje – pamiętaj o tym.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o analityce w e-commerce, zajrzyj tutaj.
Logistyka i płatności
Jeśli nie oferujesz klientowi komfortu podczas zakupu, przegrywasz z konkurencją. A to oznacza, że musisz przystosować się do dzisiejszych potrzeb konsumenta za wszelką cenę. Jak to zrobić? Od początku funkcjonowania Twojego sklepu powinieneś oferować wiele sposobów płatności oraz dostawy. Jedni lubią płacić przez PayU i odbierać zakupione produkty w paczkomatach Inpost. Inni preferują kuriera DHL, płacąc bezpośrednio przez PayPal. Kombinacji jest naprawdę wiele, a Ty powinieneś umożliwiać je wszystkie. Dzięki temu znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo tego, że potencjalny klient wybierze właśnie Twój sklep.
Dodatkowo, wybierając platformę sklepową, zwróć uwagę na to, czy w jej ramach masz możliwość całkowitego zrzucenia z siebie ciężaru logistycznego. Usługa fulfillmentu odciąża Cie pod względem magazynowania towaru, pakowania go czy wysyłki, a wszystko jesteś w stanie monitorować w swoim panelu sklepowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o fulfillmencie – zajrzyj tutaj.
Myślałeś, że to już wszystko? Nic bardziej mylnego. Prowadzenie kompleksowego biznesu e-commerce (a każdy e-przedsiębiorca takowy prowadzić powinien) wiąże się z systematyczną wysyłką kampanii mailingowych, prowadzeniem zautomatyzowanej księgowości z zamówieniami ze sklepu oraz informowaniem klientów o stanie zamówienia nie tylko za pomocą wiadomości e-mail, a także sms czy nadchodzącym wielkimi krokami Business Messenger. Szukając, testując i wybierając platformę e-commerce musisz pamiętać o tych aspektach.
Oprócz tego, wyobraź sobie, że przy każdym nowym produkcie w Twoim sklepie automatycznie informujesz o tym swoich followersów na Twitterze, co bez wątpienia może wpłynąć na generowanie większej sprzedaży. Przyjrzyjmy się innemu przykładowi – po każdym zamówieniu i nowym kliencie stosowna do tego informacja pojawia się automatycznie w aplikacji Slack, Zendesk czy Google Docs. Usprawniłoby to Twój biznes, czyż nie? Co więcej, zadaj sobie pytanie, jak dużo czasu byłbyś w stanie oszczędzić, jeśli mógłbyś tworzyć automatyczne posty na Twoim blogu na WordPressie, zintegrować swój sklep z narzędziem do bezpośredniej komunikacji z klientem np. Intercom czy automatycznie postować o nowych produktach na Tumblr, dzięki czemu zautomatyzujesz swoje działania marketingowe. Integracja Twojego sklepu z narzędziem Zapier umożliwia Ci wszystko z powyższych, a jeśli chcesz dowiedzieć się, na co jeszcze pozwala, przeczytaj ten artykuł.
Na temat wszystkich powyższych aplikacji, integracji oraz dodatków możesz dowiedzieć się więcej tutaj.
Wachlarz przeróżnych integracji, aplikacji oraz możliwości platformy e-commerce to jeden z głównych czynników, które powinny wpływać na Twoją decyzję o wyborze tej odpowiedniej. Dlatego zwracaj uwagę na to, które narzędzie oferuje Ci pod tym względem najwięcej, ponieważ w dużej mierze to właśnie od tego zależeć będzie wielkość generowanej przez Twój biznes sprzedaży.
Maciej Orłowski
Zajmuje się Marketingiem w Shoplo. Na co dzień łączy pasję z pracą. Jest wielkim entuzjastą inbound marketingu i startupowych klimatów. Uzależniony do granic możliwości od festiwali i koncertów muzycznych. Współtworzy Akademię Ecommerce Shoplo.