Facebook wprowadza nowe logo – o takiej zmianie poinformował Mark Zuckerberg w poście opublikowanym na swoim profilu. Jak tłumaczy, jest to związane z ewolucją serwisu na przestrzeni ostatnich lat i zbudowanego przez niego ekosystemu kilku platform.
Chodzi mianowicie o to, że w ciągu ostatnich 15 lat do ekosystemu Facebooka dołączyło kilka aplikacji, takich jak Instagram, WhatsApp czy Messenger. Nowa identyfikacja wizualna będzie miała więc za zadanie pokazać użytkownikom, że wszystkie wyżej wymienione produkty należą do jednej firmy.
Zobacz również
W jaki sposób dokładnie? Otóż, nowe logo Facebooka będzie występować w różnych wersjach kolorystycznych dopasowanych do konkretnego serwisu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co na temat nowego logo sądzą eksperci? Swoimi opiniami dzielą się: Robert Sosnowski, CVO ReachaBlogger, Konrad Mizera, CEO, Olmeka Creation House, Wojtek Walczak, założyciel i partner w agencji Melting Pot, Dawid Skinder, właściciel studio kreatywnego CHALLENGE, Przemysław Panek, PR & communication consultant, PR Calling.
Robert Sosnowski
CVO ReachaBlogger
Nowe logo Facebooka jest zaskakującym ruchem. Zabieg podkreślania bycia częścią grupy jest stosowany często, ale raczej przez podmioty mniej rozpoznawalne i służy jakiemuś celowi. Czy nie wiadomo powszechnie, że Instagram i WhatsApp należą do Facebooka? Wygląda to trochę tak, jakby Facebookowi zależało na tym, by upowszechnić tę wiedzę wśród mas. Czy chodzi o podniesienie potencjału sprzedażowego akcji giełdowych? Giganci często nie eksponują kontrolowania przez siebie różnych marek. W tym wypadku jest inaczej, jest to nagła zmiana strategii i chyba służy jakiemuś celowi.
Jeśli chodzi o samo rozwiązanie graficzne, to nie znamy pełnego corporate identity i całej koncepcji zmiany. To, co znamy, wydaje się trochę zaplanowane ad hoc. Da się w ten sposób zaprezentować ograniczoną ilość marek. Co w sytuacji kiedy marki zależne będą miały podobne kolory lub ich kolorystyka nie będzie powszechnie znana? Rozwiązanie mało praktyczne ale efektowne i dość nowatorskie. Trochę mi to bardziej wygląda na zabieg PR-owy, aby teraz mówiło się o tym, jakie marki są zależne od Facebooka. Czy w praktyce nowe logo zostanie szeroko zastosowane? Nie jestem pewien.
Konrad Mizera
CEO, Olmeka Creation House
Jest piękne. Skromne, dobrze zaprojektowane. Znakomity spacing i poprawny kerning. Jest odważne i nie budzi żadnych negatywnych skojarzeń. Przy 2,2 miliarda użytkowników to bardzo trudne zaprojektować znak, który spodoba się każdemu, a przynajmniej nie wywoła fali hejtu. Nowy logotyp ma służyć Facebookowi korporacji, bo rzeczywiście ilość podmiotów i projektów, które ów skupuje jest ogromna, a nie wszyscy jeszcze wiedzą, że WhatsApp to ta sama spółka. Rozumiem tę potrzebę, choć dla mnie nowy logotyp mógłby również pojawić się na platformie social media, bo stare, wysłużone „f” jest już opatrzone. Co ciekawe, wygląda na to, że logotyp nie będzie przypisany do jednego koloru, co dla branży designerskiej oznacza nowy trend i zakładam, że dużo świeżych startupów będzie podążało w tym kierunku.
Wojtek Walczak
założyciel i partner w agencji Melting Pot
Jak zawsze w takich wypadkach nie znając kulis i przyczyn takiego ruchu trudno mówić „dobre / złe”, można co najwyżej napisać „(nie) podoba mi się”, tylko co taka opinia będzie znaczyła? Raczej niewiele, poza tym że komuś się podoba. A dodawanie do takiej zmiany drugiego dna i doszukiwanie się podtekstów zostawiam detektywom social media. Choć oczywiście z wielu głośnych rebrandingów czy zmian logo, ta zmiana jest raczej nieoczekiwana i dość zastanawiająca. Czy jest dobrym ruchem? A czy nowe logo Instagrama takim ruchem było? A PZU, Żabka, Uber, Zara i kilkadziesiąt innych w ostatnich czasach? Czyli podsumowując wymyślonym cytatem z internetowego eksperta ds brandingu i komunikacji wizualnej marek „już za miesiąc nikt nie będzie nawet pamiętał o zmianie i o poprzednim logo”.
Dawid Skinder
Właściciel studio kreatywnego CHALLENGE
Aby ocenić nowe logo Facebook należy w pierwszej kolejności przeanalizować okoliczności powstania projektu i charakterystykę tej firmy. Firma Facebook to nie tylko portal społecznościowy o tej samej nazwie, ale również właściciel innych popularnych usług takich jak Instagram czy też WhatsApp. Facebook to także firma, która z racji sukcesu i niewyobrażalnej popularności swoich usług boryka się z częstą krytyką i atakami (m.in. w kontekście polityki prywatności). Sprawy sądowe z udziałem Marka Zuckerberga stały się przedmiotem popularnych memów. Biorąc te czynniki pod uwagę uważam, że firma Facebook podjęła dobrą decyzję o odświeżeniu kluczowych elementów swojego wizerunku. Po pierwsze wyraźnie stawia granice między firmą a jej usługami (Facebook to nie tylko portal społecznościowy). Po drugie nowym wizerunkiem odwraca uwagę od trapiących ją problemów (chwila oddechu i świeżego podejścia jest potrzebna każdemu ). Pod kątem wizualnym logo również spełnia swoją funkcję. Jest proste (less is more), dzięki zastosowaniu majuskuły bardzo czytelne nawet w bardzo dużym pomniejszeniu, a przede wszystkim ze względu na generyczny charakter pasuje do identyfikacji wizualnej różnych usług firmy. Logo to jeszcze nie marka, zatem z niecierpliwością czekam na to, jak nowa identyfikacja wizualna zostanie zastosowania w innych kanałach i formach!
Przemysław Panek
PR & communication consultant, PR Calling
Identyfikacja wizualna wielu marek od dłuższego czasu idzie w kierunku upraszczania. Ostatnią głośną zmianę przeszedł m.in. Volkswagen, spłaszczając swoje logo czy Yahoo, które zmieniło font nazwy i odwróciło kolorystykę logotypu. Nic więc dziwnego, że gigant taki jak Facebook, również zdecydował się na ten krok i… słusznie. Widać, że jak każda firma, idzie z duchem czasu i zgodnie z kierunkiem obranej przez siebie strategii. Nowy logotyp jest przede wszystkim lżejszy, świeższy i po prostu lepszy. Po zmianie w nazwach aplikacji tj. WhatsApp na WhatsApp from Facebook czy Instagram na Instagram from Facebook, widać, że brand Zuckerberga to nie tylko portal społecznościowy, ale też firma. Użytkownicy od razu zorientują się, do kogo należy ich aplikacja. Wcześniej była to tylko niezauważalna na dole ekranu „informacja”.