Zjawisko fake news, czyli rozpowszechnianie nieprawdziwych, wprowadzających w błąd informacji jest coraz silniejsze i dotyka coraz większą grupę Polaków. Badanie zrealizowane na początku grudnia br. dla Grupy On Board Think Kong pokazało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy połowa Polaków spotkała się ze sfabrykowanymi informacjami rozpowszechnianymi w internecie. Do tego 1 na 7 badanych zdarzyło się nieświadomie udostępniać taką nieprawdziwą informację.
– „Wśród badanych, którzy w ostatnim czasie spotkali się z fake news nieznacznie większy odsetek stanowią mężczyźni. Jeśli chodzi o dalsze udostępnianie fake news – zdarzyło się to 16,7% kobiet oraz 13,9% mężczyzn” – komentuje Katarzyna Rek, Head of Corporate Department w Grupie On Board Think Kong. „Bez wątpienia coraz częściej będziemy mieli do czynienia z fake news. Wynika to z jednej strony z rozwoju internetu i mediów społecznościowych, z drugiej z ciągłego wyścigu w przekazywaniu atrakcyjnych, przyciągających odbiorców informacji” – dodaje.
Zobacz również
Zjawisko fake news jest coraz silniejsze i dużej mierze wkroczyło już nie tylko w sferę prywatną, ale również biznesową.
– „Informacje na temat wycofania się firmy z polskiego rynku, zasad obsługi klienta czy jakości produktów – tego rodzaju news’y wygenerowane przez hejterów mogą w każdej chwili wywołać spektakularny kryzys i skutecznie zniszczyć reputację firmy. Zasięg tego rodzaju treści jest zwykle bardzo duży, a firmy muszą podjąć szereg działań, aby odbudować zaufanie do swojej marki” – komentuje Katarzyna Rek, Head of Corporate Department w Grupie On Board Think Kong. „Z drugiej strony nie każda nieprawdziwa informacja to potencjalne zagrożenie, dlatego monitoring i dobrze dobrane narzędzia reakcji to klucz do sukcesu. Cena za błędy na tym pierwszym etapie rozwoju sytuacji potrafi być bardzo duża” – dodaje Katarzyna Rek.
Więcej informacji o tym, dlaczego fałszywe treści są realnym zagrożeniem dla biznesu pod linkiem.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą omnibus na reprezentatywnej próbie 800 internautów w Polsce w dniach 4-6 grudnia 2017 r.
Słuchaj podcastu NowyMarketing