Na potrzeby raportu przeanalizowano komunikację ponad 8 tys. profili, najlepsze posty minionego roku, średnie zaangażowanie wywołane przez różnego typu aktywności oraz profile, które odpowiedziały na największy odsetek postów użytkowników.
Rok 2013 to okres wzrostu polskich profili markowych i stron organizacji na Facebooku, jak również samego serwisu. Na przekór wieszczącym rychły spadek zainteresowania Facebookiem, liczba jego użytkowników nadal rośnie, choć wolniej. Komunikacja marek i firm z klientami za pośrednictwem Facebooka zyskuje nowy wymiar. Sam serwis staje się pełnoprawnym biurem obsługi klientów, łącząc wygodę i szybkość wymiany informacji.
Zobacz również
Robert Lewandowski bohaterem 2013
W styczniu liczba polskich kont na Facebooku przekroczyła 10 mln, a wśród stron firmowych nastąpiła mała rewolucja. Demotywatory, które od 2 lat pozostawały liderem w rankingu największych polskich stron, zostały zdetronizowane przez Serce i Rozum. W ciągu roku mogłoby się wydawać, że sympatyczni brand hero Orange nie mają sobie równych, jednak tuż przed końcem roku zostali bezwzględnie wykopani z pierwszego miejsca przez Lewandowskiego, który w listopadzie przebojem wdarł się na pierwszą pozycję zestawienia. Według prognoz Sotrendera z raportu “Social media is so trendy” Lewandowski jeszcze długo utrzyma się na tej pozycji. Jednak widać, że w czołówce zestawienia rośnie konkurencja i utrzymanie pozycji lidera może okazać się coraz trudniejsze. Coraz liczniejsze grono zwolenników na Facebooku zdobywają również Kuba Błaszczykowski i Łukasz Piszczek, jednak do Lewandowskiego jeszcze bardzo dużo im brakuje.
Najlepsze posty
Choć już w styczniu 2013 Serce i Rozum prześcignęli fanpage Demotywatorów w liczbie fanów, największy fanpage 2012 r. nadal odnosi sukcesy popularności. W raportach #FanpageTrends aż 10 postów opublikowanych przez Demotywatory pojawiło się w pierwszej piątce najpopularniejszych postów miesiąca. Wielu użytkowników angażował także fanpage innego serwisu ze śmiesznymi obrazkami – Niefart.pl, który pojawił się w zestawieniach czterokrotnie.
Uwagę w 2013 r. zwróciły regularne sukcesy postów związanych z działalnością charytatywną. Do rankingów najlepszych postów zakwalifikowały się m.in. te autorstwa Fundacji DKMS Polska i SiePomaga – każda z wymienionych stron pojawiła się w zestawieniu aż 3 razy. Na szczególną uwagę zasługuje wpis fundacji Mother Power- post o wełnianych bucikach nie dotyczył bezpośrednio działalności fundacji, ale za to pobił rekordy zaangażowania wśród polskich stron. Według estymacji Sotrendera, do chwili obecnej zaangażował on aż 2,4 mln osób, z czego znaczna część pochodziła zza granicy i był jednym z trzech postów Mother Power, które znalazły się w rankingach najlepszych postów z poszczególnych miesięcy ubiegłego roku.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Marki na Facebooku
Na przygotowanej przez Sotrender infografice można zobaczyć kilka ciekawych statystyk dotyczących polskich stron firmowych. W minionym roku opublikowano na nich 3 mln postów, które zaowocowały 221 mln aktywności użytkowników. Największe zaangażowanie odnotowały posty zawierające materiały wideo i zdjęcia, a najwięcej komentarzy wywołały statusy tekstowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Infografika przedstawia ponadto posty, które w ostatnich 12 miesiącach zaangażowały najwięcej użytkowników. W tej kategorii zwyciężyło zdjęcie Digital Camera Polska, zagadka Life owocowy oraz Pampers i FabrykaWafelkow.pl.
Jak w 2013 r. komunikowały się marki? Przede wszystkim “zapraszały” i ogłaszały “konkursy”. Nie jest to żadna nowość – od trzech lat to właśnie te słowa najczęściej pojawiają się we wpisach marek. Wysokie użycie tekstu “bit.ly” wskazuje na popularność użycia linków skróconych w tym serwisie. Wciąż popularnym tematem postów jest “weekend”.
Firmy, które najczęściej odpowiadały na posty swoich fanów to telekomy – Plus, Nju mobile i Virgin Mobile. Wszystkie wymienione odpowiedziały na ponad 90% postów, które użytkownicy dodali na ich stronach.