O 4 proc. wzrosła intensywność kampanii telewizyjnych w Polsce w I kwartale 2014 r. (wskaźnik eq GRP dla grupy 16-49 lat, dane za I-III 2013 i 2014 r.). Aktywność zdynamizowały przede wszystkim farmacja i środki osobistej pielęgnacji ciała – z kilkunastoprocentowymi wzrostami liczby kupionych kontaktów z reklamą , a o blisko 20 proc. spadła intensywność kampanii w kategorii rozrywka/kultura, podsumowuje dom mediowy MEC na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
Zobacz również
– Na rynku farmaceutyków aktywność reklamową pobudziły m.in. debiuty marek suplementów wprowadzanych przez największych graczy, a także mocniejsze kampanie w segmencie leków przeciwbólowych i przeciwprzeziębieniowych. Nieco większy optymizm konsumentów już od ubiegłego roku próbują też wykorzystać producenci kosmetyków. W branży rozrywka/kultura, która dla wielu Polaków zawiera dobra „ostatniej potrzeby”, wciąż nie widać oznak poprawy – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO MEC.
Z badania postaw wobec kryzysu, które cyklicznie realizuje MEC Analytics & Insights, wynika, że już w wakacje ub.r . nastąpiła lekka poprawa nastrojów konsumentów. Udział segmentu „entuzjastów”, czyli osób dobrze oceniających sytuację gospodarczą i spodziewających się jej dalszej poprawy, wzrósł do 22 proc. w stosunku do 18 proc. rok wcześniej. Z 17 do 15 proc. zmniejszył się zaś odsetek „fatalistów”, czyli osób źle oceniających sytuację i spodziewających się dalszego pogorszenia*. – Nic dziwnego, że reklamodawcy próbują wykorzystać te trendy, chociaż analiza aktywności po pierwszym kwartale nie daje jeszcze podstaw, by mówić o istotnym ożywieniu na rynku reklamy. Interpretację sytuację w telewizji, która jest dobrym wskaźnikiem koniunktury w branży, w tym roku dodatkowo komplikują zmiany w układzie sił i polityce handlowej największych graczy – zaznacza Izabela Albrychiewicz.
*badanie MEC Analytics & Insights; CAWI online, all 15+, 1 fala: lipiec 2012, 2 fala: sierpień 2013
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing