Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >
Zobacz również
Dlaczego zdecydowałeś się zająć filmem i reklamą?
Film jest dziedziną szerszą, w której reklama filmowa się zawiera, ciężko więc porównywać jedno do drugiego. Jeśli chodzi o sztukę filmową to prostu do niej dojrzałem. Po licznych próbach z muzyką, poezją i teatrem zacząłem pracować w filmie i szybko zrozumiałem, że jest najbardziej odpowiednią dla mnie formą twórczości. Na reklamę patrzę z trochę innej perspektywy – jest dla mnie ciekawa przede wszystkim jako środek masowego oddziaływania. To bardziej społeczny punkt widzenia. Z wykształcenia i wieloletniej praktyki jestem pracownikiem społecznym, dziś specjalizuję się w CSRze i spotach społeczno-politycznych. To, co ciekawi mnie w reklamie to wszelkie próby godzenia celów marketingowych z promocją pozytywnych społecznie treści. Sam takie próby podejmuję.
Gdzie zdobywałeś wykształcenie potrzebne do pracy jako filmowiec?
W teatrze, na planach filmowych i podczas własnych realizacji. Nie mam filmowego wykształcenia.
Najważniejsze cechy i umiejętności w pracy filmowca
Myślę, że najważniejsza jest świadomość fundamentalnego znaczenia wszelkich subtelności.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Który ze zrealizowanych projektów wspominasz najlepiej?
Mam taką cechę, bardzo przydatną, że przeważnie najlepiej wspominam swój ostatni, autorski projekt. Obecnie jest to „Violet” – mikro-serial utrzymany w stylistyce ekskluzywnej reklamy, stanowiący kampanię antyprzemocową.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Stworzenie reklamy dla jakiej marki najbardziej Ci się marzy?
Dla którejkolwiek z wielkich marek, która będzie miała odwagę naprawdę mocno prospołecznie przywalić i jednocześnie udowodnić sobie, że może przy tym podnieść sprzedaż.
Którą produkcję reklamową uważasz za najciekawszą i dlaczego?
„Blood normal” – reklamę podpasek Bodyform’a. To spot o genialnym oddziaływaniu społecznym i przy okazji bardzo piękny film – oglądając go, czuję jakbym sam przechodził okres. Mówię to zupełnie serio, wrażenie jest piorunujące.
Największe wyzwania w pracy filmowca
Chyba utrzymanie wewnętrznego poczucia, że twój wysiłek ma sens.
Trendy w produkcji reklamowej
Trendy są oczywiście różne, mogę mówić o tych, które są dla mnie interesujące: cieszy mnie wzrost ilości reklam ze społecznym przekazem. Jest to zjawisko bardzo wyraźne na zachodzie.
Ocena polskiej branży produkcji filmowej i reklamowej
Oczywiście po swojemu: żałuję, że jeszcze nie w pełni rozpoznajemy jak skuteczne i modne mogą być reklamy zawierające społeczne treści.
Których filmowców najbardziej podziwiasz i dlaczego?
Ostatnio jestem zakochany w Yorgosa Lanthimosa za jego absolutnie bezczelny surrealizm. Nota bene to przykład bardzo awangardowego reżysera, który robi dobre reklamy – to nie zawsze idzie w parze.
Skąd czerpiesz inspiracje?
Głównie z bardzo szerokiej gamy doświadczeń, które dały mi lata niefilmowej, konwencjonalnej działalności społecznej. Przez dekadę pracowałem z dysfunkcyjną młodzieżą.
Jakiej rady udzieliłbyś początkującym filmowcom?
Ja jestem początkującym filmowcem! Poproszę o rady!
O rozmówcy:
Antoni Ferency
Jest reżyserem filmowym, reklamowym i teatralnym, pisarzem, autorem scenariuszy i mistrzem CSR. Jako twórca filmowych mikro-form Antoni bada wpływ społecznie pozytywnych treści na ludzi i marki, a dzięki temu może stale ulepszać proces tworzenia tego typu spotów. Jego społecznie zaangażowane filmy reklamowe osiągnęły wysoką klikalność i są szeroko komentowane w mediach. Od 16 roku życia pracował z młodzieżą dotkniętą dysfunkcjami społecznymi. Ukończył Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego oraz kurs reżyserski New York Film Academy z siedzibą w La Fémis w Paryżu. Dzięki ogromnemu doświadczeniu w pracy z ludźmi z trudnościami w funkcjonowaniu w społeczeństwie oraz artystycznej duszy i talentowi reżyserskiemu jego sztuki teatralne i filmy są super kreatywne, zarówno w warstwie artystycznej, jak i świadomości obywatelskiej. To wszystko sprawia, że Antoni jest idealnym reżyserem kampanii społecznych i doskonale pasuje do kreatywnej branży reklamowej. Wielokrotny stypendysta za scenariusze, finalista „Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej”, był nominowany do „Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej”. Jako reżyser reklamowy współpracował z takimi klientami, jak Ballantine’s czy Schweppes. Obecnie pracuje nad swoim debiutem fabularnym.
Antoni Ferency jest reprezentowany na wyłączność przez agencję POINT OF YOU.