Dziś w województwie łódzkim działa 47 przedsiębiorstw z branży farmaceutycznej. Oprócz zagranicznego kapitału, w regionie od wielu lat inwestują również polskie firmy. W tym Aflofarm, rodzinne przedsiębiorstwo farmaceutyczne z Pabianic.
W firmie pracuje obecnie ponad tysiąc osób, co czyni ją jednym z największych pracodawców w regionie. Jedna czwarta zatrudniona jest już od ponad dziesięciu lat. Aflofarm obchodzi w styczniu tego roku jubileusz 30 lat istnienia na rynku.
Zobacz również
– Trzydzieści lat na rynku to dla nas czas podsumowań. W tym czasie nasza firma bardzo się rozwinęła: posiadamy już cztery zakłady produkcyjne, wprowadziliśmy na rynek wiele innowacyjnych produktów. Tworząc leki, staramy się oferować pacjentom dodatkową korzyść: łatwiejszą formę podania, na przykład syrop zamiast tabletek, czy większą dawkę, dzięki czemu pacjenci mogą zażywać jedną tabletkę, a nie dwie. Dziękuję pacjentom, bez których nasza praca nie miałaby sensu, że są z nami już tak długo. Ich potrzeby motywują nas do działania – mówi Jacek Furman, prezes Aflofarmu.
Motywacją do działania dla firmy były także problemy społeczne, które pozostawały nierozwiązane. Jak nałóg nikotynowy. Dlatego jednym z najważniejszych produktów Aflofarmu jest Desmoxan – lek dostępny bez recepty, który pozwala rzucić palenie. Firma jako pierwsza wprowadziła na Polski rynek w formie kapsułek cytyzynę, substancję, którą zawiera. Szacuje się, że od 2005 roku za jej pomocą leczyło się ponad 2,5 miliona Polaków.
– Z okazji 30-lecia chciałbym podziękować również zespołowi Aflofarmu za pracę. Sukces firmy nie byłby możliwy bez ludzi, którzy na niego zapracowali. Doskonale rozumieją oni naszą misję, którą najlepiej wyraża hasło Aflofarmu: stoimy po stronie zdrowia. Już od trzydziestu lat – mówi Jacek Furman.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Przełomowe chwile
Rok 1989. Andrzej Furman zakłada z żoną przedsiębiorstwo handlowo-usługowe, od którego zaczyna się historia Aflofarmu. Ma już wtedy doświadczenie w farmacji, pracował wcześniej m.in. na stanowisku głównego księgowego w miejscowych zakładach farmaceutycznych Polfa. Wciąż jednak szuka dla siebie miejsca w branży, której poświęci całe życie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Początkowo firma Furmanów jest przede wszystkim hurtownią farmaceutyczną. Po dwóch latach Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wydaje zgodę na produkcję pierwszego preparatu, którym był Mentho-Paraffinol. To pierwszy moment przełomowy w historii przedsiębiorstwa.
Furmanowie nie wiedzą jeszcze, że za jakiś czas ich rodzinna firma osiągnie pozycję lidera na rynku produktów bez recepty. W tej chwili Aflofarm posiada w sprzedaży 123 leki bez recepty, ponad 30 leków na receptę, a także wyroby medyczne, kosmetyki czy suplementy diety. Wszystkie produkty powstają w tych samych fabrykach, co leki. Gwarantuje to najwyższe standardy produkcji.
O tempie rozwoju firmy decyduje kilka czynników. Rynek farmaceutyczny w Polsce dynamicznie się zmienia, konieczne jest więc stałe dopasowywanie swojej strategii do warunków rynkowych. Firma rozwija się dzięki szybkim i trafnym decyzjom podejmowanym przez zarząd.
Z biegiem lat Aflofarm otwiera kolejne zakłady produkcyjne. W 2006 roku na czele firmy staje Jacek Furman, obecny prezes. Zarządza nią przy wsparciu swoich braci, Wojciecha i Tomasza. Nadeszła właśnie nowa era w historii przedsiębiorstwa.
Przełomowych chwil będzie jeszcze kilka: otwarcie się na rynki zagraniczne czy wejście w 2010 roku na rynek dermokosmetyków to tylko wybrane z nich.
Ostatni przełom właśnie trwa: firma rozpoczęła niedawno rozwój przez akwizycję. W 2018 zakupiła całość udziałów spółki Trec Nutrition zajmującej się produkcją specjalistycznych odżywek dla sportowców. Aflofarm nie wyklucza kolejnych transakcji.
W planach jest też przyspieszenie ekspansji zagranicznej. Dziś produkty firmy można dostać w 28 krajach na trzech kontynentach.
– Będzie ich więcej. Dążymy do stworzenia własnych struktur za granicą. Planujemy też zwiększać rozpoznawalność naszych marek na rynkach zagranicznych poprzez budowanie własnych przedstawicielstw – zapowiada prezes Jacek Furman.
Dwie fundacje, jeden cel
Mieszkańcy Pabianic i regionu kojarzą Aflofarm jednak nie tylko jako jednego z największych producentów leków w Polsce, lecz także jako firmę dbającą o ich potrzeby.
W 2011 roku z inicjatywy Andrzeja i Grażyny Furmanów powstała fundacja My kochamy Pabianice, której misją jest wspomaganie władz miasta w tworzeniu przyjaznej mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku. Celem realizowanych przez nią projektów jest pomoc w organizacji imprez kulturalnych i sportowych, ochrona zabytków i pielęgnowanie zieleni w miejscach publicznych.
– Chcemy zmieniać Pabianice przy udziale ich mieszkańców i za ich akceptacją – komentuje Andrzej Furman, prezes Fundacji My Kochamy Pabianice.
Od początku działalności fundacja zrealizowała około 100 projektów o łącznej wartości prawie 2,2 mln złotych, aktywnie przyczyniając się do rozwoju Pabianic i regionu.
– Współpraca PCM z Fundacją My Kochamy Pabianice trwa już wiele lat i układa się bardzo dobrze. Jesteśmy wdzięczni za wszelkie wsparcie. Mogliśmy dzięki niemu wyposażyć nasze oddziały w specjalistyczny sprzęt, który pozwala nam lepiej dbać o naszych pacjentów i ratować ich życie – mówi Adam Marczak, kierownik Działu Administracji i Marketingu Pabianickiego Centrum Medycznego.
W 2017 roku firma zdecydowała się otworzyć kolejną fundację, której spektrum działania obejmowałoby całą Polskę. Jej celem jest przede wszystkim prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie profilaktyki zdrowotnej i wsparcia środowisk naukowych i zawodowych.
Pierwszym sukcesem Fundacji Aflofarm była ogólnopolska antynikotynowa kampania społeczna „Nie spal się na starcie”, która dotarła do 27 mln Polaków.
– Nasza kampania była realizowana za pomocą spotów telewizyjnych, filmu edukacyjnego, strony internetowej oraz mediów społecznościowych. Wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne w Polsce otrzymały od nas materiały edukacyjne poświęcone profilaktyce antynikotynowej. Chcieliśmy zaangażować również młodych ludzi w tworzenie przekazu antynikotynowego, dlatego zorganizowaliśmy konkurs, w którym zadaniem było nakręcenie dodatkowej części do naszego edukacyjnego filmu – mówi Tomasz Furman, prezes Fundacji Aflofarm.
W akcję zaangażowali się znani z mediów ambasadorzy.
– Patrząc na młode uzależnione osoby, uważamy, że nie jest łatwo pokazać im, że palenie nie jest fajne… Często w filmach główny bohater, ten silny, odważny, rozwiązujący problemy — pali cygaro, papierosa. Młodzi ludzie palenie utożsamiają z czymś „cool” – podkreślały Milena i Ilona Krawczyńskie, znane jako Siostry ADiHD prezenterki telewizyjne, które znalazły się w gronie ambasadorów kampanii.