Firma na mapie, czyli Foursquare dla biznesu

Firma na mapie, czyli Foursquare dla biznesu
Foursquare, którego większość z nas zna, kojarzony jest przede wszystkim z aplikacją w smartfonie, która umożliwia zameldowanie się w różnych miejscach. W Polsce niestety jeszcze rzadko się zdarza, że check-in w jakiejś lokalizacji przynosi użytkownikowi korzyści albo w istotny sposób promuje markę.
O autorze
4 min czytania 2012-08-01

W wielu miejscach na świecie bardzo popularne są Specials, gdzie za odwiedziny lokalu możemy dostać jakiś prezent czy rabat. Firmy wykorzystują to narzędzie bardzo kreatywnie w istotny sposób zwiększając sprzedaż. Jest to ciekawy sposób budowania przywiązania do marki, a przede wszystkim zwabienia klientów. Foursquare pokazuje na mapie lokalizacje, z aktywnym Specialem – zanim wybierzemy restaurację, możemy najpierw sprawdzić, co ciekawego nas w niej czeka. Żeby móc zarządzać swoim miejscem na mapie, należy potwierdzić, że jest się jego właścicielem.

Strony dla firm

Foursquare to też serwis, w którym firma może utworzyć dla siebie brand page i zaoferować swoim klientom o wiele więcej niż tylko nagroda za check-in. Strona firmy na Foursquare jest dostępna dla każdego, nie trzeba zakładać na nim konta i specjalnie się logować, żeby z niej skorzystać. Marka ma do zaoferowania kilka ciekawych opcji. 

Przykład strony http://foursquare.com/InGdansk

Pierwsza to taka, że stronie dostępne są opcje check-in oraz tips (dodawania wskazówek), czyli mamy dwie metody komunikacji. Nie trzeba do tego znajdować się w danym miejscu. Można dodać zdjęcia i opisy poprzez stronę www.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Check-in dokonany przez stronę wyświetla się użytkownikom, którzy ją lubią (do niedawna jeszcze ją śledzili) w taki sam sposób, jak wyświetlają się check-iny znajomych. Warto zatem wziąć tę opcję pod uwagę, jeśli np. organizujemy ciekawe wydarzenia, posiadamy kilka sklepów lub całą sieć albo po prostu chcemy być w stałym kontakcie z naszymi fanami. Check-in to świetny sposób informowania o aktualnej promocji – do zdjęć dodajemy opisy. Do każdego zameldowania możemy dodać kilka zdjęć – na przykład wtedy, kiedy chcemy pokazać produkty objęte w danym dniu promocją albo jeszcze lepiej odtworzyć atmosferę wydarzenia. Za pomocą zameldowań firma może też pokazywać swoją aktywność np. relacjonować spotkania, konferencje, wyjazdy firmowe. Wszystko zależy od rodzaju działalności i pomysłu. O tym typie aktywności zostaną powiadomieni użytkownicy korzystający z Foursquare w telefonie i na komputerze poprzez www, check-in będą też widoczne na samej stronie firmy.  

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Widok aktywności strony poprzez www i w aplikacji na smartfon

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podobnie widoczne będą wskazówki firmy dodane w różnych lokalizacjach. Po dokonaniu check-in, użytkownikowi na ekranie smartfona wyświetli się nasza wskazówka. Jeśli nie śledzi naszego profilu, w pierwszej kolejności zobaczy wskazówki zostawione przez znajomych lub te, które zostały uznane za najpopularniejsze. Użytkownik może wybrać opcję pokazującą więcej wskazówek, a tam już trafi na naszą wiadomość. Bardzo dobrym sposobem jest zamieszczanie wskazówek powitalnych w miejscach pierwszego kontaktu danej osoby z firmą czy organizacją – na przykład miasto może powitać swoich gości, którzy zameldują się na lotnisku czy dworcu. We wskazówce warto dodać też informacje, gdzie można zgłosić się z pytaniami i zaoferować pomoc nowoprzybyłemu turyście. Użytkownicy mogą polubić nasze aktywności klikając odpowiedni przycisk „like” w formie serca.


Content na mapie

Strona firmy na Foursquare może być świetnym miejscem uzupełniającym standardową stronę www firmy. Marki, podobnie jak użytkownicy, mogą stworzyć w serwisie listy polecanych miejsc. Świetnie sprawdzają się w przypadku stron turystycznych, gdzie miasta mogą tworzyć w ten sposób wirtualne przewodniki i zapewnić gościom pomysły na to, jak spędzić dzień. To, jaką listę stworzymy, zależy od naszej kreatywności i od tego, co dane miasto ma do zaoferowania. Dobrze jest przygotowywać listy tematyczne, ale też takie, które będą odpowiadały różnym grupom wiekowym np. lista z romantycznymi miejscami, lista z miejscami dobrymi dla dzieci, lista z najlepszymi punktami widokowymi. Użytkownik zobaczy wybrane miejsca na mapie, nie będzie miał zatem problemu, żeby do nich trafić. Do każdego miejsca można dodać zdjęcie i przydatną wskazówkę opatrzoną linkiem do strony www z pełniejszymi informacjami np. jak dojechać.

Nie tylko miasta mogą korzystać z opcji list. Praktycznie każda firma może zaproponować swoim klientom ciekawe treści poprzez tę funkcję. Jeżeli np. domeną firmy jest ekologia, warto zaproponować miejsca nietknięte cywilizacją, rezerwaty itp. Jeżeli zajmujemy się gastronomią, warto wskazać miejsca, skąd pochodzą składniki naszych potraw. Jeżeli mamy więcej niż jeden punkt obsługi czy biuro – te miejsca też warto pokazać. Pomysły można mnożyć, każda firma może zaproponować coś ciekawego. 

Widok list strony

Najlepiej korzystać naprzemiennie ze wszystkich opcji oferowanych przez strony firmowe na Foursquare. Tworzymy ciekawe listy miejsc, zamieszczamy na nich nasze sklepy czy biura, organizujemy promocje (Specials), komentujemy, dodajemy wskazówki i sami meldujemy się przekazując ciekawe informacje.

Sposobów pokazania się w tym serwisie jest bardzo wiele i dobrze się one uzupełniają. Np. osoba, która jest w danym miejscu może od razu zobaczyć, że jest ono na naszej liście, zobaczy też naszą wskazówkę czy zdjęcie przez nas dodane jako check-in. Do korzystania ze strony firmy na Foursquare warto zachęcać w innych kanałach społecznościowych, linkować do miejsc i samej strony, polecać naszym fanom listy. Trzeba się przy tym nastawić, że wiele osób w Polsce nie posiada jeszcze kont na Foursquare i nie dołączą szybko do grona „lubiących” naszą stronę, ale będą mieli pełny dostęp do naszych materiałów przez www. Dlatego właśnie stronę na Foursquare można nazwać dodatkową, darmową stroną www firmy.

Jak to zrobić dobrze?

  1. Załóż stronę w serwisie, pamiętając o zachowaniu odpowiedniej nazwy spójnej z pozostałymi kanałami społecznościowymi. Jeżeli posiadasz konto na Twitterze, możesz je od razu połączyć tworząc stronę o takiej samej nazwie i analogicznym adresie URL. Ze stroną możesz też zintegrować swój fan page na Facebooku.
  2. Uzupełnij informacje o firmie i dane kontaktowe, dodaj zdjęcie profilowe i banner w odpowiednich rozmiarach: (130×860).
  3. Zaplanuj tematyczne listy miejsc, przemyśl co chcesz pokazać i zaplanować. Przygotuj zdjęcia różnych miejsc, które będą na listach.
  4. Zacznij działać – dodaj listy i wskazówki, zacznij się meldować i koniecznie poinformuj o nowej stronie swoich dotychczasowych fanów. Możesz zapytać ich, jakie miejsca chcieliby umieścić na liście.
  5. Potwierdź swoje lokalizacje i zacznij oferować Specials swoim klientom. Miejsca ze Specialami możesz promować przez check-in i wskazówki, a także dodać je do list.
  6. W razie pytań możesz śmiało pisać na [email protected]. Pracownicy Foursquare’a bardzo chętnie pomogą.

Jak potwierdzić swoją lokalizację?

  1. Wejdź na Foursquare.com, zaloguj się i wyszukaj miejsce na mapie, jeżeli Twojej lokalizacji jeszcze tam nie ma, możesz ją dodać samodzielnie pod adresem foursquare.com/add_venue.
  2. Wejdź na lokalizację i kliknij przycisk „claim here” na dole po prawej stronie.
  3. Postępuj zgodnie ze wskazówkami – krok pierwszy „Terms of use – należy zaznaczyć pole potwierdzające, że jest się właścicielem danego miejsca oraz, że akceptuje się regulamin.
  4. Krok drugi „Confirm phone numer” – podajemy swój numer telefonu. Automat od razu dzwoni. Podczas rozmowy potwierdzamy słownie to, że jesteśmy właścicielami miejsca. Rozmowa jest nagrana, możemy odsłuchać swoją wypowiedź. Dostajemy dalsze instrukcje i dokonujemy wyboru sposobu potwierdzenia.
  5. Możemy zapłacić kartą kredytową kwotę ok. 10$. Wtedy od razu otrzymamy kod do wpisania na stronie. Od tego momentu będziemy mogli zarządzać miejscem. Możemy też wybrać przesłanie kodu potwierdzającego pocztą – będziemy na niego musieli poczekać ok. 3-4 tygodni.

Marta Laskowska, Personal PR

Absolwentka psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. W agencji Personal PR zajmuje się działaniami w mediach społecznościowych. Opracowuje i realizuje strategie zarówno stałych działań wizerunkowych, jak i okresowych, wspierających konkretne kampanie promocyjne. Ma doświadczenie w prowadzeniu działań w social media zarówno dla niewielkich lokalnych firm, jak i powszechnie znanych marek światowych. Koordynuje projekt szkoleń z zakresu social media – Akademia Social Media.