Pinterest wydaje się iść pod prąd – zamiast przedłużać czas spędzany w aplikacji, zachęca młodych użytkowników do odłożenia telefonu. Niecodzienna kampania nosi nazwę „Focus is a beautiful thing”. W nowej funkcji testowanej w Wielkiej Brytanii i Francji, użytkownicy w wieku 13–17 lat między godz. 8:00 a 15:00 w dni szkolne otrzymują wiadomość z propozycją zamknięcia aplikacji i wyciszenia powiadomień. To część globalnej strategii, mającej na celu ograniczenie rozpraszania w klasie.
Jak pokazują badania Pinterest, nastolatkowie czują presję wynikającą z ciągłych powiadomień – średnio spędzają aż 5 godzin dziennie z telefonem w dłoni, a 90% z nich przyznaje, że przeszkadza im to być obecnym tu i teraz. 54% uznaje nadmierne użycie telefonu za równie groźne, co niezdrowe jedzenie czy brak ochrony przeciwsłonecznej.
Zobacz również
– Firmy technologiczne muszą współpracować z nauczycielami, rodzicami i decydentami, by smartfony były narzędziami, a nie przeszkodą – mówi Wanji Walcott, Legal & Business Affairs Officer.
Nowa funkcja in-app była wcześniej testowana w USA i Kanadzie, gdzie w ciągu miesiąca skłoniła do interakcji ponad 1,3 miliona młodych użytkowników. Feedback był jednoznaczny – początkowy ton brzmiał „nauczycielsko”, więc w wersji dedykowanej Francji i Wielkiej Brytanii wprowadzono luźniejszy język, m.in. frazy „busy being brilliant?” czy „take a break”.
Kampania „Focus is a beautiful thing” wpisuje się w szerszy trend regulacji użycia telefonów w szkołach – od ograniczeń prawnych w wielu stanach USA, przez zakazy w Danii czy Francji, po edukacyjne działania online. Pinterest przeznaczył też 1 mln USD na grant dla ISTE, wspierający rozwój cyfrowej polityki w USA.
#PrzeglądTygodnia [26.08-01.09.2025]: perełki OOH, Lacoste zmienia logo, czapka US Open