Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

Ile zarabiają, jak dużo pracują i skąd biorą zlecenia freelancerzy z branży kreatywnej [RAPORT]

Ile zarabiają, jak dużo pracują i skąd biorą zlecenia freelancerzy z branży kreatywnej [RAPORT]
Ile zarabiają i jak dużo pracują „wolni strzelcy”, którzy zajmują się copywritingiem, contentem i designem? W kolejnej edycji raportu „Freelancing po godzinach” platforma Useme zweryfikowała, jak wygląda specyfika pracy polskich freelancerów z różnych branż.
O autorze
2 min czytania 2025-06-26

Jaki obraz freelancerów wyłania się z raportu Useme „Freelancing po godzinach”? Przede wszystkim daleki od utartych schematów.

Praca tego rodzaju przestaje być kojarzona wyłącznie jako ta „pod palmą”, a częściej widziana jest jako realna forma aktywności zarobkowej, sposób na monetyzowanie pasji, ale też pierwszy krok do przebranżowienia.

Raport Useme wskazuje jednocześnie konkretne trendy, jakie kształtują dziś rynek freelancingu w Polsce.

Obraz freelancera z branży kreatywnej

W raporcie Useme przeanalizowane są trzy obszary wpisujące się w tzw. branżę kreatywną: copywriting, multimedia (fotografia, wideo, animacja) oraz grafika.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wśród content creatorów dominują kobiety – aż 71% freelancerów piszących zawodowo to kobiety, z czego niemal połowa (48%) ma między 26 a 35 lat. Większość copywriterów ma wykształcenie wyższe (73%). Co trzeci z nich ma 3–5 lat doświadczenia, a prawie 20% może pochwalić się ponad 10-letnim stażem.

W grafice proporcje płci są bardziej wyrównane – kobiety stanowią 46,6%, mężczyźni 53,4%. Najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 26–35 lat (43%). Graficy również są dobrze wykształceni – 66% posiada wykształcenie wyższe, a 29% ma co najmniej dekadę doświadczenia w zawodzie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Multimedia to z kolei domena mężczyzn – stanowią oni 69% branży. Również tutaj przeważają osoby w wieku 26–35 lat (50%), a niemal co piąty specjalista ma ponad 10 lat stażu. Najliczniejsza grupa fotografów, animatorów, filmowców i montażystów ma 3-5 lat doświadczenia (35,2%). Relatywnie niewielki odsetek osób z doświadczeniem zawodowym poniżej roku (12,5%) może świadczyć o wyższym progu wejścia niż np. w przypadku copywritingu, gdzie doświadczenie poniżej roku deklaruje niemal co piąty specjalista.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jaki model pracy przyjmują content creatorzy?

We wszystkich trzech branżach kreatywnych freelancing najczęściej traktowany jest jako forma dorabiania do etatu. Dotyczy to 50% copywriterów, 58,7% grafików i 52,3% specjalistów od multimediów. Zlecenia realizowane są najczęściej w czasie wolnym – 38% copywriterów, 32% twórców multimedialnych i 27% grafików poświęca na nie mniej niż 4 godziny dziennie.

Większość content creatorów (32%) realizuje 1–2 zlecenia miesięcznie, choć 22% obsługuje powyżej 10 klientów. W grafice przeważają freelancerzy wykonujący 1–2 zlecenia (37,5%), a w multimediach dominują osoby realizujące 3–5 projektów miesięcznie (33%).

Dla wszystkich tych grup istotną cechą jest lojalność klientów – aż 84% copywriterów, 81% grafików i 74% twórców multimedialnych współpracuje ze stałymi zleceniodawcami.

Ile zarabiają freelancerzy z branży kreatywnej?

Zarobki freelancerów z branży kreatywnej są zróżnicowane, ale często dodatkowy dochód nie przekracza 3000 zł miesięcznie. Zarówno 58% copywriterów, jak i grafików zarabia na zleceniach średnio do 3000 zł. W branży multimediów wynik ten sięga niemal 60%. Najlepiej zarabiający (powyżej 10 000 zł miesięcznie) stanowią: 5% freelancerów w copywritingu, 8% w grafice i 7,9% w multimediach – to zazwyczaj doświadczeni specjaliści z ugruntowaną pozycją i rozbudowaną bazą klientów.

Z usług freelancerów działających w branży kreatywnej najczęściej korzystają firmy z sektora marketingu i reklamy (45,8% w copywritingu, 41,5% w multimediach, 33,4% w grafice). W drugiej kolejności są to firmy z sektora IT (odpowiednio 31,6%, 38,5%, 41,2%). W grafice i multimediach wśród zleceniodawców pojawiają się także firmy z obszaru media i rozrywka, natomiast copywriterzy obsługują też często klientów z branży e-commerce.

Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy to główni klienci freelancerów we wszystkich trzech dziedzinach – stanowią od 34% do ponad 43% zleceniodawców. To pokazuje, że mały biznes chętnie i regularnie korzysta z elastycznego wsparcia specjalistów w zakresie contentu, wideo czy designu.

Raport pobierzesz na blogu Useme.

O badaniu: raport „Freelancing po godzinach. Jak specjaliści łączą etat z dodatkowymi zleceniami” został opracowany przez Useme na podstawie badania, które zostało zrealizowane z wykorzystaniem metody CAWI (Computer Assisted Web Interview) – standaryzowanego kwestionariusza ankietowego dystrybuowanego i wypełnianego drogą elektroniczną w okresie maj-sierpień 2024 roku, na próbie 1157 polskich freelancerów. Badanie rynku freelancingu w Polsce realizowane jest corocznie od 2017 roku.

PS SAR: Badanie Płac i Stawek Godzinowych 2025 [RAPORT]