Jaki obraz freelancerów wyłania się z raportu Useme „Freelancing po godzinach”? Przede wszystkim daleki od utartych schematów.
Praca tego rodzaju przestaje być kojarzona wyłącznie jako ta „pod palmą”, a częściej widziana jest jako realna forma aktywności zarobkowej, sposób na monetyzowanie pasji, ale też pierwszy krok do przebranżowienia.
Zobacz również
Raport Useme wskazuje jednocześnie konkretne trendy, jakie kształtują dziś rynek freelancingu w Polsce.
Obraz freelancera z branży kreatywnej
W raporcie Useme przeanalizowane są trzy obszary wpisujące się w tzw. branżę kreatywną: copywriting, multimedia (fotografia, wideo, animacja) oraz grafika.
Wśród content creatorów dominują kobiety – aż 71% freelancerów piszących zawodowo to kobiety, z czego niemal połowa (48%) ma między 26 a 35 lat. Większość copywriterów ma wykształcenie wyższe (73%). Co trzeci z nich ma 3–5 lat doświadczenia, a prawie 20% może pochwalić się ponad 10-letnim stażem.
#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
W grafice proporcje płci są bardziej wyrównane – kobiety stanowią 46,6%, mężczyźni 53,4%. Najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 26–35 lat (43%). Graficy również są dobrze wykształceni – 66% posiada wykształcenie wyższe, a 29% ma co najmniej dekadę doświadczenia w zawodzie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Multimedia to z kolei domena mężczyzn – stanowią oni 69% branży. Również tutaj przeważają osoby w wieku 26–35 lat (50%), a niemal co piąty specjalista ma ponad 10 lat stażu. Najliczniejsza grupa fotografów, animatorów, filmowców i montażystów ma 3-5 lat doświadczenia (35,2%). Relatywnie niewielki odsetek osób z doświadczeniem zawodowym poniżej roku (12,5%) może świadczyć o wyższym progu wejścia niż np. w przypadku copywritingu, gdzie doświadczenie poniżej roku deklaruje niemal co piąty specjalista.
Jaki model pracy przyjmują content creatorzy?
We wszystkich trzech branżach kreatywnych freelancing najczęściej traktowany jest jako forma dorabiania do etatu. Dotyczy to 50% copywriterów, 58,7% grafików i 52,3% specjalistów od multimediów. Zlecenia realizowane są najczęściej w czasie wolnym – 38% copywriterów, 32% twórców multimedialnych i 27% grafików poświęca na nie mniej niż 4 godziny dziennie.
Większość content creatorów (32%) realizuje 1–2 zlecenia miesięcznie, choć 22% obsługuje powyżej 10 klientów. W grafice przeważają freelancerzy wykonujący 1–2 zlecenia (37,5%), a w multimediach dominują osoby realizujące 3–5 projektów miesięcznie (33%).
Dla wszystkich tych grup istotną cechą jest lojalność klientów – aż 84% copywriterów, 81% grafików i 74% twórców multimedialnych współpracuje ze stałymi zleceniodawcami.
Ile zarabiają freelancerzy z branży kreatywnej?
Zarobki freelancerów z branży kreatywnej są zróżnicowane, ale często dodatkowy dochód nie przekracza 3000 zł miesięcznie. Zarówno 58% copywriterów, jak i grafików zarabia na zleceniach średnio do 3000 zł. W branży multimediów wynik ten sięga niemal 60%. Najlepiej zarabiający (powyżej 10 000 zł miesięcznie) stanowią: 5% freelancerów w copywritingu, 8% w grafice i 7,9% w multimediach – to zazwyczaj doświadczeni specjaliści z ugruntowaną pozycją i rozbudowaną bazą klientów.
Z usług freelancerów działających w branży kreatywnej najczęściej korzystają firmy z sektora marketingu i reklamy (45,8% w copywritingu, 41,5% w multimediach, 33,4% w grafice). W drugiej kolejności są to firmy z sektora IT (odpowiednio 31,6%, 38,5%, 41,2%). W grafice i multimediach wśród zleceniodawców pojawiają się także firmy z obszaru media i rozrywka, natomiast copywriterzy obsługują też często klientów z branży e-commerce.
Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy to główni klienci freelancerów we wszystkich trzech dziedzinach – stanowią od 34% do ponad 43% zleceniodawców. To pokazuje, że mały biznes chętnie i regularnie korzysta z elastycznego wsparcia specjalistów w zakresie contentu, wideo czy designu.
Raport pobierzesz na blogu Useme.
O badaniu: raport „Freelancing po godzinach. Jak specjaliści łączą etat z dodatkowymi zleceniami” został opracowany przez Useme na podstawie badania, które zostało zrealizowane z wykorzystaniem metody CAWI (Computer Assisted Web Interview) – standaryzowanego kwestionariusza ankietowego dystrybuowanego i wypełnianego drogą elektroniczną w okresie maj-sierpień 2024 roku, na próbie 1157 polskich freelancerów. Badanie rynku freelancingu w Polsce realizowane jest corocznie od 2017 roku.