Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Chcesz wdrażać AI w swojej firmie z głową, a nie z chaosu? Szukasz realnych przykładów, sprawdzonych narzędzi i praktycznej wiedzy od tych, którzy naprawdę to robią? Weź udział w konkursie i wygraj wejściówkę na AI Manager Day 2025.

SZCZEGÓŁY

Fundacja Biedronki: co czwarty senior rezygnuje z jedzenia z powodów finansowych [BADANIE]

Fundacja Biedronki: co czwarty senior rezygnuje z jedzenia z powodów finansowych [BADANIE]
Badania przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Fundacji Biedronki pokazują, że co czwarty senior rezygnuje z zakupu m.in. mięsa, masła czy owoców, z powodu braku finansów. W związku z alarmującymi danymi rusza 8. odsłona programu wsparcia „Na codzienne zakupy”.
O autorze
2 min czytania 2025-05-28

Badania wykonane przez Ipsos Poland, na zlecenie Fundacji Biedronki, są alarmujące:

  • co czwarty senior rezygnuje z jedzenia z powodów finansowych, odmawiając sobie m.in. mięsa, masła czy świeżych owoców,

  • co druga starsza osoba cierpi z powodu samotności, która prowadzi do depresji i lęków,

  • ponad 30% seniorów nie może liczyć na wsparcie bliskich – ani w codziennych obowiązkach, ani w sytuacjach kryzysowych,

  • 65% badanych deklaruje zły lub bardzo zły stan zdrowia,
  • 76% ma trudności z poruszaniem się.

Sprawdź pełny raport:

Program wsparcia „Na codzienne zakupy”

Wyniki jasno pokazują, że część seniorów zmaga się z niedożywieniem oraz ubóstwem. W odpowiedzi na badanie, Fundacja Biedronki po raz ósmy uruchamia program „Na codzienne zakupy”, w ramach którego seniorzy otrzymują karty przedpłacone.

W tym roku wartość miesięcznego doładowania wzrośnie do 230 zł – to o 15% więcej w porównaniu z 2024 rokiem. W ramach programu, pomoc otrzyma ponad 11 tysięcy starszych, samotnych i potrzebujących osób. Karta daje prawo do dokonywania zakupów w sklepach sieci Biedronka przez dziesięć następujących po sobie miesięcy.

Uczestnicy programu

Z przeprowadzonych badań wynika, że uczestnicy programu „Na codzienne zakupy”:

  • trafiają do niego, zwykle, gdy są już pod opieką innej instytucji lub organizacji wsparcia (najczęściej MOPS, Caritas),
  • na tym etapie swojej historii są już zwykle znacząco zaniedbani zdrowotnie i społecznie, także ze względu na sytuację finansową i narastające konsekwencje różnych deficytów,
  • w jakiś sposób są swoją sytuacją złamani, a emocjonalnie (już) gotowi prosić o pomoc z poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb (żywność, ubrania, pieniądze na opłaty), co dla wielu z nich „wcześniej” stanowiło dużą barierę,
  • są często pod ciężarem doświadczeń, w depresji – czasem zdiagnozowanej i leczonej, czasem nie.

Rozdysponowanie kart wspiera 1200 Parafialnych Zespołów Caritas i ponad 4000 wolontariuszy, którzy nie tylko je dostarczają, ale także nawiązują z seniorami relacje, odwiedzają ich w domach i nie rzadko towarzyszą im na co dzień. 

 Jestem samotna, jak ktoś przyjedzie, to od razu się uśmiecham. Chciałabym mieć łazienkę i ciepło w mieszkaniu: marzę o tym, żeby wejść do wanny albo pod prysznic i się porządnie umyć. Teraz mogę to robić tylko podczas pobytów w szpitalu – mówi 64-letnia Pani Ela, samotnie mieszkająca w trudnych warunkach.

8. edycja programu „Na codzienne zakupy” to wspólne przedsięwzięcie realizowane w ścisłej współpracy Fundacji Biedronki, Caritas Polska oraz Caritas diecezjalnych. Łączny budżet programu w 2025 r. wyniesie ponad 25 mln zł.

– Karta „Na codzienne zakupy” to nie tylko konkretna pomoc finansowa. To także symbol troski i obecności. Z naszych badań wynika, że dla wielu osób wsparcie to oznacza nie tylko pełniejszy koszyk zakupowy, ale także poczucie bezpieczeństwa i godności – dodaje Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #OdKulis: Fundacja Projekt Starsi w kampanii „Wolni od dyskryminacji” zachęca do walki z ageizmem

PS2 „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku”: kampania, która przekonuje, że pasja nie ma granicy wieku