Fundacja Forum Konsumentów: 86% Polaków korzystało kiedykolwiek z samoobsługowych automatów [badanie]

Zdecydowana większość dorosłych Polaków, konsumentów (86%) korzystała kiedykolwiek z samoobsługowych automatów – wynika z badania Fundacji Forum Konsumentów.
O autorze
2 min czytania 2019-04-04

Co bardzo ważne niemal wszyscy ankietowani w badaniu Polacy są zdania, że zarówno biletomaty (99%), jaki i Paczkomaty (99%) są bardzo potrzebne ludziom.

– Automaty samoobsługowe, jak pokazuje nasze badanie, ale też inne analizy dostępne na rynku, to świetne rozwiązanie dla konsumentów, którzy cenią sobie wygodę korzystania z nich i przede wszystkim oszczędność czasu. Mogą bowiem samodzielnie i w wielu lokalizacjach kupić napój, odebrać przesyłkę, kupić bilet. Nie muszą już tak jak dawniej szukać najbliższej placówki z danym towarem i tracić czasu na dojechanie do celu. Tak duże zainteresowanie taką usługą jest odzwierciedleniem globalnego trendu convenience, czyli szukania przez konsumentów nie tylko dobrego produktu, ale dostępności, wygody i użyteczności. Konsumenci szukają rozwiązań, które ułatwiają im codzienne i szybkie funkcjonowanie. Obszerna analiza na ten temat jest w raporcie „The Quest for Convenience”, przygotowanego przez firmę badawczą Nielsen z 2018 roku – mówi prezes Forum Konsumentów, Agnieszka Plencler.

81% konsumentów, którzy korzystali już z Paczkomatów uważa je za potrzebne. Zdecydowana większość badanych ma do Paczkomatów stosunek pozytywny (76%), stosunek neutralny ma 19%, zaś negatywny marginalne 3%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niemal identyczny jest stosunek do Paczkomatów marki InPost (75% pozytywny, 18% neutralny i 4% negatywny), co nie dziwi, ponieważ to de facto dzięki InPost Paczkomaty zaistniały w świadomości społecznej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Paczkomaty InPost powszechnie są uważane za wygodne (94%), ułatwiające życie (94%) pomagające szczędzić czas (92%), łatwo dostępne (89%), o dobrej lokalizacji (86%) i „pod ręką” (84%).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdecydowana większość konsumentów (75%) nie zgadza się z opinią, że Paczkomaty InPost są tymczasowymi obiektami budowlanymi i potrzebują pozwolenia na budowę i bez takiej zgody nie mogą dalej działać (12% trudno powiedzieć, 13% się zgadza).

Nic więc dziwnego, że niemal wszyscy badani Polacy (87%) są zdania, że Paczkomaty InPost powinny zostać zalegalizowane, zaś za ich likwidacją opowiada się marginalne 2%.

Badanie jednoznacznie dowodzi, że zaledwie 2% badanych Polaków, którzy nie słyszeli wcześniej o wyroku sądu uznaje Paczkomaty za obiekty budowlane.

– Niepokoi nas wyrok sądu administracyjnego w Łodzi z marca tego roku, który uznał, że Paczkomaty InPost są tymczasowymi obiektami budowlanymi, potrzebują pozwolenia na budowę i bez takiej zgody nie mogą dalej działać. Uprawomocnienie takiego wyroku może przełożyć się na potencjalnie negatywne konsekwencje dla konsumentów (gorsze lokalizacje, wzrost ceny usługi) czego byśmy nie chcieli ponieważ jak pokazują wyniki naszych badań Paczkomaty to duże udogodnienie w codzienności. Zwracamy uwagę, że w Unii Europejskiej nie funkcjonują przepisy ograniczające stawianie maszyn typu Paczkomaty – mówi Agnieszka Plencler.

Podsumowując, konsumenci powszednie cenią sobie automaty samoobsługowe, stanowią dla nich istotne udogodnienie w codziennym funkcjonowaniu.

Badanie zrealizowane na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1093 osób w wieku od 18 lat wzwyż, metodą CAWI w dniach 23-26 marca 2019 roku. Struktura próby została dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.