Fundusz Żubra rozpoczyna współpracę z Instytutem Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk nad wspólnym projektem, skoncentrowanym wokół nietoperzy – ssaków niezwykle istotnych dla wielu ekosystemów. W ramach współpracy Fundusz finansuje sprzęt potrzebny do badań, infrastrukturę, która umożliwi naukowcom obserwację tych tajemniczych ssaków oraz startuje z akcją mającą na celu poprawienie ich wizerunku. Nad ocieplaniem wizerunku nietoperzy pracuje Huta 19 im. Joachima Fersengelda oraz twórcy internetowi m.in. Make Life Harder, 5 sposobów na czy Paulina Górska.
Nietoperze, mimo wszystkich swoich zalet, nie cieszą się dobrą opinią. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Funduszu Żubra wynika, że w gronie, w którym znalazł się wraz z kozicą, wilkiem, żubrem, dzikiem, sarną i królikiem, nietoperz jest zwierzęciem najmniej lubianym. 37 proc. respondentów go nie lubi, a 59 proc. deklaruje strach przed nim. Tymczasem nietoperze to zwierzęta pożyteczne, zagadkowe i warte poznania.
Zobacz również
– Nietoperze są jedynymi ssakami, które potrafią aktywnie latać, a nie szybować, przy tym są socjalne, inteligentne i szybko się uczą. Fenomenem jest ich długowieczność: ważący kilka gramów nietoperz może dożyć 40 lat, kiedy gryzoń o podobnych rozmiarach będzie żył zaledwie rok lub dwa. Dlatego nietoperze nazywa się długowiecznymi ssakami zamkniętymi w małym ciele. Zrozumienie mechanizmów ich starzenia się może być wstępem do opracowania sposobów spowalniania procesu starzenia się ludzi – mówi prof. Ireneusz Ruczyński z Instytutu Biologii Ssaków PAN.
Nietoperze są niezwykle pożyteczne, ponieważ żywiąc się owadami, zapewniają darmową i w pełni ekologiczną ochronę roślin. Globalna „praca” nietoperzy, polegająca na zjadaniu szkodników, jest wyceniana na miliardy dolarów rocznie. W Polsce nietoperze również znacząco obniżają populację szkodników w lasach i na terenach rolniczych, zjadają ogromne ilości komarów i są wskaźnikiem zmian klimatycznych – to znaczy, że śledząc postępujące różnice w zasięgach występowania różnych gatunków nietoperzy, możemy oceniać, jak ociepla się klimat. Wszystkie gatunki nietoperzy są w Polsce chronione, a troska o nie jest kluczowa nie tylko dla zafascynowanych nimi naukowców, ale dla wszystkich mieszkańców naszego kraju.
– Można wyobrazić sobie świat bez nietoperzy. W takim świecie będziemy skazani na znacznie większe ilości środków chemicznych, które w jakiejś formie ostatecznie trafią do naszego ciała. Będziemy pewnie też w większym stopniu narażeni na towarzystwo dokuczliwych owadów – kontynuuje prof. Ruczyński.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Fundusz Żubra, którego misją jest ochrona dzikiej przyrody, postanowił więc, że jednym z jego eko-priorytetów w tym roku będą nietoperze – ich ochrona i wsparcie badań nad nimi, prowadzonych przez Instytut Badań Ssaków PAN. Dzięki Funduszowi naukowcy zostali wyposażeni w sprzęt do monitorowania aktywności nietoperzy, m.in. detektory ultradźwiękowe przetwarzające dźwięki wydawane przez nietoperze na te słyszalne przez ludzi, kamerę termowizyjną, drona i samochód pozwalający na pracę w terenie. Z uwagi na postępującą termomodernizację domów w Polsce nietoperze tracą miejsca, w których mogłyby schronić się zimą i latem. Dlatego Fundusz Żubra sfinansuje wykonanie 175 budek, w których nietoperze będą mogły bezpiecznie się skryć, oraz 3 kilkumetrowych wież, które mogą stać się miejscem ich rozrodu. Fundusz zachęca również do samodzielnego montowania małych schronów dla nietoperzy, udostępniając instrukcję budowy budek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Funduszu Żubra wspólnie z agencją Huta 19 im. Joachima Fersengelda przygotowali kampanie która pomoże ocieplić wizerunek nietoperzy i uświadomić Polakom, jak ciekawy i ważny dla zachowania równowagi naszego ekosystemu jest ten gatunek. W ramach prowadzonych działań wizerunek nietoperzy ocieplają działania reklamowe w internecie, działania PR, współpraca z mediami i popularnymi twórcami internetowymi. Wizerunek nietoperzy ocieplają m.in. Make Life Harder, Suchar Codzienny, Donald.pl, Eko. Paulina Górska, 5 sposobów na oraz Mikrowyprawy.
– Fundusz Żubra podchodzi do ochrony nietoperzy interdyscyplinarnie. Łączymy wiedzę naukowców z Instytutu Biologii Ssaków PAN, doświadczenie polskich stolarzy, holenderski know-how w zakresie rozwiązań dla ochrony zwierząt oraz kompetencje marketingowe. Mamy nadzieję, że ta współpraca i działania komunikacyjne pozytywnie wpłyną na wizerunek nietoperzy, poprawią ich dobrostan i zwiększą ich szansę na przetrwanie w rejonie Białowieży – wyjaśnia Urszula Czerniawska-Kapeluch z Funduszu Żubra.
Powyższe działania są konsekwentną realizacją misji marki Żubr Kompanii Piwowarskiej, która opiera się na ochronie polskiej przyrody. By realizować ten cel Żubr powołał Fundusz Żubra, który ma za zadanie edukować społeczeństwo oraz ratować i chronić przyrodę. Tę misję realizuje w najcenniejszych przyrodniczo rejonach Polski. Wspiera rozmaite inicjatywy na rzecz ochrony przyrody: te długofalowe, jak współpraca z Białowieskim Parkiem Narodowym i te, które wymagają szybkiego działania, jak pomoc w czasie pożaru doliny Biebrzy. Ostatnia akcja Funduszu Żubra, pomoc w wykupywaniu gruntów Biebrzańskiego Parku Narodowego, w realny sposób przyczyniła się do zwiększenia terenów Parku objętych właściwą ochroną.
Więcej informacji o działaniach Funduszu znajduje się na stronie: funduszzubra.pl, a pod tym linkiem można posłuchać podcastu „Czy nietoperze są sexy?” Akademii Leśnej Mikrowyprawy.