Game changer dla branży Retail. Tchibo case study

Przykład wykorzystania Facebooka do zwiększenia konwersji nie tylko online ale i offline.
O autorze
3 min czytania 2018-01-18

Facebook już dawno przestał być platformą do działań wizerunkowych. Coraz powszechniejsze jest przekonanie, że social media sprzedają, a efektywność tych działań łatwo można zmierzyć. Jednak, czy możliwe jest zmierzenie konwersji działań reklamowych prowadzonych na Facebooku na ruch i wyniki sprzedaży w sklepach stacjonarnych (offline)? Case study marki Tchibo jest dowodem na to, że jest to możliwe, ale przede wszystkim, że konwersja ta ma miejsce i daje realne zyski w postaci prawie 5-ciokrotnego zwrotu z inwestycji!

Marka Tchibo wzięła udział w wyjątkowym programie Retail Incubator. Chciała sprawdzić, czy da się dzięki kampaniom na Facebooku jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż online i czy te działania mają wpływ na ruch i konwersje offline.

Retail Incubator jest dedykowanym programem dla branży Retail. Jego zaletą jest przede wszystkim możliwość sprawdzenia wpływu kampanii na Facebooku na sprzedaż zarówno online jak i offline. Marka Tchibo postanowiła poprawić wyniki konwersji online, a przy tym zmierzyć wpływ działań na Facebooku na wszystkie parametry sprzedaży, w tym także konwersje w sklepach stacjonarnych.

Etapy działania

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Uruchomienie DPA (Dynamic Product Ads) zarówno dla remarketingu, jak i kampanii prospectingowych, następnie działania te były optymalizowanie pod wyznaczone KPIs: ilość konwersji, wartość konwersji, ROI.
  2. Na etapie prowadzonych zaawansowanych działań remarketingowych testowano szereg narracji i kreacji do poszczególnych grup docelowych.
  3. Integracja danych z konwersji offline (czyli transakcji dokonanych w sklepach Tchibo w całej Polsce)
  4. Kampania nawigująca klientów do odwiedzin znajdującego się najbliżej sklepu Tchibo.

Uruchomienie dynamicznych reklam produktowych

W przypadku Tchibo najpierw wykorzystane zostały dynamiczne reklamy produktowe przy jednoczesnym dokonaniu odpowiedniej segmentacji. W tym celu, odbiorcy reklam podzieleni zostali na grupy na podstawie ich wcześniejszej interakcji z produktami na stronie internetowej Tchibo.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Grupy zostały podzielone wg czasu od momentu oglądania produktu na stronie po to, aby sprawdzić, która z grup będzie najlepiej reagowała na działania remarketingowe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Analityka kampanii została przygotowana w taki sposób, aby zespół Tchibo na bieżąco widział wyniki działań na Facebooku w wykorzystywanych przez siebie systemach. Ponadto były one dostępne online w narzędziu ROI Hunter (oficjalny Facebook Marketing Partner w Polsce) – konwersje raportowane zarówno przez Facebooka, jak i Google Analytics.

Połączenie konwersji offline

Dane z systemu CRM zostały połączone z platformą ROI Hunter przy pomocy uniwersalnego narzędzia Data Connector. Zabezpieczone i zakodowane dane przesyłane były przez API automatycznie i na bieżąco, tak aby móc śledzić czy grupa docelowa wyeksponowana na kampanię na Facebooku dokonała zakupu w sklepie Tchibo.

 

Wizyty w sklepach

Ten rodzaj kampanii na Facebooku działa na podstawie dwóch zmiennych

  • poprzez lokalizację sklepu stacjonarnego,
  • poprzez lokalizację użytkownika Facebooka.

Dla przykładu: można ustawić promień 1 km od sklepu i wtedy osoba będąca w grupie docelowej i znajdująca się w tej odległości dostanie dopasowaną reklamę na Facebooku. Pojawią się w niej także zaproszenia do sklepu z adresem i mapką jak tam dotrzeć.

Co zostało przetestowane:

  1. Różne landing pages – strona internetowa tchibo.pl oraz strona „Znajdź sklep” z mapą pokazującą lokalizację sklepów.
  2. Różne strony na Facebooku – przygotowaliśmy reklamy dla strony głównej Tchibo Polska i dla indywidualnych stron sklepów stacjonarnych w pobliżu.

Wyniki

Pokazywane dane obejmują okres od 1 maja do 30 września 2017 roku

Odkryto, że w testowaniu landing pages i stron na Facebooku, lepiej sprawdzało się targetowanie reklam na stronę „Znajdź sklep” i promowanie z głównej strony marki na Facebooku.

Oto wyniki kampanii dla online i offline:

  • całkowite ROAS z kampanii online: 3,5!
  • ROAS z kampanii „odwiedziny sklepów” i zakup offline na poziomie 4,9!

Była to pierwsza kampania na polskim rynku, w której:

  • udowodniono, że dzięki odpowiednio przeprowadzonym działaniom na Facebooku można nie tylko istotnie zwiększyć sprzedaż online, ale także offline. Warto także optymalizować działania i wyniki na podstawie bieżącej analizy danych offline,
  • w sposób mierzalny pokazano, jak istotny jest wpływ działań online (kampanii na Facebooku) na ruch offline i sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Jest to dowodem na to, jak duża liczba potencjalnych klientów odkrywa marki, produkty i oferty na Facebooku, a następnie dokonuje zakupu nie tylko online, ale także, po pewnym czasie w sklepie stacjonarnym,
  • zespołowi ROI Hunter udało się zintegrować dane z zakupów online i offline po to, aby móc śledzić wyniki działań w czasie rzeczywistym.

  

 

Autor:
Agnieszka Chabrzyk – Country Director Poland, Business Factory & ROI Hunter