Najbardziej zaawansowaną wersję technologii umożliwiającej pomiar rynku internetowego wdrożono już w Polsce. Teraz flagowy produkt firmy czeka na patent z krajowego urzędu patentowego.
Mowa o badaniu internetu, które jest znane w Polsce od ponad dekady, do niedawna pod nazwą Megapanel PBI/Gemius, a obecnie jako badanie PBI/Gemius, z którego korzysta się obecnie w około 30 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Od początku swego istnienia badanie bazuje na autorskich rozwiązaniach technologicznych, dzięki którym reklamodawcy, agencje reklamowe i domy mediowe mogą, używając wspólnej miary, szacować potencjał reklamowy stron WWW i na tej podstawie planować kampanie reklamowe w sieci. Jest to możliwe, ponieważ Gemius mierzy internet w sposób, który pozwala określić liczbę osób faktycznie odwiedzających daną stronę WWW, a nie tylko liczbę plików cookie. Pierwsze wyniki pomiaru sieci uzyskane dzięki technologii badawczej Gemiusa zaprezentowano w 2003 roku w Los Angeles podczas konferencji Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Opinii Publicznej i Rynku ESOMAR.
Zobacz również
Od mobile po multimedia
Od tamtej pory firma rozwinęła swój produkt podążając za zmianami na globalnym rynku internetowym. Mierzy już nie tylko ruch w sieci z komputerów stacjonarnych, ale też tabletów i smartfonów, zarówno ruch na stronach internetowych i ich mobilnych wersjach, jak i w aplikacjach mobilnych. Obecnie technologia badawcza Gemiusa dostarcza także informacji o popularności treści multimedialnych, a wydawcy internetowi mogą sprawdzić swój całkowity zasięg w sieci na wszystkich urządzeniach podłączonych do internetu i porównać się do konkurencji. Narzędzie umożliwia także sprawdzenie różnic między tym, jak internauci korzystają z sieci z domu i pracy. A co więcej, dane o internecie są prezentowane klientom z dnia na dzień, co pozwala na szybką modyfikację działań reklamowych w sieci.
– Produkcja danych prezentujących zmiany w sieci z dnia na dzień to ewenement na skalę światową – mówi Piotr Ejdys, prezes Gemiusa, spółki, która kilkanaście lat temu zaczynała w Polsce jako start-up, a dziś ma biura w kilkunastu krajach Europy. – Szybki dostęp do danych ma kluczowe znaczenie w pomiarze tak dynamicznego medium, jakim jest internet. Ewaluujemy razem z nim, a nasza technologia badawcza jest tego najlepszym wyrazem. Z niecierpliwością czekamy na decyzję z urzędu patentowego – dodaje z dumą Ejdys.
Natomiast Jakub Wysoczański, szef polskiego oddziału Gemiusa wyjaśnia powody, dla których firma zdecydowała się złożyć wniosek do urzędu patentowego. – Chcemy ochronić unikatowe rozwiązanie, które tworzyliśmy ponad dekadę, a którego nie odkryli jeszcze nasi konkurenci. Co więcej, jeśli uzyskamy patent, wzmocnimy naszą przewagę konkurencyjną – mówi Wysoczański.
Jubileuszowy Impact: 10 lat, które zmieniły reguły gry
Docenienie europejskiej branży
Znaczenie autorskich rozwiązań Gemiusa dla rozwoju rynku online dostrzegli już przedstawiciele europejskiej branży internetowej. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat spółka dwukrotnie otrzymała nagrodę główną w konkursie organizowanym przez europejski Związek Pracodawców Branży Internetowej (IAB Europe) na najlepszy projekt badawczy na naszym kontynencie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing