Raport „Sen, seks i smartfony – o interakcjach z mediami w czasie, gdy wszyscy śpią” przygotowany został w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius. Wnioski z analizy prezentowane były podczas Festiwalu Insightów i Innowacji INSUMMIT 2024 przez autora raportu, Mateusza Chariasza.

Czy Polacy faktycznie śpią tyle, ile deklarują
Zgodnie z danymi GUS przeciętny czas snu wynosi 8,5 godziny. Jednak przedstawiona w raporcie analiza aktywności nocnej użytkowników smartfonów wskazuje, że rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut. Aż 66% badanych korzysta z telefonu w godzinach nocnych (22:00-6:00), a co czwarta osoba pozostaje nieaktywna przez mniej niż 5 godzin, co sugeruje, że znaczna część użytkowników nie zapewnia sobie wystarczającej przerwy od ekranów.

Jakie treści dominują w nocy
Analiza wskazuje, że w nocy użytkownicy najczęściej konsumują treści związane z erotyką, kulturą i rozrywką, podczas gdy za dnia wybierają informacje, biznes i finanse. Noc sprzyja bardziej osobistym i emocjonalnym wyborom treści, a także dłuższemu zatrzymywaniu się przy wybranych kategoriach. W tym czasie częściej sięgają po materiały, które nie są narzucane przez algorytmy i reklamy, lecz odzwierciedlają ich indywidualne potrzeby.
Erotyka jako dominująca aktywność nocna
Najczęściej konsumowaną kategorią treści nocnych są materiały erotyczne. Choć główną grupę odbiorców stanowią osoby w wieku 19-59 lat, to raport ujawnia, że 15% seniorów (60- 75) również korzysta z tego typu treści. Udział ten jest taki sam, jak w przypadku udziału tej grupy w ruchu aplikacyjnym na komunikatorach.

Cyfrowa intymność i potrzeba bliskości
Zauważalny jest wzrost popularności w godzinach nocnych komunikatorów, takich jak Messenger czy WhatsApp. Jednocześnie osoby oglądające treści erotyczne ponad dwukrotnie częściej tuż po ich konsumpcji przechodzą do aplikacji służących do komunikacji. Może to sugerować potrzebę nawiązania kontaktu, poszukiwania bliskości i relacji międzyludzkich po zetknięciu się z cyfrową formą intymności.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie internetowej Gemius.
Nota metodologiczna
Dane opracowywane w ramach tego raportu na co dzień zasilają jednoźródłowe badanie mediów na rynku polskim, Mediapanel, oraz narzędzie do crossmediowego pomiaru rynku reklamowego, AdReal. Analiza powstała w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75 lat. W badanym okresie obejmował on 2,5 tys. użytkowników smartfonów (hardware panel). Szczegółowe dane z niego przetwarzane są zbiorczo w celu pomiaru konsumpcji internetu, telewizji i radia w Polsce. Okres objęty analizą to 01.07-31.08.2024 r.
Jeśli nie zaznaczono inaczej, dane prezentowane w raporcie dotyczą aktywności mediowej panelistów w poszczególnych kwadransach doby. Zmienne/aktywności brane pod uwagę w analizie: ruch www z przeglądarek internetowych na telefonach; aktywności w aplikacjach; słuchanie radia i oglądanie telewizji (badane w oparciu o audiomatching); motion tracking (fizyczny ruch telefonu); nasilenie hałasu (w otoczeniu smartfona).