Osoby, które zajmują się codziennymi zakupami, to w większości przypadków kobiety – według danych zebranych w badaniu Gemius/PBI jest to 8 090 573 dorosłych kobiet (93,3%). Grupa pań nierobiących zakupów jest niewielka – stanowi ją raptem 577 432 Polek (6,7%).
Zobacz również
Wśród mężczyzn liczba osób robiących regularne zakupy wynosi z kolei 7 303 491 mln (83,4%). Z kolei grupa, która nie zaopatruje gospodarstw domowych w produkty, jest w tym przypadku większa niż w przypadku kobiet – stanowi 1 452 532 internautów (16,6%).
Mężczyźni bardziej „zakupowi” w większych miastach
Ciekawe dane przynoszą też analizy danych z badania Gemius/PBI w podziale na wielkość miejscowości zamieszkania. Okazuje się, że im większe miasto, tym częściej Polacy i Polki deklarują regularne zakupy. W przypadku miast powyżej 50 tys. mieszkańców robi je 94,5% kobiet i 87,2% mężczyzn. Wśród kupujących występuje także mniejsza różnica pomiędzy płciami: pań jest o 7,3 p.p. więcej niż panów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei na wsiach i w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców regularne zakupy deklaruje mniej liczna grupa dorosłych Polaków: 92,5% kobiet i 80,9 % mężczyzn. W ośrodkach tych występuje także większa różnica pomiędzy płciami: panie stanowią o 11,6 p.p. większą grupę kupujących niż panowie.
„Zakupowicze” bardziej zainteresowani budownictwem i nieruchomościami, mniej erotyką i motoryzacją
W ramach badania przeanalizowano także, czy osoby robiące zakupy i nierobiące ich różnią się między sobą pod kątem zainteresowań i tematyki stron, które odwiedzają. Badanie Gemius/PBI wykazało, że w marcu 2019 roku osoby robiące zakupy częściej odwiedzały serwisy z kategorii: „budownictwo i nieruchomości” (60% vs 55%), a także „styl życia” (88% vs 86%) oraz „biznes, finanse, prawo” (80% vs 78%). Z kolei osoby niepodejmujące zakupowych obowiązków są bardziej zainteresowane serwisami z kategorii „erotyka” (48% vs 41%), „motoryzacja” (65% vs 60%), „nowe technologie” (69% vs 65%) oraz „sport” (60% vs 57%).
Powyższa analiza została przeprowadzona dzięki wprowadzeniu nowej zmiennej socjodemograficznej do badania Gemius/PBI. Od marca 2019 na podstawie wyników badania można przeanalizować również zachowania internautów związane z podejmowaniem codziennych zakupów. Uwzględniono sytuację, w której internauci deklarowali zarówno bycie jedyną osobą robiącą zakupy, jak i jedną z kilku w gospodarstwie domowym, które podejmują się tego obowiązku. Zaprezentowane dane dotyczą tylko populacji internautów, którzy udzielili odpowiedzi na pytanie o codzienne zakupy.
– Informacja o tym, jak osoby robiące zakupy w gospodarstwie domowym zachowują się w sieci, jest bardzo interesująca. Dane Gemius pokazują na przykład, że chętniej odwiedzają one strony sklepów internetowych, możemy się więc domyślać, że także tutaj te osoby są odpowiedzialne za zakupy. Mając taką wiedzę możemy skuteczniej kierować do nich treści poradnikowe, recenzje produktów i oferty specjalne – mówi Marcin Niemczyk, kierownik zespołu analiz marketingowych Ringier Axel Springer Polska.
– Przedstawiane przez Gemius/PBI dane stanowią dużą wartość dla media plannerów. Przede wszystkim pomagają zweryfikować deklaracje wydawców odnośnie profilu osób odwiedzających określone placementy oraz pozwalają na lepszą optymalizację kampanii kierowanych do takich wąskich grup – dodaje Szymon Lipiński, data & strategy director w Wavemaker.