TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Gen Z nie potrzebuje Twojego brandu? Jak marka powinna budować zaufanie i lojalność odbiorców pokolenia Z

Gen Z nie potrzebuje Twojego brandu? Jak marka powinna budować zaufanie i lojalność odbiorców pokolenia Z
O autorze
5 min czytania 2023-03-09

fot. depositphotos.com

Liczne badania pokazują, że pokolenie Z jest bardzo zróżnicowane i zmienne. Kwestionuje ustalone standardy, łamie zasady, wierzy w swoje przekonania, walczy o nie i nie daje się zamknąć w sztywnych ramach. Ceni indywidualizm i unika etykiet. Dlatego nie potrzebuje dziś marek, by wyrazić siebie. Jak zatem zdobyć przywiązanie do swojej marki i zbudować lojalność młodych klientów? 

Dlaczego lojalność „Zetek” jest ważna dla marek?

Będą gospodarczą potęgą w niedalekiej przyszłości: Zacznijmy od tego, że pokolenie Z wcale nie jest tak młode, jak jest postrzegane: najstarszy jego przedstawiciel według najbardziej popularnej terminologii ma już około 28 lat, a do 2030 r. wszystkie „Zetki” będą pełnoletnie. W Polsce osoby w wieku 12-26 lat stanowią 15,4% całej populacji – to 5,8 mln konsumentów. Istotne jest też to, że ponad połowa dysponuje stałym miesięcznym dochodem i samodzielnie podejmuje decyzje zakupowe, przynajmniej te, które dotyczą ich samych.

Wprowadzają nowe zachowania: Oprócz rosnącej przewagi demograficzno-ekonomicznej pokolenie Z zaczyna zmieniać świat marketingu. Ci cyfrowi tubylcy, trzymając smartfon i konta społecznościowe w centrum swojego świata, kreują nowe trendy, formują cyfrowe zwyczaje i tworzą swój własny język komunikacji. Te aspekty będą rozwijać, wchodząc w dorosłość. Im wcześniej marka będzie potrafiła zaadaptować je do swoich potrzeb, tym prędzej zjedna sobie miłośników wśród młodej generacji.

Niepewne czasy: Kiedy tyle się zmienia wokół nas – post-pandemia, kryzys energetyczny czy inflacja, lojalność młodszych pokoleń pozwala firmom utrzymywać stabilną pozycję na rynku. Z większym poczuciem bezpieczeństwa patrzą w przyszłość, podejmują się nowych inicjatyw, bo wiedzą, że mają wsparcie i zaufanie pokolenia jutra. Właśnie dlatego priorytetem marek, które chcą w przyszłości mieć przewagę konkurencyjną, powinny być dziś działania ukierunkowane na lojalność „Zetek”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

(Nie)lojalne pokolenie – czy pokolenie Z może być lojalne wobec marek?

Walka o lojalność młodego pokolenia zdecydowanie nie jest prostym wyzwaniem. W postpandemicznej erze sporo „Zetek” częściej rezygnuje z lubianych marek – aż 60% Gen Zet stwierdziło, że przestało być lojalne ulubionym brandom od początku pandemii. Z kolei według badania PwC Customer Loyalty Survey 2022 aż 39% „Zetek” jest ciekawych próbowania nowości i poszukiwania nowych doświadczeń.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

źródło: pwc.com

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mimo że pokolenie Z jest uznawane za względnie lojalne, potrafi jednak okazywać przywiązanie na więcej sposobów niż pokolenie X czy boomersi. Jest na przykład bardziej skłonne rekomendować lubiane marki swoim znajomym, częściej dzieli się swoim feedbackiem, angażuje się w dialog w mediach społecznościowych z markami, którym ufa.

źródło: pwc.com

Budowanie lojalności konsumenta z pokolenia Z – jakie warunki trzeba spełnić?

Wydobyć swoje autentyczne DNA

Pokolenie Z, często nazywane pokoleniem „True Gen”, ceni prawdę w każdym jej wymiarze: transparentność, szczerość i indywidualizm. Dlatego też faworyzuje każde niesztampowe podejście, do bólu szczery język, sarkazm i ironię. Potrafi się utożsamić z markami, które wybierają ten styl komunikacji, wtedy chętniej nawiązując z nimi dialog – a to już pierwszy ogromny krok do uzyskania ich lojalności.

Doskonale wie o tym marka Duolingo, aplikacja służąca do nauki języków, która słynie z wysyłania swoim użytkownikom powiadomień, gdy tylko danego dnia zapomną o lekcji. Jej zdystansowane i autoironiczne podejście wydaje się konsumentom bardziej autentyczne niż tradycyjna „poprawna” komunikacja. Regularne wykorzystywanie maskotki sowy Duo jako obiektu żartów jest rozbrajające. „Zetki” uwielbiają sowę Duo, która twerkuje w biurze, niestosownie posługuje się kserokopiarką, flirtuje z Dua Lipą i trzyma biurowe psy jako zakładników, dopóki użytkownik nie odrobi lekcji hiszpańskiego. Ciekawym jest też fakt, że postać sowy pochodzi z dawnych memów użytkowników apki, w których groziła śmiercią za nieodrabianie lekcji. Marka zamiast dementować te niekorzystne wizerunkowo działania, przyswoiła sobie perspektywę odbiorców. I na niej zbudowała strategię, teraz dopasowując ją do preferencji najmłodszego pokolenia.

Ten szczery humor, adaptowanie aktualnych trendów i ironiczna sowa Duo pomogły zrzeszyć na koncie TikTok 6 mln osób (i prawie milion na Instagramie) w armię lojalnych fanów. 

@duolingo #stitch with @Cloud Boy Do your lesson first. Worship me second. #duolingo original sound – Duolingo

Social media to nie zachcianka, a konieczność

„Zetki” nie wyobrażają sobie życia bez smartfona, a serwisy społecznościowe to główne źródła czerpania informacji o produktach. I tutaj przed markami otwiera się złożony świat, bo social mediów nie brakuje, a młodzi internauci korzystają z większości z nich. Zmienia się też sposób, w jaki wykorzystują te aplikacje. Według własnych danych Google prawie 40% pokolenia Z używa TikToka i Instagrama do wyszukiwania zamiast Google. Jeśli chodzi o inne funkcje Instagrama to jest on, według wypowiedzi Gen Z, „formalnym” sposobem na reprezentowanie siebie. Facebook służy do informowania ludzi o nowych wydarzeniach z życia i jako sposób zapraszania znajomych do organizowania wydarzeń. 

Dlatego budowania zaufania młodego pokolenia nie można ograniczać do jednej platformy social mediowej. Najlepiej w oczach „Zetek” wypadają te marki, które są obecne na większości platform i potrafią z nich w odpowiedni sposób korzystać.

Doskonale wie o tym marka Elf Beauty. Oprócz klasycznych już dla branży beauty platform Instagram i Pinterest, marka jako pierwsza na rynku zaczęła współpracować również z konsumentami pokolenia Z na Twitchu. Tam prowadzi cotygodniowe transmisje pod hasłem „Game-Up”. Na TikToku marka zasłynęła z pierwszego w branży beauty reality show „Eyes.Lips.Famous”, a ostatnio firma dołączyła do najnowszej aplikacji BeReal, która ma być bardziej autentyczną przestrzenią w mediach społecznościowych. Jej użytkownicy otrzymują codzienne powiadomienie (godzina zmienia się każdego dnia), aby przesłać zdjęcie; mają dwie minuty na przesłanie, a aplikacja rejestruje zarówno przednią, jak i tylną kamerę. Znajomi mogą zobaczyć, czy dana osoba przesłała swoje zdjęcie z opóźnieniem i ludzie mogą reagować na swoje zdjęcia, ale na platformie nie ma publicznych polubień.

Dzięki spontaniczność i brak oceny bardzo przypadł do gustu gen Z (obecnie BeReal to najczęściej pobieraną aplikacją w USA). Marka ELF, dołączając do aplikacji, rozdała darmowe kody promocyjne swoim pierwszym 150 obserwującym i złożyła obietnicę zaprezentowania treści zakulisowych na swoim koncie. Póki co niewiele marek ma pomysł na siebie na BeReal. Elf może być świetnym przykładem na nawiązanie bardziej osobistej lub intymnej więzi z konsumentami generacji Z.

@elfyeah Use this audio to enter to become #eyeslipsfamous Eyes. Lips. Famous. e.l.f. – elfyeah

Etyczna pozycja i nagradzanie lojalności

Generacja Z jest też często opisywana jako bardzo zaangażowana w działania na rzecz planety i społeczeństwa. Jednak nie każdy przedstawiciel Gen Z jest Gretą Thunberg, a jedynie 22% ma prawdziwy aktywizm we krwi. Jak pokazują badania w Mediahub i instytutu Pollster istotnym dla młodzieży jest, aby świat stał się lepszym miejscem do życia, ale 56% badanych sygnalizuje, że problemy społeczne ich przerastają. Dlatego wspieranie brandów, które angażują się w problemy ekologiczne i społeczne, to sposób na bycie aktywnym w tematach, które ich martwią. 

Z kolei marki powinny pamiętać, że „Zetki” bardziej niż inne pokolenia cenią sobie nagrody w stylu „nie da się kupić za pieniądze” i korzyści wynikające z partnerstwa z marką. Według badania klientów For Love or Money™ 2022 przeprowadzonego przez The Point of Loyalty, członkowie pokolenia Z (49%) są znacznie mniej skoncentrowani na nagrodach finansowych, wolą natomiast doświadczenie, nagrody w postaci darowizny na cele charytatywne.

Program lojalnościowy Consious H&M jest jednym z wielu działań marki w temacie zrównoważonego rozwoju. Wyróżnia go to, że firma nagradza swoich klientów nie tylko za lojalność, ale także za ich życiowe wybory, takie jak troska o naturę. Członkowie programu otrzymują punkty za każdym razem, gdy kupują przedmiot z linii Conscious. Te punkty można również zdobywać, poddając recyklingowi ubrania, których klienci już nie używają w ramach programu zbiórki odzieży H&M. Klienci mogą przynieść do sklepu swoje używane ubrania i przekazać je do recyklingu, w zamian otrzymują kupony zniżkowe na kolejne zakupy. Klubowicze H&M czują się dobrze, stając się częścią społeczności, która pracuje nad budowaniem bardziej zrównoważonej przyszłości mody. 

Przykład ten pokazuje, że angażowanie do działań proekologicznych czy prospołecznych przedstawicieli pokolenia Z jest bardziej efektywne niż klasyczne programy lojalnościowe z natychmiastową gratyfikacją finansową. A wynagradzanie ich za wysiłek, dając poczucie zadowolenia z swoich czynów, może doprowadzić do nawiązania głębszej więzi między marką a konsumentem Z.

źródło: antavo.com

Aby jeszcze bardziej zachęcić do bardziej zrównoważonego stylu życia, H&M nagradza klientów za przynoszenie własnych toreb.

* Dane firmy Forrester’s Technographics pokazują, że prawie jedna trzecia pokolenia Z twierdzi, że przestaje obserwować, ukrywa lub blokuje marki w mediach społecznościowych co najmniej raz w tygodniu. Stanowi to znacznie wyższy odsetek niż w przypadku jakiegokolwiek innego pokolenia.