Badania wskazują, że Alphy szybciej niż inni zapamiętują marki, a część z nich ma swoje ulubione brandy już w wieku 3 lat. Właśnie dlatego warto sprawdzić, czy jesteśmy gotowi na komunikację oraz pracę z generacją Alpha.
Zobacz również
Jakie wartości są ważne dla Gen Alpha?
Jest to najbardziej rozwinięta pod względem emocji oraz wrażliwości generacja. Według badań przeprowadzonych przez GWI, bardzo istotne są dla nich równość, pomaganie innym, traktowanie ludzi w taki sam sposób, dbanie o planetę oraz dzielenie się swoimi opiniami. Gen Alpha będzie rezygnować z rozrywki czy mediów, które nie uwzględniają ich potrzeb oraz potrzeb innych ludzi.
Badania Razorfish wskazują na to, iż kiedy Alphy staną się dorosłe, chcą wykonywać pracę, która ma na celu pomaganie innym np. lekarz czy weterynarz. Kolejną istotną wartością dla tej generacji jest wolność oraz bycie sobą. Alphy czują, że autentyczność jest ich siłą. Nie można również pominąć faktu, iż na okres ich dorastania przypadła pandemia Covid-19, która znacząco wpłynęła na ich drabinę wartości.
Dojrzewanie jest jednym z najbardziej emocjonalnych okresów w życiu, dlatego zostawia trwałe ślady w psychice. Wiele z Alph musiało zmierzyć się w tym czasie ze śmiercią oraz stratą najbliższych krewnych i przyjaciół. Dodatkowo, z powodu pandemii Alphy nad wyraz szybko zaczęły interesować się wydarzeniami ze światami, aby monitorować rozwój pandemii w innych krajach.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wpływ technologii na generację
Generacja Alpha korzysta ze smartfonów oraz tabletów praktycznie od urodzenia, więc możemy powiedzieć, że są to natywni użytkownicy tych urządzeń, którzy wykorzystują ich pełen potencjał. Warto zaznaczyć, iż nie dorastają oni tylko w erze dotykowych ekranów, ale również w erze dźwiękowej komunikacji z nimi.
W 2013 roku Amazon wprowadził Alexe, a Siri i Google Voice w tym czasie stawały się coraz bardziej popularne. Wskazuje się, iż 41% z przedstawicieli generacji Alpha porozumiewa się z inteligentnymi głośnikami, a 25% rozmawia codziennie z Alexą. Musimy zrozumieć, iż generacja Alpha wyszukuje informacje zupełnie niż my, oraz że dokonuje zakupów w inny sposób.
Pandemia Covid-19, która była tak ważnym momentem emocjonalnie dla tej grupy osób, zostawiła w nich również trwały ślad technologiczny, zbudowała większą więź między domownikami a inteligentnymi urządzeniami. Jako marketerzy możemy się spodziewać i nastawić na to, że dźwięk będzie ważną częścią komunikacji z generacją Alphą. W ciągu najbliższych lat normą stanie się używanie głosu do wyszukiwania informacji o marce, poszukiwania produktów czy obsługiwania świateł lub pralki w domu. Marki, ale również sklepy, muszą być gotowe na takie zmiany.
W jaki sposób Alphy spędzają czas wolny?
Po okresie pandemii generacja Alpha przechodzi duże zmiany w kontekście spędzania wolnego czasu. Coraz więcej z nich uprawia sport, mają dużo zajęć poza lekcjami, a ich ulubionymi przedmiotami są matematyka, wf, informatyka, plastyka i historia. Dzieci w wieku 8-11 lat częściej spędzają czas po szkole z przyjaciółmi, jednak ta tendencja zmienia się, kiedy stają się nastolatkami. Wówczas na popularności zyskują rozmowy z przyjaciółmi online. Ponieważ przedstawiciele generacji Alpha są natywnymi użytkownikami małych ekranów, to bardzo lubią kino, które jest sposobem na wyrwanie z realnego świata. Chodzenie do kina pomaga im również uniknąć spoilerów oraz uczucia FOMO, są dzięki temu na bieżąco z nowościami.
Alphy są heavy userami tak zwanego feel good content, kochają streaming i szacuje się, iż korzystają średnio z 4 platform streamingowych. Wśród polskich przedstawicieli tej generacji najbardziej popularne są Netflix, YouTube oraz Cartoon Network. Uwielbiają oni filmy, seriale oraz przede wszystkim muzykę!
Jeżeli chcemy się z nimi komunikować, warto pamiętać, aby używać przy tym nie tylko odpowiednich kanałów, ale właśnie również contentu muzyczno-dźwiękowego. Alphy, jak żadne inne pokolenie, dużą część wolnego czasu spędzają w wirtualnym świecie. Najbardziej popularnymi grami wśród nich są Minecraft, Roblox, Super Mario, Fortnite czy Pokemon. Lubią gry, które pozwalają im na kreatywność, rozbudowanie umiejętności strategicznych, w których mogą coś zaprojektować i stworzyć. Analizując je, widzimy, że ważnym ich aspektem jest możliwość wirtualnego połączenia się z przyjaciółmi i wspólna zabawa bez konieczności spotykania się na żywo.
Użytkowanie mediów społecznościowych
Gen Alpha można nazwać generacją TikToka, ponieważ jest to najbardziej popularna aplikacja social mediowa wśród jej przedstawicieli. TikTok, tzw. platforma bałaganowa, to miejsce, w którym obecna jest wolność oraz możliwość wyrażenie siebie w swój własny, unikalny sposób. Alphy używają jej, aby znaleźć coś śmiesznego, poprawić sobie humor i poczuć się lepiej, jednocześnie odrzucając przerysowany i wyidealizowany styl znany z Instagrama. Ważnym kanałem dla nich jest również Discord, który powstał na kanwie popularności gier oraz pandemii. Pozwala on na komunikowanie się z osobami z różnych części świata oraz wspólne granie.
Jakie są różnice między Gen Z oraz Gen Alpha?
Moim ulubionym stwierdzeniem służącym do porównania tych pokoleń jest: „Alphy już w wieku dziecięcym i nastoletnim są bardziej, jak Gen Z, niż Gen Z”. Na pewno są to generacje, które będą się przenikać, tak jak Gen Z oraz Millenialsi. Bardzo ważnym aspektem jest to, iż generacja Zet pamięta czasy bez smartfonów, a nawet telefonów komórkowych, dla Gen Alpha taki świat jest abstrakcyjny. Warto o tym pamiętać, kiedy próbujemy wejść z nimi w dialog, ponieważ pewne kody, które dla nas są naturalne (np. telefon stacjonarny z korbką), dla nich są już przestarzałe.
W kontekście social mediów również widzimy różnicę między platformami. Dla Gen Z Instagram jest główną platformą, która została rozszerzono o TikToka. Dla Gen Alpha z kolei TikTok jest kanałem natywnym, w którym czują się jak prawdziwi ninja.
Myśląc o Gen Zet, automatycznie pojawiają nam się pewne skojarzenia, a jednym z nich jest na pewno zdrowie psychiczne, które odgrywa znaczącą rolę w ich przypadku. Badania GWI nad generacją Zet pokazują, iż są oni najbardziej otwarci do przyznania się, iż mierzą się z jakąś chorobą psychiczną, ale jednocześnie najmniej chcą o tym rozmawiać. Z kolei Alphy, które zostały wychowane z mniejszą stygmatyzacją zdrowia psychicznego, mają mniejsze opory w tym temacie. Według Razorfish i GWI, dużo chętniej dzielą się oni swoimi uczuciami z rodziną czy przyjaciółmi.
Jeżeli chodzi o adopcję nowych urządzeń oraz technologii, to aż 63% Alph ceni sobie posiadanie dostępu do najnowszych rozwiązań, z kolei wśród Zetek ta liczba wynosi 31%. Zmiany między tymi pokoleniami będą się zapewne pogłębiać, ponieważ obie generacje są jeszcze w okresie dojrzewania, dlatego ich perspektywa również ulegnie zmianie.
W powyższym tekście przedstawiłam różnice z kilku obszarów, aby ukazać, że te zmiany nie dotyczą tylko i wyłącznie social mediów oraz ich konsumpcji. Bazując na obecnych badaniach oraz obserwacjach, widzimy odmienność między tymi generacjami, które są ważne z perspektywy marek, czy e-commerce.
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczeństwo w sieci jest bardzo ważne, jednak wraz z nadejściem pandemii zmniejszył się rygor wśród rodziców względem czasu spędzanego online. Najpopularniejszym rozwiązaniem pozwalającym mieć realny wpływ na to, co dziecko ogląda w internecie, jest ustawianie blokady czasowej na telefony oraz kontroli rodzicielskiej dla 8-11 latków. Mimo takich możliwości, wciąż dla dużej ilości najmłodszych smartphone jest źródłem rozrywki, większym niż TV. Ta sytuacja zmienia się wśród osób, które są w wieku 12-15lat, ponieważ właśnie wtedy następuję większe rozluźnienie kontroli nad nimi oraz tym co robią w świecie digitalowym.
Warto również zwrócić uwagę, że najmniej zabezpieczone są konsole do gier, które mają również dostęp do internetu oraz różnych kanałów streamingowych, jednak są często pomijane przez rodziców. Oprócz stawiania granic oraz włączania kontroli rodzicielskiej na urządzeniach, ważna jest rozmowa oraz edukacja generacji Alpha w tym temacie, ale również przykład, który idzie z góry.
Google stworzył grę edukacyjną Interland, która ma na celu szerzenie wiedzy na temat prywatności oraz bezpieczeństwa w sieci. Warto wspólnie z dzieckiem przejść przez taką grę, aby w ten sposób uczyć się, jakie zagrożenia mogą nas spotkać w wirtualnym świecie.
Przyszłość, która nas czeka z Gen Alpha zapowiada się bardzo ciekawie!
Przygotowałam dla Ciebie zestaw gotowych porad, które możesz wdrożyć w swojej organizacji już dziś, aby mieć pewność, że masz technologię odpowiednią dla tej generacji, a Twoja komunikacja uwzględnia ich potrzeby.
Wskazówki
- Era voice first. Przygotuj się na rewolucję w wyszukiwaniu informacji, w której Gen Alpha będzie korzystać głównie z głosu. Zoptymalizuj swoje platformy pod wyszukiwania głosowe, dostosowując je do technologicznych potrzeb młodszych odbiorców.
- TikTok – od rozrywki do e-commerce. Wykorzystaj potencjał TikToka, który nie tylko dostarcza rozrywki, ale staje się także, potężnym e-commercem. Buduj społeczność już teraz, aby utrzymać kontakt z odbiorcami i być gotowym na ewolucję TikToka w kierunku e-commerce.
- Brand purpose dla relacji z Gen Alpha. Niech Twoja marka będzie czymś więcej, niż tylko produktem. Twórz strategie, uwzględniając różnorodność i wzmacniając indywidualność użytkowników. Zadbaj o komunikację dostosowaną do potrzeb Gen Alpha, którzy mogą odcinać się od marek nieodpowiadających ich wartościom.
- Muzyka i kreatywność. Wykorzystuj w swoich mediach dźwięk, niech stanie się ważną częścią strategii marketingowej kierowanej do Gen Alpha. Zaczynając od podstaw, jakimi są komunikaty na TikToku, po angażowanie muzycznych ambasadorów marki. Aby przyciągnąć uwagę tej generacji, kampanie muszą być jeszcze bardziej kreatywne.
- Social media. Spróbuj wyjść poza środowisko TikTokowo – Instagramowe i docieraj do Alph za pomocą Discorda. Pamiętaj, że content tworzony w tym miejscu, musi być jak najbardziej spersonalizowany, ponieważ użytkownicy korzystają z niego, aby znaleźć i rozmawiać z ludźmi, którzy mają podobne zainteresowania. Jeżeli twoja marka jest niszowa, to właśnie na Discordzie możesz znaleźć swoich odbiorców, którzy zebrali się w ramach jednego zagadnienia na wspólnym serwerze.
- Eksploruj środowisko gamingowe. Wykorzystaj gaming na różne sposoby, od tworzenia angażujących gier, po współpracę z influencerami, sponsoring eventów i reklamy w grach oraz na platformach gamingowych.
- Streaming. W bliskiej przyszłości reklamy na Netfliksie czy Amazonie staną się w Polsce faktem, więc chcąc docierać do Gen Alpha, musisz umieścić je w swoim planie mediowym. Filmy i seriale produkowane na kanały streamingowe, często planowane są również pod promocję oraz działania na TikToku, dlatego warto obserwować trendy oraz popularne show wśród tych odbiorców, aby w szybki sposób reagować w działaniach social mediowych.
- Kampanie edukacyjne: najbardziej popularny i potrzebny typ kampanii, kierowany do Gen Alpha lub ich rodziców. Takie działania muszą być jak najbardziej spójne z marką oraz wiarygodne. Dobrze, aby kampania edukacyjna była poparta badaniami i dowodami na temat problemu, z którym się mierzy.
Przykłady
Poniżej podrzucam Ci przykłady ciekawych aktywacji, które mają na celu edukowanie Gen Alpha:
- „Nie daj się wkręcić” – ING Bank Polski,
- „Dove Self-esteem Project” – Dove,
- „Dove Detox” – Dove,
- „#TheFaceof10” – Dove,
- „More than perfect” – Lego.
Elementem łączącym powyższe kampanie jest przede wszystkim realny problem, który został udowodniony badaniami. Marki nie tworzą problemu, ale szukają jego rozwiązania i wykorzystują swoje zasięgi w celu jego nagłośnienia:
- Dove w swoich działaniach używa różnego rodzaju technik, takich jak np.: powoływanie ambasadorów akcji, stawianie w centrum nastolatek i nastolatków, programy edukacyjne, współprace z fundacjami.
- ING nawiązuje do popularności gier wśród dzieci, tworząc kampanię edukacyjną, która będzie dla najmłodszych również ciekawą zabawą.
- Lego przygotowało cykl porad oraz inicjatyw, mających na celu wdrożenie szeroko pojętej zmiany. W tym celu firma m.in. organizuje warsztaty kreatywności w swoich sklepach, tworzy poradniki dla rodziców czy prowadzi szkolenie z inkluzywnego języka dla swoich pracowników.
Przygotowując podobne działania, musimy stawiać w ich centrum naszych bohaterów, poznać ich świat oraz problemy. Kampania musi odpowiadać na ich potrzeby i nieść rzeczywistą zmianę.
Zdjęcia: mat. aut.
Źródła:
1. GWI Report: Generation Alpha: the real picture 2022
2. Razorfish: Exploring Generation Alpha A look into the future 2023
3. https://gromar.eu/blog/pokolenie-alfa-na-rynku-pracy/
4. https://mccrindle.com.au/article/topic/generation-alpha/generation-alpha-defined/
5. https://www.businessinsider.com/gen-alpha-explained-technology-views-mental-health-
2023-10?IR=T
6. https://www.insiderintelligence.com/insights/guide-generation-alpha/
7. https://www.mintel.com/insights/consumer-research/marketing-to-generation-alpha-what-
bpc-marketers-need-to-know/
8. https://www.infobip.com/news/children-speak-to-alexa-more-than-to-their-own-
grandparents
9. https://www.infobip.com/downloads/generation-alpha-customer-of-2030