Best Brands Award to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania GfK, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. Ranking został zainicjowany ponad 18 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, w celu promowania najlepiej zarządzanych marek na rynku niemieckim oraz wyróżnieniu tych, którzy stoją za ich sukcesem. W tym roku „Oscary marketingu” po raz pierwszy zostaną wręczone także w Polsce.
Każda z kategorii w Best Brands jest odzwierciedleniem aktualnych trendów rynkowych, jak i obszarów zainteresowań konsumentów w danym kraju. Wnioski płynące z badania stanowią z kolei realne wsparcie w zakresie budowy strategii komunikacji firm. Na ich podstawie marki dowiadują m.in. na co powinny zwrócić szczególną uwagę na etapie planowania przyszłych działań promocyjnych, zwłaszcza w aspekcie wzmacniania siły brandu.
Zobacz również
– W Group One, pracując codziennie nad budowaniem silnych marek, śledzimy aktualne trendy i widzimy, że współczesny konsument jest coraz bardziej wymagający i oczekuje od marek umiejętności efektywnego komunikowania się w świecie rozpiętym pomiędzy nowymi możliwościami, a nowymi zagrożeniami. Każdy, kto dziś ma ambicje tworzenia „best brands” musi to rozumieć, opierając się na wiarygodnych i aktualnych danych. To unikalne badanie, które mierzy siłę marek, integrując ich aktualną pozycję rynkową z tym jak są postrzegane w kontekście spraw, które dla ludzi są ważne tu i teraz. Nie mam wątpliwości, że to dla wszystkich marketerów cenne narzędzie, którego dotąd w Polsce nie było – mówi Kamil Wiszowaty, CEO Group One Media.
Marki nominowane do nagrody Best Brands Awards wyłaniane są na podstawie unikalnej metodologii badania opracowanej przez firmę GfK. Mierzy ona siłę marki na podstawie dwóch kluczowych wskaźników: rzeczywistego sukcesu rynkowego „Share of Wallet” oraz „Share of Soul”, który reprezentuje stopień atrakcyjności marki dla konsumentów. Zwycięzcy zostaną wyłonieni spośród 260 potencjalnych kandydatów i 33 kategorii produktowych, z których najsilniejsi zostaną nominowani do „Top 10″ w każdej kategorii.
– Każda z kategorii wymaga zastosowania nieco innej metodologii, na którą składają się przede wszystkim twarde dane dotyczące udziałów rynkowych, pochodzące z danych panelowych GfK (share of market) oraz szeroko pojęte dane związane z odbiorem marki (share of soul), które powstają na bazie ok. 5 tysięcy wywiadów z konsumentami. Na całościowy wynik wpływają m.in. takie elementy jak lojalność, premiumizacja marki, świadomość konsumentów, ich przywiązanie do brandu, zaufanie czy dotychczasowe doświadczenia. W kategorii Best Sustainable Brand sprawdzamy ponadto, które marki aktywnie działają w obszarze CSR, wspierają ochronę środowiska i angażują się w rozwiązywanie lokalnych problemów społecznych. Kategoria Best Omnichannel Brand to z kolei przestrzeń do wyboru marki, która najlepiej radzi sobie zarówno w świecie online, jak i offline – wyjaśnia Barbara Lewicka, senior director Marketing & Consumer Intelligence.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Badanie potrwa od do połowy listopada, a po nim nastąpi dogłębna analiza wyników. Listę nominowanych „Top 10” poznamy w grudniu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing