Część oficjalna: KIG i Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Urząd Patentowy RP na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw w cyfrowym eksporcie
Otwarcie konferencji zainaugurowało przemówienie Andrzeja Arendarskiego, Prezydenta Krajowej Izby Gospodarczej. W jego trakcie, KIG podpisała porozumienie o współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, przy udziale Wiceministra Jacka Tomczaka. Podkreślił on znaczenie współpracy między rządem a organizacjami gospodarczymi w rozwoju sektora e-commerce oraz wskazał na konieczność dalszego wzmacniania polskiego eksportu cyfrowego.
– Celem porozumienia jest dobra współpraca pomiędzy KIG a Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Korzystamy z wieloletnich doświadczeń KIG związanych z eksportem, promocją Polski, misjach zagranicznych, dziedzinach w których wspiera Ministerstwo w budowaniu potencjału polskiej gospodarki – powiedział Jacek Tomczak, Wiceminister w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Zobacz również
Kolejnym ważnym momentem otwarcia konferencji było sfinalizowanie porozumienia z Urzędem Patentowym RP, które podpisała Prezes Edyta Demby-Siwek, zwracając uwagę na kluczową rolę ochrony własności intelektualnej w międzynarodowej sprzedaży oraz potrzebę zabezpieczania wartościowych polskich marek.
– Mam nadzieję, że dzięki podpisanemu porozumieniu przedsiębiorcy będą mam nadzieję bardziej uświadomieni co do znaczenia prawa własności intelektualnej, a przede wszystkim ochrony znaków towarowych, które są kluczowe w e-commerce. Klienci dobierając produkty kierują się przede wszystkim znakiem towarowym i nazwą firmą. W związku z tym to jest kluczowa kwestia, żeby zanim przedsiębiorcy wejdą na rynek e-commerce zarejestrowali swój znak towarowy albo i inne przedmioty własności intelektualnej, takie jak np. wzór przemysłowy. Ważne jest, aby przedsiębiorcy dokonali rejestracji przed wejściem na dany rynek, ponieważ w ten sposób unikną podrabiania swoich towarów i usług – Edyta Demby Siwek, Prezes UPRP.
Część merytoryczna
Konferencja Global Check-in została podzielona na 3 strefy tematyczne: Policy, Trend i Brand, które umożliwiły uczestnikom zagłębienie się w szczegółowe aspekty cyfrowej ekspansji zagranicznej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Strefa Policy: kształtowanie polityki gospodarczej i regulacji
Strefa Policy koncentrowała się na zagadnieniach związanych z prawnymi i regulacyjnymi aspektami ekspansji zagranicznej, szczególnie w kontekście jednolitego rynku cyfrowego Unii Europejskiej.
Prelegenci dyskusji skupionej wokół Raportu „Jednolity rynek – sposób na wzrost gospodarczy” – Ignacy Niemczycki (Ministerstwo Rozwoju i Technologii), Jerzy Kwieciński (Krajowa Izba Gospodarcza), Mariusz Mielczarek (Amazon) omawiali wynik badania zrealizowanego wśród ponad 200 polskich firm MŚP, analizując, jak dalsza harmonizacja przepisów UE mogłaby ułatwić polskim firmom działalność za granicą, eliminując bariery prawne i techniczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Strefa Trend: nowe kierunki w e-commerce
W strefie Trend dominowały rozmowy o bieżących trendach w e-commerce, eksperci omawiali strategie rozwoju w dynamicznie zmieniającym się środowisku cross-border e-commerce w Europie.
– Sprawny proces zakupowy oraz wygodne i bezpieczne opcje płatności są kluczowe dla zdobycia zaufania klientów oraz zwiększenia współczynnika konwersji, a co za tym idzie – osiągnięcia większych przychodów – powiedział Jonathan Neumann z PayPal.
W ciągu 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport towarów i usług wzrósł prawie sześciokrotnie, z 60 mld euro do 350 mld euro. Mali i średni przedsiębiorcy coraz śmielej podążają w stronę międzynarodowej ekspansji, optymalizując procesy i skupiając się na rozwoju oferty.
– Aż 90 proc. polskich przedsiębiorców eksportowało poprzez Amazon w ubiegłym roku. W sumie 30 mln produktów od polskich sprzedawców trafiło do rąk klientów Amazon – powiedziała Agata Jasińska z Amazon.
By wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej, Krajowa izba Gospodarcza wraz z Amazon podjęły wspólną inicjatywę cross-border.pl, projekt, który odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej wśród polskich MŚP. Dostarcza know-how, narzędzia i szkolenia, które pomagają przedsiębiorcom rozpocząć i rozwijać działalność eksportową online.
– Rezultaty, jakie uzyskaliśmy w pierwszy roku działalności cross-border.pl, są bardzo obiecujące. Przeszkoliliśmy setki przedsiębiorców i stworzyliśmy kompleksową bazę wiedzy, w tym katalog 127 marketplace’ów z 24 krajów. Do współpracy merytorycznej portalu dołączyło ponad 60 firm, praktyków z łańcucha wartości cross-border e-commerce – podsumowała Anna Zacharjasz, zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej.
– Dołączyliśmy do projektu cross-border.pl jeszcze w zeszłym roku. Takie inicjatywy są bardzo potrzebne, ponieważ na rynku polskim wciąż krąży bardzo wiele mitów na temat tego jak wygląda ekspansja. W naszej firmie uważamy, że bardzo ważne jest przygotowanie się do tej ekspansji. Taki portal jak cross-border.pl i szkolenia, które w ramach portalu organizujecie w całej Polsce sprawiają, że przedsiębiorcy zaczynają zauważać, jak należy dobrze rozpocząć ekspansję aby z sukcesem wyjść na rynki zagraniczne – tłumaczyła Monika Kosmowska z Get Noticed Agency.
Strefa Brand: tworzenie silnych marek międzynarodowych
Najbardziej praktyczna w swojej wymowie była strefa Brand. KIG zaprosiła do udziału w wydarzeniu znane polskie marki, które odniosły sukces w międzynarodowym e-commerce i stanowią najlepszy przykład na to, jak strategia cyfrowego eksportu wspomaga dynamiczne skalowanie biznesu.
W panelach udział wzięli m.in. Zbigniew Inglot (Inglot), Nina Kowalewska-Motlik (SenseDubai), Agnieszka Pacuk(Trefl), Monika Król (BLIK), Mateusz Kolański (Vistula Retail Group), Maksymilian Kobus (Eveline Cosmetics), Ania Kuczyńska, projektantka mody, Bartosz Ladra (Elementy), Gabriela Kawęczyńska (Hagi) i Ewa Dudzic (GLOV).
Przedstawili oni swoje doświadczenia związane z budowaniem rozpoznawalności marki poza Polską i wyzwaniami, z jakimi musieli się zmierzyć na rynkach międzynarodowych, a także podkreślali znaczenie budowania autentycznej tożsamości marki. Ten inspirujący panel, pełen praktycznych porad i case studies, pokazał, że polskie marki beauty i fashion mają ogromny potencjał.
– Marka to nie jest ani nazwa produktu, ani logo. Marka tylko żyje i funkcjonuje w jednym miejscu i tym miejscem jest umysł konsumenta. Markę buduję się przez wiele lat konsekwentnej pracy marketingowej, zarządu i całej firmy. Celem tej pracy jest spozycjonowanie w umyśle konsumenta naszej usługi, czy naszego produktu w sposób taki, w jaki chcemy to zrobić – tłumaczyła Nina Kowalewska-Motlik z Sense Dubai.
– Absolutnie wszelkie sposoby i możliwości dowiadywania się i edukacji , jak dzisiejsza konferencja Global Check-in są ważne. Wsparcie instytucjonalne firm jest szalenie istotne, a nie zawsze te informacje są łatwe do znalezienia – dodała Anna Kuczyńska, projektantka mody.
Networking i wymiana doświadczeń
Równolegle do konferencji, dla uczestników wydarzenia, KIG zorganizowała Strefę Ekspertów e-commerce. Podczas rozmów indywidualnych doświadczeni praktycy, zgromadzeni wokół projektu cross-border.pl, odpowiadali na pytania przedsiębiorców.
– Bardzo się cieszę, że takie konferencje się odbywają, ponieważ kiedy my rozpoczynaliśmy cross-border nic takiego w przestrzeni e-commerce i networkingowej nie istniało. Mieliśmy bardzo duży problem z tym jak wyjść na rynki zagraniczne, jak badać rynki, jak wykonywać analizę danego rynku, jak budować logistykę. Takie spotkania jak to dzisiaj, pokazują to, że jest zapotrzebowanie i jest przestrzeń na dzielenie się wiedzą z obszaru cross-border e-commerce. My jako przedstawiciele firmy, która przetarła już szlaki na rynkach międzynarodowych jesteśmy chętni, aby dzielić się wiedzą z innymi firmami – dodał Piotr Kiljański ze Strefy Tenisa (obecnej na 17 rynkach).
Konferencję zakończyło wieczorne spotkanie networkingowe, które było doskonałą okazją do bezpośredniej wymiany doświadczeń między przedsiębiorcami i ekspertami.
Tegoroczna edycja Global Check-in ponownie potwierdziła, że cyfrowa ekspansja nie musi być domeną wyłącznie dużych firm, a także małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skutecznie rozwijać swoją działalność międzynarodową dzięki dostępnej wiedzy, technologiom oraz wsparciu instytucji publicznych i prywatnych.
NowyMarketing był partnerem medialnym wydarzenia.