Jedni opierali się głównie na subiektywnym wyczuciu („Dzwonią? Dzwonią. To pewnie dzięki reklamie”), drudzy, bardziej doświadczeni, na korzystaniu z dedykowanych numerów tworzonych specjalnie na potrzeby kampanii. Nowa funkcjonalność AdWords – narzędzie Call Metrics – wreszcie rozwiązuje ten problem.
Narzędzie to funkcjonuje już od kilku lat w USA i w kilku krajach Europy Zachodniej i właśnie trafiło do Polski. Daje reklamodawcom możliwość mierzenia połączeń telefonicznych, dzięki wirtualnym numerom telefonów i przekazywaniu połączeń głosowych przez serwery google – Google Voice.
Zobacz również
Dzięki nowej usłudze Google mamy dzisiaj do wyboru trzy typy konwersji związane z połączeniami telefonicznymi. Pierwsza i najczęściej stosowana to połączenia z reklam w wyszukiwarce wykorzystujących rozszerzenia połączeń. Druga dotyczy mierzenia połączeń z witryn desktopowych, gdy właściciel umieszcza Google’owy numer na swojej stronie. Trzecia zaś występuje, gdy user dokonuje połączenia ze stron mobilnych – wykryjemy tu kliknięcia numeru telefonu przez użytkownika.
Skoro wiemy już, czym jest Call Metrics, to czy warto przetestować ta usługę? Warto co najmniej z 5 powodów:
1. Mierzenie długości połączenia telefonicznego
Połączenie telefoniczne wykonywane z reklam lub witryn możemy zdefiniować jako konwersje. Konwersją będzie dla nas czas trwania połączenia, który ustalamy w sekundach. To od nas zależy, jak długi czas rozmowy uznamy za realizację swojego celu, systemowo ustawiona jest minuta (60s).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Rys. Możliwe do mierzenia źródła konwersji, w tym z połączeń telefonicznych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Automatyczna optymalizacja
Dla zdefiniowanych konwersji telefonicznych możemy użyć optymalizatora konwersji i ulepszonego kosztu kliknięcia. Dzięki temu system zoptymalizuje naszą kampanię właśnie pod zwiększenie liczby połączeń od naszych potencjalnych Klientów.
3. Szczegółowe dane
Dzięki wykorzystaniu Call Metrics możemy uzyskać kilka bardzo istotnych danych: godzinę rozpoczęcia i zakończenia połączenia, czas trwania połączenia czy też zobaczyć czy dane połączenie zostało przez nas odebrane, czy nie. Wszystko to możliwe jest dzięki przekierowaniu połączenia przez serwery Google, które zbierają cenne dla nas informacje. W ustawieniach numeru przekierowania mamy możliwość dodania harmonogramu, w jakich godzinach nasz numer będzie się pojawiał.
Rys. Szczegółowe raportowanie połączeń dostępne w zakładce Wymiary.
4. Większa powierzchnia reklamy
Dodanie rozszerzenia połączeń zwiększa powierzchnie naszej reklamy. Jest to bardzo ważne, biorąc pod uwagę ograniczoną przestrzeń w reklamach tekstowych. W wersji mobilnej reklamy pojawia się przycisk „Zadzwoń”, co powoduje automatyczne wybranie numeru reklamodawcy, w połączeniu z Call Metrics wybieramy bezpośrednio numer przekierowania. W przypadku reklam na komputery potencjalny klient widzi unikalny numer przekierowania od Google, pod który dzwoni bezpośrednio.
Rys. Opcja dzwonienia widziana w reklamie na urządzeniu mobilnym.
Rys. Rozszerzenie połączeń na przykładzie reklamy AdWords w wyszukiwarce. 800 702 373 to numer wygenerowany przez Google.
5. Darmowe narzędzie
Call Metrics jest zupełnie darmowym narzędziem. Jedynym kosztem, jaki ponosimy jest kliknięcie w numer telefonu, zapłacimy za nie jak za zwykłe kliknięcie w reklamę. Istnieje wyjątek od płatności, jeżeli wybieramy numer samodzielnie, np. z reklamy, którą widzimy właśnie na komputerze – wtedy nie ponosimy żadnych opłat.
W statystykach kampanii, które wykorzystują Call Metrics znajdziemy nowe wskaźniki takie jak PTR i CPP, dzięki którym ocenimy efektywność naszych działań:
- PTR (Phone Through Rate) to odpowiednik CTR, czyli stosunek otrzymanych połączeń telefonicznych do liczby wyświetleń numeru telefonu.
- CPP (Cost per Phone) to wskaźnik pokazujący koszt, jaki ponosimy w momencie kliknięcia i wykonania połączenia przez potencjalnego klienta.
Call Metrics to narzędzie idealnie wspierające działalność w szczególności biznesów lokalnych, np. restauracji, biznesów usługowych (salon kosmetyczny, fryzjer, gabinet dentystyczny, serwis naprawczy itd.). Czy przyjmie się na polskim rynku? Czy wpisze się na stałe w działania reklamowe? Osobiście myślę, że tak. Do tej pory mogliśmy tylko przedstawiać raporty i koszty związane z używaniem rozszerzenia połączeń. Teraz będziemy mogli pokazać nie tylko czas rozmowy, ale i jego źródło.
Jarosław Koniec
SEM Specialist w Cube Group.
W Cube Group od czerwca 2013 roku – prowadzi kampanie dla firm z branży e-commerce, telekomunikacji i ochrony zdrowia. Pracował dla takich klientów jak m.in. Orange, BZ WBK czy InviMed. Posiada certyfikaty z Google AdWords, Google Shopping. Ukończył ekonomię na Akademii Finansów i Biznesu Vistula (d. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna).