To również dobry moment, aby szerzej przyjrzeć się trendom z wyszukiwarki i lepiej poznać aktualne zainteresowania Polaków w kontekście odzieży i kosmetyków. Zapytania, które internauci wpisują w Google, pozwoliły na zobrazowanie tego, które produkty są cały czas na topie lub aktualnie zyskują popularność, a które ją tracą. Analiza trendów wyszukiwania jest również nieocenionym źródłem informacji na temat bieżących potrzeb potencjalnych klientów dla firm z branży odzieżowej i kosmetycznej.
Uroda w sieci
Porównanie zapytań dotyczących urody wpisywanych w wyszukiwarkę Google między 2016 a 2015 rokiem wykazało, że popularność ciągle zyskuje sombre blond (+352%), szare włosy (+208%), microblading (+192%), tatuaże damskie (+144%) czy konturowanie twarzy (+99%). W ostatnich miesiącach można było zaobserwować dynamiczny wzrost zainteresowania kolagenem NCN (+11246%), sprayem na odrosty (+2758%), zestawami do hybryd (+698%), lustrzanymi paznokciami (+622%) czy szablonami do przedłużania paznokci (+297%). Niektóre produkty zyskują popularność sezonowo, co wydaje się naturalne w przypadku paznokci na lato (+246%), paznokci świątecznych (+234%) czy halloween makeup (+80%). Niemniej zaskakiwać mogą okresowe powroty warkoczy dobieranych (+138%), pastelowych paznokci (+81%), pędzli do makijażu (+66%) czy podkładu (+59%).
Zobacz również
Warto też zwrócić uwagę czym internauci przestają się interesować. Stale popularność tracą grzywki (-25%), olejek arganowy (-24%), nafta kosmetyczna (-22%), trwała ondulacja (-21%) i czerwone włosy (-17%). Sezonowo odchodzą tatuaże na stopie (-25%), peeling kawowy (-16%) oraz kolczyk w pępku (-14%). W ciągu ostatnich miesięcy nagle zaczęła spadać popularność long bob, mezoterapii, truskawkowego blondu, bronde czy ombre na krótkich włosach.
Sukcesywnie zwiększa się zainteresowanie internautek paznokciami (+43%). Najczęściej poszukują inspiracji na konkretne okazje, jak święta, karnawał i studniówki. W obrębie tej kategorii można także wyróżnić kilka trendów, jak kolory paznokci: bordowe (+104%), szare (+92%) czy nude (+73%), zapytań DYI: lampa (+114%), akryl (+112%) lub żel (+82%) oraz efekty specjalne: kameleon (+1892), lustrzane (+622%) i sweterek (+108%). Stale wzrasta również popularność zestawów kosmetycznych (+112%), co jest szczególnie widoczne przed świętami. Są to już nie tylko palety cieni do powiek (+147%), ale także palety do konturowania twarzy (+240%), zestawy do manicure japońskiego (+202%) czy zestawy do pielęgnacji brody (+112%).
Dotychczas mogło wydawać się, że to rzęsy (+26%) są kluczowym elementem makijażu oczu. Jednak obecnie brwi (+46%) przyciągają zdecydowanie więcej uwagi internautek. Najczęściej wyszukiwane są feathered brows (+40800%), pomada do brwi (+742%) oraz brwi metodą cienia (+415%). Innym trendem zyskującym na popularności są kosmetyki dla mężczyzn (+33%). Poszukiwani są: fryzjerzy męscy (+213%) lub barber shop (+72%), olejki do brody (+74%) czy kosmetyczki męskie (+57%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Moda na wyszukiwarkę
Analiza trendów z wyszukiwarki Google obejmująca okres od października 2013 r. do września 2016 r. pozwoliła ustalić, jakie ubrania zaczynają oraz przestają interesować Polaków. Okazało się, że modowym hitem od początku 2016 r. jest kurtka bomberka (+3967% r/r), która jest popularna zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Internauci od końca 2015 r. coraz bardziej interesują się również wzorem moro (+138% r/r). Liczba zapytań związana z ubraniami niegdyś kojarzącymi się tylko z wojskiem wręcz podwoiła się w ciągu roku. Ciekawie prezentują się również zestawienia trendów, które w popularności niejako zamieniły się miejscami. Sneakersy już na dobre wyprzedziły conversy, Vintage po chwilowym wyparciu przez boho powróciło do szaf, stanik z paskami prześcignął balkonetkę, celebrytki stały się bardziej modne niż sutasz, a spodnie z wysokim stanem zdeklasowały biodrówki.
Wyraźne trendy są również zauważalne w obrębie aktualnie popularnych stylów. Do pierwszego z nich – Military Chic, zaliczyć można już wspomnianą bomberkę czy spodnie moro (+125%), a także boonie (+378%), timberlandy damskie (+254%), parkę damską (+85%), kurtkę moro (+82%), glany damskie (+240%) czy sukienkę khaki (+202%). Drugi analizowany styl, Ultra Feminine zawiera wszelkie ubrania i dodatki podkreślające kobiecość. Produkty z nim związane i zyskujące popularność to m.in. body (+40%), naszyjnik typu choker (+107%), sukienki koronkowe (+73%), pudrowy róż (+120%), bluzka hiszpanka (+2123%) czy legginsy push-up (+154%). Trzeci styl, Comfort, jak sama nazwa wskazuje stawia na wygodę, czyli buty sneakersy, spodnie jogger czy bluzy typu oversize. Najbardziej trendujące produkty w tym zakresie to przede wszystkim superstary damskie (+3267%), joggery damskie (+641%) i męskie (+252%) czy eleganckie kombinezony (+259%). Czwartym stylem jest Boho, w którym spotkamy frędzle, długie sukienki, falbanki czy espadryle. Odzież i dodatki, które najszybciej zyskiwały na popularności w ostatnim sezonie to sukienka hiszpanka (+1500%), sandały z pomponami (+1000%), bluzka z odkrytymi ramionami (+437%), sukienka boho (+251%) oraz plecak worek (150%).
Ciekawym trendem związanym z odzieżą są wyszukiwania, które można zaliczyć do kategorii – więcej niż tylko ubrania. Są to zapytania wykraczające poza samą modę i dotyczące różnych innych obszarów życia lub specjalnych okazji. Mogą o tym świadczyć następujące frazy, jakie Polacy wpisują w wyszukiwarkę: bluzy (+205%), koszulki (+147%) i bransoletki dla par (+98%), butorolki (+156%), sweter świąteczny (+259%) czy buty na kółkach (+161%). Produkty dla par zyskują największą popularność w okolicach Walentynek, ale także przed Świętami Bożego Narodzenia czy zaraz po wakacjach.
W SHOWROOM.pl często korzystamy ze wskazówek wynikających z analizy trendów wyszukiwań Google. Z jednej strony na bieżąco przygotowujemy lub modyfikujemy treści na naszej stronie z uwzględnieniem aktualnych wyników – w okresie Walentynek na przykład może to być „romantyczny prezent” albo „sukienka na randkę”. Z drugiej zaś strony wyciągamy wnioski z obserwacji długofalowych trendów – dzięki temu pojawiły się u nas kategorie takie jak kosmetyki naturalne oraz moda ślubna. Naszymi wnioskami dzielimy się też ze współpracującymi z nami markami, a nawet pozyskujemy nowe pod kątem rosnących trendów wyszukiwań – mówi Julia Turewicz, Country Manager w Showroom.
Zabawy w karnawale
Analiza trendów z wyszukiwarki Google od lipca 2015 do stycznia 2017 roku pozwoliła ustalić, że zapytania związane ze studniówką zaczynają się już we wrześniu, aby osiągnąć swoje maksimum w styczniu, a te dotyczące karnawału zaczynają się dopiero na początku roku i trwają do końca lutego. Warto zwrócić uwagę, że spośród wyszukiwań karnawałowych ze stycznia 2017 r. aż 77% dotyczy strojów, a jedynie 2% makijażu. W przypadku studniówki makijaż (28%), jest prawie tak ważny, jak ubranie (56%). W zapytaniach związanych z tymi okazjami stale rośnie również rola kanału mobilnego. W styczniu br. 46% wyszukiwań dotyczących karnawału pochodziło ze smartfonów (+55% r/r), a w przypadku studniówki było to 58% (+44% r/r).
Po porównaniu danych z początku br. w stosunku do stycznia 2016 r. widać, że wyszukiwania związane z karnawałem i studniówkami stale zyskują na popularności. Internauci coraz częściej pytają o stroje karnawałowe dla dziewczynek (+433%), zwyczaje karnawałowe (+403%), pomysł na strój karnawałowy zrób to sam (+278%), paznokcie karnawałowe (+118%), stroje karnawałowe dla chłopców (+76%) czy kostiumy karnawałowe dla dorosłych (+75%). Zwiększa się zainteresowanie fryzurami na studniówkę z rozpuszczonymi włosami (+1325%), czarnymi sukienkami na studniówkę (+508%), fryzurami studniówkowymi (+486%), sklepami z podwiązkami na studniówkę (+255%), kotylionami na studniówkę (+201%).
Analiza trendów wyszukiwania dostarcza wielu ciekawych informacji przede wszystkim na temat popularności poszczególnych produktów, sposobu, w jaki użytkownicy poruszają się w internecie oraz tego, kiedy konkretne artykuły cieszą się największym zainteresowaniem. Te dane z pewnością mogą potwierdzić niektóre przewidywania, jak to, że sukienki na studniówkę są najintensywniej poszukiwane na początku roku. Jednak czasami mogą również uzmysłowić pewne trendy. Dobrym przykładem może być największa popularność odzieży ślubnej przypadająca na styczeń i luty. W dobie internetu takie informacje stają się kluczowe dla dalszego rozwoju firm z branży odzieżowej i kosmetycznej.