Firma Adalytics opublikowała niedawno informację o obecności materiałów reklamowych wielu topowych marek na stronach internetowych o charakterze pornograficznym. Wśród poszkodowanych znaleźli się przedstawiciele rozmaitych branż, w tym m.in. rynku prasowego (New York Times, Wall Street Journal), motoryzacyjnego (BMW), telewizyjnego (Paramount+) czy technologicznego (Apple, Samsung).
Jak zaznacza Adalytics, reklamy w serwisach pornograficznych pojawił się bez zgody wymienionych firm, a sprawa jest naprawdę poważna.
Zobacz również
Instytucje państwowe również poszkodowane
Wspomniane firmy to jedynie przysłowiowy czubek góry lodowej, jeśli chodzi o zaangażowanych w opisywaną sprawę. Jak się okazuje, w witrynach internetowych o tematyce pornograficznej pojawiać się bowiem miały również reklamy Komisji Europejskiej i Departamentu Skarbu Stanów Zjednoczonych, a w listopadzie br. podobne treści znalazły się także na ultraprawicowej stronie Breitbart. Ta ostatnia już w 2017 roku trafiła na czarną listę reklamodawców, więc widoczność na niej otwarcie godzi w interesy wspomnianych wyżej firmy.
Czym jeszcze międzynarodowemu rynkowi podpadł Google?
Choćby tym, że za jego pośrednictwem reklamy związane z alkoholem, napojami gazowanymi czy słodyczami miały pojawiać się na portalach online dedykowanych najmłodszym użytkownikom.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Firmy żądają transparentności od Google
Opisywana sytuacja nie tylko odbiła się szerokim echem wśród przedstawicieli rozmaitych marek na rynku międzynarodowym, ale też rzuciła (nie do końca) nowe światło na kwestie związane z przejrzystością działań podejmowanych przez Google. Okazuje się bowiem, że reklamodawcy nie są w pełni informowani o tym, gdzie dokładnie Google wyświetla ich reklamy. Taka sytuacja sprawia, że niekiedy na pozór pozytywne praktyki mogą przynieść efekt zgoła odwrotny od zamierzonego i osłabić zaufanie klientów do marki. O kłopotach Google związanych z brakiem transparentności informował już serwis Ars Technica, powołując się przy tym na Adalytics.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niewłaściwe targetowanie — zarówno w kontekście grupy odbiorców, jak i miejsca publikacji treści reklamowych, to jeden z najczęstszych, a jednocześnie najbardziej niebezpiecznych błędów towarzyszących marketingowi internetowemu.
Więcej o ryzyku związanym z promowaniem marki w sieci, a także o przyszłości reklamy bez plików cookies, możesz przeczytać w naszym artykule na temat targetowania kontekstowego.
A jak zakończy się „sprawa Google” i czy wobec internetowego giganta wyciągnięte zostaną (dotkliwe) konsekwencje? O tym przekonamy się za jakiś czas, jeśli oczywiście przedstawicielom poszkodowanych marek uda się wyegzekwować to, o co walczą.
Zdjęcie główne: Unsplash
PS Polski producent kawy rozpoczął kampanię społeczną w serwisie Pornhub
GBS – Golden Bow Solutions wystartowało ze społeczną kampanią reklamową zachęcającą do nawiązywania relacji międzyludzkich. Kampania ma na celu reagować na negatywny wpływ nadmiernego korzystania z pornografii i zachęcać do otwierania się na nowe relacje oraz zacieśniania obecnych w realnym świecie.
PS2 DXP — czym jest, jak działa i dlaczego jest kluczowe dla twojej firmy?
Platformy DXP na dobre zrewolucjonizowały rynek marketingu na świecie. Możliwość łatwego zarządzania treściami, bezpośredniego dotarcia do klienta i dopasowania treści do konkretnych potrzeb sprawiają, że DXP jest nie tylko teraźniejszością, ale też przyszłością marketingu.