Google prezentuje europejski ranking prędkości stron mobilnych

Jak przedsiębiorcy mogą przetestować dostosowanie swoich stron do smartfonów?
O autorze
2 min czytania 2017-09-28

Połowa ruchu w internecie pochodzi obecnie z urządzeń mobilnych. Wśród marketerów panuje zgodne przekonanie, że szybkość ładowania się stron internetowych jest bardzo istotna dla użytkowników mobilnych. Nie ważne czy płacą rachunki, robią zakupy, rozglądają się za usługami czy czytają artykuły – czas jest zawsze najważniejszy i nikt nie chce czekać. Jednak w świetle wyników ostatniego badania Google, europejscy przedsiębiorcy nie są jeszcze gotowi na szanse, jakie się z tym wiążą.

Powolne strony to najlepsza droga do utraty klientów

Przedsiębiorcy mogą tracić nawet połowę wizyt mobilnych z powodu zbyt długiego czasu ładowania się strony – jak wskazuje badanie Google, ten czas nie powinien przekraczać 3 sekund. Im jest on dłuższy tym zwiększa się liczba internautów rezygnujących z wyświetlenia strony. Przykładowo jeżeli mobilni użytkownicy będą musieli czekać od 1 do 5 sekund prawdopodobnie nie dojdzie do 90% wizyt. Po dodaniu tylko jednej sekundy będzie to już 106%.

Wiedząc już jak ważna jest prędkość, warto przyjrzeć się funkcjonowaniu europejskich stron. Google przetestował szybkość stron, na które użytkownik jest przekierowywany po kliknięciu w reklamę mobilną (landing pages). Badaniu zostały poddane strony z 17 europejskich krajów z 11 branż. Okazało się, że średni czas ładowania wynosi obecnie 9,124 sekundy, czyli o 6 sekund więcej niż wskazana granica 3 sekund. Najszybsze okazały się strony z ogłoszeniami i informacjami lokalnymi ze średnią prędkością ładowania 8,148 sekundy, a kolejno branży finansowej z 8,227 sekundy oraz edukacji i administracji publicznej z 8,6 sekundy. Co ciekawe w związku z często impulsywną naturą zakupów mobilnych, strony z obszaru sprzedaży detalicznej ładowały się najwolniej, bo około 10,29 sekundy. Zostały jednak nieznacznie wyprzedzone przez branżę motoryzacyjną z wynikiem 10,259 sekundy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Te wyniki powinny być alarmujące dla wielu europejskich przedsiębiorców i wydawców. Obecnie prawie jedna na trzy transakcje online odbywa się przy pomocy urządzenia mobilnego. Warto zwrócić uwagę, że wydawcy, których strony ładują się w ciągu 5 sekund zanotowali dwa razy większe zyski z reklam mobilnych niż ci, których strony ładowały się 19 sekund. Oznacza to, że inwestycja w przyspieszenie strony mobilnej niesie ze sobą ogromne korzyści nie tylko w postaci zysków, ale i satysfakcji klientów czy użytkowników.

Jak zwiększyć szybkość ładowania się strony internetowej?

Obecnie usprawnienie funkcjonowania strony mobilnej nie musi być złożonym i czasochłonnym procesem. Można pomyśleć o tym, jak o przeprowadzce do nowego domu, która przebiegnie znacznie prościej jeżeli przedsiębiorca weźmie pod uwagę kilka elementów, jak:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyeksponowanie najważniejszych informacji. Należy zadbać o to, aby zawartość części strony internetowej widocznej bez konieczności przewijania zaraz po załadowaniu była maksymalnie treściwa. W ten sposób użytkownicy szybciej uznają, że strona jest już w pełni załadowana i rozpoczną zakupy. Jeżeli strona zawiera wiele plików JS i CSS, lepiej aby załadowały się one później – kiedy użytkownicy zaczną już zapoznawać się z widoczną treścią.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zarządzanie ruchem sieciowym. Każdy element mobilnej strony internetowej to dodatkowe żądania wysyłane do serwera. Dlatego warto pogrupować podobne do siebie pliki (np. grupa plików JS lub CSS). Obrazy o rozmiarze poniżej 10 KB można także przekonwertować na format sprite lub html.

Kompresja treści. Obrazy o dużym rozmiarze ładują się dłużej i spowalniają pozostałe procesy. Dlatego, jeżeli istnieje taka możliwość, warto skompresować grafiki tak, aby miały mniej niż 100 KB. Dzięki wykorzystaniu programu GZIP można także zmniejszyć rozmiar tekstu opartego na stylach CSS lub JS o około 70-80%.

Jak sprawdzić szybkość strony na urządzeniach mobilnych?

Szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych oraz porównanie osiąganych przez stronę wyników na tle danej branży można określić przy pomocy najnowszej wersji bezpłatnego narzędzia Test My Site. Po wygenerowaniu raportu przedsiębiorca uzyska także zestaw rekomendacji oraz prognozowaną liczbę sekund, o jakie przyspieszy strona po wdrożeniu zalecanych rozwiązań.