przeszukiwać pliki graficzne w całej sieci. Część topowych wyników z Google Search Images umieszczana jest w tradycyjnych wynikach wyszukiwania „spychając” w dół pozostałe wyniki w SERP’ach. Popularność wyszukiwarki plików graficznych gwałtownie wzrosła w 2013 roku i od tego czasu jest cennym, chociaż ciągle niedocenionym źródłem pozyskiwania ruchu na stronę www. Dlatego warto zadbać o to, aby nasze wyniki również się tam pojawiały.
Podgląd tradycyjnych wyników wyszukiwania dla zapytania „Buty Nike”
Zobacz również
Kluczowym czynnikiem wpływającym na zdobycie czołowych pozycji w wynikach Google Search Images jest optymalizacja plików graficznych oraz serwisu.
Najważniejszym elementem optymalizacyjnym jest nazewnictwo plików graficznych. Nie jest żadną wiedzą tajemną, że w nazwach plików graficznych muszą znajdować się słowa kluczowe, a pojedyncze frazy powinny być oddzielone od siebie za pomocą znaku myślnika „-”, przykład: „buty-nike.”. Jest to podstawowy czynnik, o którym zapominają nawet najwięksi gracze na rynku. Analizując konkurencyjne serwisy można zauważyć podstawowe błędy związane z nazewnictwem plików graficznych. Należą do nich:
- brak umieszczania słów kluczowych w plikach graficznych;
- oddzielanie słów kluczowych za pomocą znaku spacji oraz znaku podkreślenia „_”;
- za długie nazwy plików graficznych.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest kompresja obrazów. W sieci można znaleźć kilka darmowych narzędzi, które pomogą nam bezstratnie skompresować zawartość plików graficznych:
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Kraken.io – częściowo darmowe narzędzie on-line do optymalizacji plików graficznych;
- TinyPNG – kolejne darmowe narzędzie on-line dedykowane do kompresji plików PNG;
Kompresja obrazów ma także znaczący wpływ na przyśpieszenie wczytywania serwisu na urządzeniach desktopowych oraz mobilnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podgląd bezstratnej kompresji pliku graficznego o rozszerzeniu PNG. Źródło: tinypng.com
Fizyczny rozmiar plików graficznych jest również ważnym czynnikiem rankującym w wynikach Google Search Images. Google preferuje wyświetlanie plików graficznych o rozmiarze sklasyfikowanym jako „średnie” oraz „duże”. Szerokość zdjęć nie powinna być mniejsza niż 500px. Czynnik ten jest zmienny i należy go na bieżąco sprawdzać.
Podgląd rozmiarów obrazów w wynikach w Google Search Images
Tekst alternatywny (ALT) to kolejny, kluczowy czynnik mający wpływ na nasze wyniki w Google Search Images. ALT jest niczym innym jak tekstową alternatywą dla wyświetlanego obrazka. Jego implementacja w kodzie źródłowym strony wygląda następująco:
ALT jest informacją zwrotną opisująca zawartość zdjęcia dla robotów indeksujących oraz użytkowników, którym nie wyświetliła się zawartość obrazka. Zawartość atrybutu ALT powinna opisywać informacje, które są umieszczone na obrazku. Przykład: alt=”Buty nike WMNS Rosherun one 094”.
Podgląd wyświetlania tekstu alternatywnego dla plików graficznych, które się nie wyświetlają
Podstawowe błędy podczas tworzenia atrybutów ALT to:
- brak umieszczania atrybutu ALT;
- puste znaczniku ALT (alt=””);
- upychanie słów kluczowych w atrybutach ALT (alt=”buty nike, nike buty, buty, nike, obuwie nike, nike obuwie”);
- za długie alternatywne opisy;
- teksty alternatywne nie opisujące zawartości obrazka.
Istotnym elementem mającym wpływ na wysokie pozycje w wyszukiwarce plików graficznych jest również tekst wokół obrazka. Tekst na podstronie, który otacza obraz powinien być z nim powiązany. Ideałem jest, kiedy tekst otaczający zawartość obrazka zawiera w sobie słowa kluczowe, które występują w nazwie pliku oraz atrybucie ALT. Można także w naturalny sposób użyć podpisu pod lub nad zdjęciem.
Podgląd poprawnie wygenerowanego podpisu pod zdjęciem na stronie produktowej
Poza wszystkimi, wyżej wymienionymi czynnikami należy wziąć pod uwagę także:
- tytuł strony, który powinien zawierać słowo kluczowe umieszczone w nazwie pliku graficznego oraz atrybutu ALT;
- nagłówki Hx, które powinny być powiązane ze zdjęciem;
- profil linków przychodzących;
- odnośniki wewnętrzne kierujące do podstrony docelowej;
- sitemapy dedykowane dla plików graficznych;
Po przeprowadzeniu odpowiedniej optymalizacji pod wyszukiwania w Google Search Images należy cierpliwie czekać na pierwsze widoczne efekty.