Google zapłaci 90 mln dolarów w ramach ugody z twórcami aplikacji

Google zapłaci 90 mln dolarów w ramach ugody z twórcami aplikacji
Amerykańscy programiści aplikacji na urządzenia z systemem Android będą mogli ubiegać się o pieniądze z nowego funduszu ustanowionego przez Google. Gigant technologiczny zapłaci łącznie 90 mln dolarów zadośćuczynienia za utrudnianie twórcom zarabiania w Google Play.
O autorze
1 min czytania 2022-07-04

Do sądu federalnego w San Francisco wpłynął pozew przeciwko Google (Alphabet Inc). Twórcy aplikacji oskarżyli firmę technologiczną o wykorzystywanie umów antykonkurencyjnych z producentami smartfonów, aby utrudniać płatności za zakupy aplikacji na urządzeniach z systemem Android, a także o pobieranie nieuczciwej prowizji w wysokości 30% za zakup programu w Google Play.

W ramach ugody Google ustanowiło fundusz o wartości 90 milionów dolarów, aby wesprzeć amerykańskich programistów, którzy zarobili 2 mln dolarów lub mniej w latach w latach 2016-2021.

Zdecydowana większość amerykańskich programistów, którzy uzyskali przychody z Google Play, będzie mogła otrzymać pieniądze z tego funduszu, jeśli zechce. Kwalifikujący się deweloperzy zostaną powiadomieni i będą mogli otrzymać wypłatę – czytamy w oświadczeniu Google.
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak podaje firma prawnicza Hagens Berman Sobol Shapiro LLP – o fundusze może ubiegać się nawet 48 tys. twórców aplikacji, a minimalna wypłata wynosi 250 dolarów.

Zgodnie z ogłoszoną ugodą, gigant technologiczny zapowiedział, że będzie kontynuować model cenowy ustanowiony w 2021 roku. Od twórców aplikacji będą pobierane niższe prowizje za pierwszy milion dolarów rocznych przychodów z Google Play – w wysokości 15 % zamiast 30 %.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co więcej, aby zaprezentować niezależnych i małych programistów tworzących aplikacje, Google uruchamia „Kącik aplikacji niezależnych”, który zwróci uwagę na start-upy tworzące jakościowe aplikacje. Firma odtąd zamierza także publikować roczne raporty, które będą zawierać informacje o funkcjonowaniu Google Play, w tym „statystyki dotyczące tego, jakie aplikacje usunięto ze sklepu, jakie zamknięto konta i inne dane dotyczące interakcji użytkowników z Google Play”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się