Gra o Tron w mediach społecznościowych – infografika

Ponad 3 mln postów, żywe reakcje fanów i fale komentarzy zalewające takie serwisy jak Facebook czy Twitter. Użytkownicy Internetu nie przełączają się już pomiędzy dwiema przestrzeniami – rzeczywistość analogowa i wirtualna stapiają się w jedną. Przyjrzyjmy się obecności Gry o Tron w social media.
O autorze
2 min czytania 2013-07-18

Gra o Tron (Game of Thrones) to serial HBO na podstawie powieści George’a R. R. Martina. Historia rywalizacji rodzin szlacheckich krainy Westeros o tron emitowana jest w 17 krajach świata, w tym w Polsce. Fabuła rozgrzewa do czerwoności zarówno umysły widzów, jak i Internetowe łącza. O jakiej skali zjawiska mówimy?

Kilka faktów:

  • 3 mln postów zawierających frazy Gra o tron / Game of Thrones w przeciągu zaledwie 30 dni
  • mężczyźni angażują się w dyskusję dotyczącą serialu częściej niż kobiety
  • mieszkańcy Stanów Zjednoczonych są najbardziej aktywni, Brytyjczycy plasują się tuż za nimi
  • 25 – 34 to przedział wiekowy najbardziej aktywnych użytkowników mediów społecznościowych
  • szczyt zainteresowania serialem nastąpił tuż po emisji dziewiątego odcinka trzeciej serii – fala komentarzy zalała serwisy (Facebook oraz Twitter), a także fora internetowe; najpopularniejszymi bohaterami postów byli członkowie rodu Stark (co jest w pełni zrozumiałe, gdyż ich wątek jest najistotniejszy w tymże odcinku).

Co możemy powiedzieć o samych wpisach?

Choć najpopularniejszy jest nadal Facebook, coraz więcej wpisów pojawia się także na Twitterze. Przodujący w rankingu @stark wypowiadał się w temacie Gry o Tron ponad 1309 razy, a jego tweety dotarły do ponad 61 tysięcy osób. Najpopularniejszym językiem postów jest angielski – utworzono w nim ponad 2 mln komentarzy, większość pochodziła z Kalifornii w Stanach Zjednoczonych, jednakże do TOP 5 najpopularniejszych języków należą także: hiszpański (223 tys. postów), niemiecki (151 tys.), portugalski (110 tys.) czy turecki (56 tys.).

Kto komentuje?

Wiek 85% piszących o serialu osób zawiera się w przedziale 21 – 44. Zarówno w najszerzej reprezentowanej (25 – 34 lata, 44% wpisów), jak i w plasującej się tuż za nią grupie wiekowej (osoby w wieku 35 – 44, 20% wszystkich wpisów) – prym wiodą mężczyźni. Sytuacja zmienia się wśród młodszych użytkowników Sieci – choć równouprawnienie panuje wśród młodzieży w wieku 21 – 24 (21% wszystkich wpisów), to kobiecy głos dominuje w komentarzach osób w wieku 18 – 20. Panie są tam najaktywniejsze (utworzyły aż 61% wpisów w tej grupie!).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Lawinowy wzrost komentarzy odnotowany 3 czerwca nie będzie zaskoczeniem dla fanów serialu. Emitowany w tym czasie dziewiąty odcinek trzeciej serii, zawierający niezwykle brutalne sceny, zelektryzował i zaangażował rzesze fanów powodując istną nawałnicę (komentarzy, nie mieczy) w mediach społecznościowych. 3 czerwca liczba wzmianek o serialu sięgnęła 500 tysięcy, najczęściej zawierały one takie słowa jak: game, thrones, stark, lannister, life, climb, season czy happy.

Przenoszenie do Sieci wrażeń i emocji doświadczanych w życiu codziennym – świecie analogowym oraz wykorzystywania w namacalnym świecie treści z Internetu (wpisy, memy, filmiki) to już codzienność. Kreowanie nowej rzeczywistości ułatwiają takie narzędzia jak Facebook, Twitter czy fora internetowe, a także aplikacje mobilne. Pytaniem nie jest już, czy monitorować media społecznościowe, gdyż dla wielu z nas jest to oczywistość, ale – jak i za pomocą jakich narzędzi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Świat przechodzi rewolucję społecznościową na naszych oczach, powoli, obejmuje ona naszą codzienność – to jak się uczymy, wymieniamy opinie, zasięgamy rad czy w jaki sposób wchodzimy w interakcje z innymi – mówi Jan Michalski, dyrektor departamentu social media w Outbox. Patrząc na przykład Gry o Tron – ilość postów, zainteresowanie i emocje wyrażane w Mediach Społecznościowych – dziwi fakt, jak wiele firm i marek wciąż twierdzi, że „na razie nie planuje działań związanych z Mediami Społecznościowymi”. Możemy takich działań nie planować, jednak nasza marka, czy firma już tam jest obecna – dodaje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Do analizy wykorzystano Radian6, narzędzie do monitoringu treści social media, element Salesforce Marketing Cloud.