Na podwyższenie prognoz, poza ogólną koniunkturą gospodarczą, wpływ miały aktywność mniejszych reklamodawców, doinwestowujących głównie media cyfrowe, jak również aktywność typowo digitalowych graczy (aplikacje, serwisy, usługi cyfrowe, streamingowe itp.) oraz inwestycje chińskich reklamodawców, głównie w globalne platformy digital. Korzystne trendy w reklamie w dużej mierze skoncentrowane są w USA i Chinach, kontrolujących 60 proc. światowego rynku reklamy, a odpowiadających w tym roku za 70 proc. zakładanego przez GroupM wzrostu.
Na dynamikę globalnego rynku reklamy w największej mierze zapracował internet, z 30,5 proc. wzrostem w 2021 roku. Jego udział w torcie wzrósł tym samym do 64,4 proc. (z 60,5 proc. w 2020 r.). Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o blisko 12 proc., co po blisko 14 proc. spadku rok wcześniej, oznacza, że wartość tego medium wróci do poziomu z 2019 roku dopiero w 2023 roku. Reklama audio w 2021 powiększy się o niemal 16 proc., a OOH o 17 proc.
Zobacz również
Dane globalne, na które mocno wpływa obraz największych rynków (USA, UK, Chiny), pokazują wyższą dynamikę niż dane dla Polski. Tu rynek reklamy w 2021 roku ma wzrosnąć o ok. 15 proc. Tu także media cyfrowe (+20 proc.) napędzają gros tego wzrostu.
Na tę dynamikę złożą się ok. 13 proc. wzrost inwestycji w reklamę TV, ponad 20 proc. wzrost w digital, 7 proc. wzrostu w audio (radio), 12 proc. wzrost dla kina i outdooru oraz 3 proc. spadki w dziennikach i magazynach. Ten mniejszy niż światowy polski wzrost wynika m.in. z niższej aktywności typowo digitalowych marek w Polsce, jak choćby Amazon.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell