Grupa ERBUD to pierwsza firma budowlana w Polsce, która ma swoją identyfikację dźwiękową. Unikatowe, stworzone od podstaw kompozycje są bezpośrednim nawiązaniem do portfolio firmy i oddają specyfikę oraz charakter marki. W melodiach wykorzystano oryginalne brzmienia z placów budów – słychać dźwięki narzędzi budowlanych czy lejącego się betonu. Własny audio branding to także istotny krok w ujednolicenia identyfikacji Grupy ERBUD oraz jej spółek zależnych.
Audio Branding (identyfikacja dźwiękowa lub identyfikacja muzyczna) to rodzaj marketingu sensorycznego. Polega na wykreowaniu oryginalnych brzmień i melodii, które charakteryzują markę przez lata, umacniając tym samym jej tożsamość na rynku. Identyfikacja muzyczna robi z dźwiękiem dla firmy to, co identyfikacja wizualna robi z kolorem i obrazem.
– Rynkowy sukces ERBUD-u jest efektem m.in. wsłuchiwania się w otaczający nas świat – w głosy klientów, sygnały płynące z rynku. Przez 30 lat naszej działalności przysłuchaliśmy się też w dźwiękom naszej organizacji. Opadający piasek, szum lania betonu, uderzających o siebie cegieł czy pracujących narzędzi to brzmienia charakterystyczne dla placów budów. To także część naszej dźwiękowej tożsamości, co znalazło odzwierciedlenie w wyjątkowych kompozycjach – mówi Dariusz Grzeszczak, prezes Grupy ERBUD.
Zobacz również
– Zanim postawiliśmy nasz kanał na YouTubie i zlecieliśmy pierwsze filmy, przejrzeliśmy archiwum ERBUD-u i zrobiliśmy analizę, jakie filmy „kręci się” w branży. Mamy w Polsce świetnych filmowców, „polską szkołę droniarzy”, ale z racji rozproszonej struktury – ERBUD w Polsce i w Niemczech ma kilkanaście lokalizacji, trudno było uzyska spójność. O ile w drukowanych materiałach promocyjnych wszyscy zgodzą się, że jest konieczny ten sam logotyp i mniej lub bardziej opracowany brandbook, to w kwestii filmów często panuje zbyt duża dowolność. Stąd pomysł na opracowanie swojej identyfikacji dźwiękowej, która wzmocni tę wizualną – tłumaczy Marcin Kasprzak, dyrektor Komunikacji i PR Grupy ERBUD.
Za przygotowanie identyfikacji dźwiękowej ERBUD-u odpowiadał zespół Soundize Audio Brandig. – Nasze zadanie polegało na oddaniu przez dźwięk kilku słów kluczowych, z którymi identyfikuje się ERBUD, tj.: „współpraca”, „energia”, „rytm” i „human”. Ja zająłem się kompozycją i konceptem na to, jak ma brzmieć i w jaki sposób skonstruować brand theme oraz audio logo marki. Poza oddaniem słów kluczowych, pragnąłem oddać to, co faktycznie oferuje marka: budowę oraz radość, która czeka na klienta w chwili otrzymania kluczy do posesji. Do produkcji audio brandingu zaprosiłem współpracującego ze mną od lat producenta muzycznego Michała Zachariasza, znanego m.in. z zespołu Jan Serce. Michał dostarczył pierwszą koncepcję, którą następnie wspólnie przerabialiśmy. Po zaakceptowaniu jej przez markę, co warto podkreślić – udało się to praktycznie za pierwszym razem, udaliśmy się na budowę przy ul. Grochowskiej w Warszawie, aby zarejestrować dźwięki stricte budowlane – cegły, młotki, piły, wiertarki, spawarki itd. Finalnie, kiedy je obrobiliśmy i umieściliśmy w brand theme, powstał piękny fundament audio brandingu marki ERBUD, który obecnie jest rozszerzany o kolejne adaptacje – podkreśla Rafał Konieczny, CEO Soundize Audio Brandig.
Własny audio branding to istotny krok w kierunku ujednolicenia przekazu i identyfikacji Grupy ERBUD, która ma rozproszoną strukturę i międzynarodową skalę działalności. Identyfikacja dźwiękowa doskonale wpisuje się też w nowoczesny język komunikacji Grupy, w którym coraz większą rolę odgrywa przekaz cyfrowy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W ubiegłym miesiącu czołowa polska grupa budowlana wraz twórcami Urbex History uruchomiła kanał na YouTubie, w którym cyklicznie prezentowane są inwestycje ERBUD-u. Pierwszy odcinek, przybliżający Morskie Centrum Nauki w Szczecinie, obejrzało blisko 100 tys. widzów. Spółka aktywnie weszła w świat e-sportu wspierając rozgrywki uniwersyteckie Counter-Strike: Global Offensive i League of Legende, a także organizując wyjątkowy turniej CS:GO online, którego finał zaplanowano pod koniec lipca w Hali Koszyki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing