Konferencje F8, organizowane przez twórców i deweloperów F8, zawsze elektryzują marketerów. W ostatniej jej odsłonie, z ust samego CEO Facebooka padły słowa o istotności grup: „Groups are now at the heart of the experience”, którym towarzyszyło przedstawienie planowanych zmian i nowych udogodnień dla administratorów i członków grup. W obliczu tych zapowiedzi warto pochylić się nad tematem grup na Facebooku i ich potencjału dla marek i społeczności.
Dlaczego warto założyć i prowadzić grupę na Facebooku?
Zobacz również
- Grupy pozwalają na budowę zaangażowanej społeczności wokół marki, produktu lub usługi. To daje wiele benefitów administratorom: mogą w łatwy i szybki sposób zdobyć feedback, wejść w interakcję z odbiorcami czy przetestować dany pomysł. Marki wykorzystują do tego mnogość formatów dostępnych na grupach: chociażby ankiety.
- Grupy dostarczają wielu cennych informacji o użytkownikach. Oprócz standardowych danych demograficznych czy szybkiej oceny zainteresowania, dzięki grupom można zidentyfikować potrzeby i problemy grupy docelowej (przez dyskusje, posty, komentarze czy reakcje) i szybko zaproponować dane rozwiązania.
- Wiele marek w grupach na Facebooku widzi nie tylko ogromny potencjał na zbudowanie społeczności, ale i szanse sprzedażowe. Grupa Tołpy, poświęcona pielęgnacji, to jeden z najlepszych przykładów na to, jak zaangażowani członkowie grupy stają się influencerami i inspirują innych do zakupów kosmetyków, podczas gdy administracja – marka, zostaje w tle i nie narzuca komunikatów sprzedażowych, a mimo to sprzedażowo zyskuje na takiej praktyce. Inne marki wykorzystują grupy na Facebooku do publikowania specjalnych ofert czy przedstawiania nowych produktów.
- Poprzez publikowanie wartościowych postów w grupie i dbanie o jakościowe interakcje, wyrabiasz swojej marce… markę. Troska o rozpoznawalność i renomę marki staje się jednym z największych wyzwań marketerów, a grupy dają ogromne możliwości na to, by z należytą dbałością o markę zadbać i ją promować.
Jak rozwijać grupę na Facebooku? Porady
- Koniecznie dołącz do branżowych grup i obserwuj, w jaki sposób ich administratorzy rozwijają i aktywizują społeczność. Nie wszystkie praktyki możesz przenieść na swoją markę, ale mogą być świetnym motywatorem do testów.
- Wykorzystuj możliwości, jakie dają grupy na Facebooku. Jeżeli do tej pory Twoje posty składały się jedynie ze zdjęć, spróbuj zrobić z nich krótkie materiały wideo.
- Wielu administratorów i członków grup ma już możliwość formatowania swoich postów w grupach. Możliwość pogrubienia lub pochylenia tekstu, oraz wykorzystania punktowanych list i nagłówków, sprawia, że posty wyraźnie mogą oddzielić się od
- Zachęcaj do interakcji. Jednym z najprostszych sposobów, jakie możesz wykorzystać, jest „Welcome post” – post uzupełniany automatycznie nazwami użytkowników, którzy dołączyli ostatnio do grupy. Zaproś ich do napisania kilku słów na temat powodów dołączenia do grupy czy codziennych obowiązków i pasji. Trzymaj ich w „engagement loop” tak długo i naturalnie, jak to możliwe: odpowiadaj na ich pytania i komentarze. Welcome post to dla wielu z nich pierwszy punkt styku z Twoją marką, dlatego zadbaj o dobre wrażenie.
- Twoja grupa nie wypromuje się sama. Jeżeli regularnie wysyłasz newsletter lub komunikujesz się z Twoimi fanami za pośrednictwem różnych platform (nie tylko Facebooka), zupełnie naturalnym krokiem będzie wysłanie krótkiej, oddzielnej informacji lub dopisanie kilku zdań o Twojej grupie.
- Nie ma nic złego w zapraszaniu do znajomych… którzy mogą być zainteresowani tematyką grupy. Wysyłanie zaproszeń do wszystkich kontaktów i dodawanie ich wbrew ich woli czy preferencjom może skutkować niską jakością grupy lub bardzo słabym zaangażowaniem. Budowanie grupy to długa droga, a nie jednorazowa aktywność.
- Pracuj nad rozpoznawalnością i renomą grupy. Jednym z przykładów dobrych praktyk jest udostępnianie treści premium, dostępnych jedynie dla członków grupy. Może być to sesja Q&A, nagranie wideo czy konkursy w obrębie społeczności. To sytuacja win-win: użytkownicy będą mieli motywację do dołączenia do grupy i aktywności w niej, Ty będziesz cieszyć się z zaangażowanej społeczności, którą budujesz.
- Wprowadź moderację treści. Doda Ci to nieco pracy, ale pomoże w walce ze spamem i postami niskiej jakości.
Marketingowe grupy, które warto śledzić
Rozwijanie własnej grupy to długotrwały proces, który stale trzeba analizować, optymalizować i uzupełniać nowymi pomysłami. Nietrudno tutaj o słomiany zapał: po fali pierwszych postów czy próśb o dołączenie, dynamika wzrostu grupy może spadać, wprost proporcjonalnie do motywacji. Dobrym pomysłem jest dołączenie do kilku już istniejących grup i śledzenie praktyk czy propozycji postów. Najlepsze z nich warto przenieść do nowo utworzonej, własnej grupy. Poniżej kilka ciekawych anglojęzycznych grup, które warto śledzić zarówno ze względu na poziom, jak i format, dostarczanej wiedzy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Pro Tips & Tricks for Social Media Managers – https://www.facebook.com/groups/socialmediaprotips/
- Growth Tips – https://www.facebook.com/groups/growthtips/
- Social Media Managers – https://www.facebook.com/groups/socialmediamanagers/
- Social Media Geek Out – https://www.facebook.com/groups/socialgeekout/
Prowadzenie zaangażowanej grupy to wyzwanie, ale jakże satysfakcjonujące! Powodzenia 🙂
Słuchaj podcastu NowyMarketing