- Polski handel mobilny rozwija się w trzykrotnie szybszym tempie niż e-commerce.
- Do 2016 roku wydatki mobilne w Polsce wzrosną do prawie 3,5 miliarda złotych.
- PayPal jest niekwestionowanym liderem płatności online na smartfonach i tabletach – w ciągu ostatniego roku, 55 proc. użytkowników smartfonów i 43 proc. właścicieli tabletów w Polsce wybrało właśnie ten system płatności.
Od 2013 do 2016 roku, średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie 32,8 proc., w porównaniu do 10,4 proc. wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny). Badanie obejmujące swym zasięgiem 22 rynki i ponad 17,500 konsumentów umożliwia również wskazanie najlepszych praktyk w handlu mobilnym oraz zidentyfikowanie licznych możliwości dla polskich przedsiębiorców.
Szacowany i przewidywany wzrost handlu mobilnego i online w Polsce w latach 2013-2016 (w milionach złotych).
Zobacz również
Przez ostatnie kilka lat moglibyśmy obserwować stabilny wzrost obu sektorów.
W przypadku rynku mobilnego, od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie się poziomu zaangażowania konsumentów – od prawie 1,5 miliarda złotych wydanych w 2013 roku, do prawie 3,5 miliarda przewidywanego na rok 2016. Tak znacząca zmiana (+35 proc. w samym 2014 r.), wymusza pytanie o preferencje i zwyczaje konsumentów, tak intensywnie zmieniające oblicze e-commerce w Polsce.
Co kryje się za mobilną rewolucją?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zaawansowanie technologii otwiera przed e-handlem zupełnie nowe możliwości, dostępne dziś dla każdego – ponad granicami państw, w każdym miejscu na świecie, o każdej porze i przez każde urządzenie. Smartfony i tablety są relatywnie nowymi udogodnieniami w e-handlu, ale konsumenci korzystają z nich już w pełni świadomie. Zgodnie z wynikami badania, 26 proc. polskich kupujących online w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16 proc. na tablecie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co więcej, urządzenia mobilne nie służą konsumentom tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. 37 proc. polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27 proc. czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22 proc. porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.
Konsumenci doceniają wygodę i prostotę aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. Największą zaletą płacenia przez aplikację jest ich zdaniem wygoda (stwierdziło tak 46 proc. respondentów), 39 proc. wybiera szybkość, a dla 26 proc. największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela. Innymi atrybutami aplikacji postrzeganymi jako zalety są: możliwość przypomnienia ‘o zniżkach i kuponach (opcja wybrana przez 22 proc. użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21 proc.) oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20 proc.). Nie powinniśmy się więc dziwić, że siłą napędową handlu mobilnego są młodzi dorośli: 59 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców online stanowią oni 44 proc..
Polscy m-zakupowicze wybierają PayPal
Rewolucja w m-handlu ma miejsce nie tylko dzięki nowym urządzeniom i aplikacjom, ale także za sprawą wysokiej jakości platformom umożliwiającym dokonywanie szybkich i bezpiecznych płatności mobilnych. Pośród wielu opcji, najpopularniejszym sposobem płatności w Polsce jest PayPal, wybierany przez 28 proc. użytkowników smartfonów i 16 proc. właścicieli tabletów.
Preferowany sposób płatności mobilnych ( proc.)
Płatności mobilne to teraźniejszość e-handlu, a Polacy szybko uczą się czerpać z tego faktu korzyści. Cieszymy się widząc, że Polacy biorą udział w kształtowaniu pierwszej mobilnej ery w handlu, z coraz większą ilością konsumentów wykorzystujących do zakupów smartfony i tablety oraz m-handlem rosnącym trzykrotnie szybciej niż e-commerce ogółem – mówi Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
Co można zrobić lepiej?
„Mobilność” staje się jednym z najważniejszych elementów codzienności, a co za tym idzie, płatności na smartfonach i tabletach muszą stawać się jeszcze prostsze, bardziej intuicyjne i bezproblemowe. Polacy nie boją się innowacji i lubią kupować online, ale w dalszym ciągu zdarza im się wybierać bardziej klasyczne rozwiązania. Największą przeszkodą na drodze do jeszcze szybszego rozwoju handlu mobilnego jest fakt, iż konsumenci nie dostrzegają w pełni jego przewagi nad zakupami na urządzeniach z większymi ekranami.
Jako główną wadę zakupów i płatności mobilnych, użytkownicy smartfonów w Polsce postrzegają niewygodę samego procesu i dlatego do zakupów wybierają chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop (twierdzi tak 52 proc. kupujących online, którzy posiadają smartfona, ale nie używają go do zakupów online). Co ważniejsze, tacy użytkownicy rzadko mają potrzebę kupienia czegoś „po drodze” (32 proc. stwierdza, że jest to główny powód nie kupowania online), a aż 25 proc. z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi Ewolucja rynku online jest wspierana przez coraz większą liczbę stron internetowych, które stanowią najpopularniejsze medium dla e-zakupów: w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 69 proc. polskich kupujących przez smartfony kupowało online posługując się przeglądarką, a tylko 35 proc. aplikacją.
* Przytoczone globalne dane stanowią średnia z 22 badanych rynków i nie biorą pod uwagę ważonej wielkości populacji.