Sotrender przeanalizował 100 największych stron polskich marek na Facebooku w celu zbadania danych dotyczących używania przez nie hashtagów oraz ich efektywności. Jest to pierwsze badanie tego typu w Polsce, jak również jedno z pierwszych na świecie, po przygotowanym przez Sotrender raporcie na temat wykorzystania hashtagów przez 100 największych marek brytyjskich.
Jak polskie marki korzystają z hashtagów?
Popularność hashtagów w Polsce plasuje się na średnim poziomie. Od momentu wprowadzenia, zostały one użyte przynajmniej raz przez 43 spośród 100 największych polskich markowych stron na Facebooku. W Wielkiej Brytanii zrobiło to znacznie więcej, bo aż 61 z top 100 największych marek. Obecnie polskie markowe strony dodają przynajmniej jeden tag do co piątego posta.
Zobacz również
Strony, które publikują hashtagi, wykorzystują najczęściej od 2 do 4 lub więcej niż 11 unikalnych haseł. Najpopularniejszymi hashtagami wśród 100 największych stron markowych są #eska, #radio i #vans. Z kolei absolutnym liderem zarówno pod względem częstotliwości publikowania, jak i liczby unikalnych tagów jest Radio Eska, które w analizowanym okresie opublikowało wpisy zawierające 285 hashtagów.
A co z zaangażowaniem?
Posty pozbawione hashtagów angażują podobny odsetek użytkowników jak przeciętny post przed 12. czerwca, czyli przed ich wprowadzeniem. Natomiast wpisy zawierające tagi angażują przeciętnie zdecydowanie większą część fanów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W porównaniu do sytuacji na Wyspach Brytyjskich, różnica ta jest bardziej znacząca. Może to jednak wynikać z faktu, że w Polsce hashtagi są na stronach marek mniej popularne, a zarazem – wykorzystywane przed wszystkim przez tych, którzy i tak skuteczniej angażują. Co więcej, obecność hashtagów w postach wydłuża czas, w którym zbierają one 50% wszystkich aktywności, takich jak polubienia, komentarze czy udostępnienia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podsumowując, wpływ wprowadzenia hashtagów na Facebooku na komunikację marek w tym kanale nie jest aż tak znaczący, jak można by się spodziewać. Zaprezentowane powyżej dane pokazują, że tagi wpływają pozytywnie na prowadzone przez marki działania, jednak jak dotąd ta zależność jest dość słaba, co widać zarówno na przykładzie polskich, jak i brytyjskich marek.
Analiza została przeprowadzona przez Sotrender Research Team i obejmuje komunikację 100 największych polskich profili marek na Facebooku w okresie od 1 maja do 5 lipca 2013 r.