W Polsce coraz częściej mówi się o pogarszającym się zdrowiu psychicznym Polaków, a kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej niezmiennie pozostaje jednym z ważniejszych problemów do rozwiązania.
Skutki pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja – to wszystko negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym Polaków. Ponad 42% z nich mierzy się z chronicznym zmęczeniem, 37% z zaburzeniami snu, a blisko 1/3 stale towarzyszy poczucie lęku.
Zobacz również
Źródło: materiały prasowe Havas Polska
Co ważne, problemy czy trudności ze zdrowiem psychicznym dotykają każdego z nas, a im młodsze pokolenie, tym problemy ze zdrowiem psychicznym bardziej powszechne. Wśród przedstawicieli pokolenia „Z” tylko ¼ badanych nie deklaruje żadnych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, podczas gdy wśród badanych z pokolenia Baby Boomers odsetek ten wynosi 41%.
Skąd biorą się nasze problemy psychiczne?
To przede wszystkim kwestie osobiste – problemy w związku czy trudna sytuacja w rodzinie. Nie bez znaczenia są również czynniki zewnętrzne – kryzys ekonomiczny czy wojna w Ukrainie (szczególnie dotkliwa dla przedstawicieli najstarszej generacji). Z kolei dla Millenialsów i przedstawicieli pokolenia „X” dużym obciążeniem jest praca.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najnowsze badanie Havas jest drugim po zeszłorocznej edycji Meaningful Brands, które skupia uwagę na długofalowych społecznych efektach wywołanych przez pandemię COVID-19 i nakładających się kryzysach. 30% wszystkich Polaków odczuwa większy lęk i stres obecnie niż przed 2020 rokiem.
W ostatnich latach staliśmy się społeczeństwem bardziej świadomym w kwestiach związanych z psychiką – zdecydowana większość z nas określa zdrowie psychiczne jako jeden z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Cieszyć powinien fakt, że aż 80% deklaruje, że zdrowie psychiczne jest dla nich równie ważne jak fizyczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: materiały prasowe Havas Polska
Ten zwrot ku dbaniu o własny wellbeing nie jest obojętny biznesowi. Zaangażowane marki nie mogą przejść obojętnie obok jednego z bardziej rażących powodów do niezadowolenia konsumentów. Tematem tym powinny zainteresować się szczególnie te brandy, które kierują swoje działania marketingowe do młodszych grup celowych. Prawie połowa przedstawicieli pokolenia „Z” (48%) deklaruje, że w ciągu ostatniego półrocza zmagała się z uczuciem stałego napięcia, lęku i zamartwiania się.
Badanie „Zdrowie psychiczne oczami Polaków” porusza jeszcze jeden ważny aspekt – w czasach gdy więcej młodych ludzi w sytuacjach stresowych ucieka do social mediów (31%), niż rozmawia z przyjaciółmi (30%) lub rodziną (29%), rosną naciski na korporacje zarządzające mediami społecznościowymi i dotyczące brania odpowiedzialności za zdrowie psychiczne swoich użytkowników. Tego zdania jest prawie 2/3 wszystkich Polaków.
Co więcej, 60% „Zetek” ocenia pozytywnie pomysł zaangażowania się marek w edukację w kwestiach zdrowia psychicznego. Jak wynika z flagowego badania Havas Media Network „Meaningful Brands”, aż 71% konsumentów uważa, że marki powinny robić więcej, aby wspierać ich zdrowie i samopoczucie, ale praktycznie tyle samo (72%) czuje się zmęczonych ciągłym udawaniem, że firmom zależy na czymś innym, niż własnym zysku.
Pełny raport:
Informacje o badaniu:
- Typ: CAWI (Computer Assisted Web Interviewing).
- Grupa docelowa: wszyscy dorośli (18+).
- Liczba respondentów: 1047.
- Okres badania: grudzień 2023.