grafika: Fotolia.pl
Tytuł artykułu jest nawiązaniem do książki Dana Schawbela „Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki”, podręcznika skutecznych praktyk w dziedzinie budowania i zarządzania własną marką. Publikacja jest tak napisana, że chociaż przekazuje informacje oczywiste, to czyni to w sposób nowatorski. Oprócz wskazywania praktycznych technik i metod budowy personal brandingu, nadaje zjawisku pewien moralny wydźwięk. Dzięki temu powstał dosyć kompleksowy, a przy tym mocno refleksyjny poradnik, traktujący o tym, jak pływać w świecie social media i w nim nie utonąć.
Zobacz również
Budowanie marki osobistej to dobrodziejstwo czasów rzeczywistości wirtualnej. Co prawda, tworzenie własnego wizerunku jako eksperta w danej dziedzinie funkcjonowało już wieki temu, jednak dopiero świat Nowych Mediów wyniósł markę do miana paradygmatu. Stanowi ona jedno z najdoskonalszych narzędzi służących osiąganiu osobistych celów.
Odpowiednio prowadzony personal branding pomaga w rozwoju osobistym, zdobywaniu intratnych propozycji, nawiązywaniu kontaktów, otrzymywaniu gratyfikacji czy ciekawych ofert pracy. Ale personal branding to nie tylko budowanie marki osobistej. To sposób myślenia o funkcjonowaniu w dzisiejszej rzeczywistości. W kulturze bycia i działania. Kulturze sprzedaży. Własnego talentu, umiejętności i produktu.
Jeśli personal branding jest budowaniem własnego wizerunku, to – per analogiam – home branding mógłby być tworzeniem i zarządzaniem wizerunkiem nieruchomości na sprzedaż. Posiłkując się zaproponowanym przez Schawbela schematem, można pokusić się o odpowiedź na pytanie – jak to robić?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Krok pierwszy – Odkryj
Początek każdej podróży wymaga ustalenia celu, do którego chcemy dążyć. To prawda, ale tylko z pozoru. Aby rozpocząć drogę niekoniecznie trzeba wyznaczać jej ostateczny cel. Musimy natomiast zrozumieć, dlaczego wędrujemy. Innymi słowy, jak to określa Dan Schawbel, odkryć pewien potencjał. Podróży, ale i własny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podczas sprzedaży mieszkania pierwszym i fundamentalnym krokiem jest zidentyfikowanie tzw. selling point. Punktu, będącego wyrazem osobowości naszego wnętrza. Charakterystyką stylu życia jaki chcemy sprzedawać. Jego, w pewien sposób, metafizycznego wymiaru, który świadczy o tym, że jest tym, czym jest. W realizacji tego zadania może pomóc np. home stager albo odpowiednio wyszkolony agent nieruchomości. To właśnie odkrywanie pozwala zaplanować podróż. Zaplanować sprzedaż.
Krok drugi – Stwórz
Za kreowanie wizerunku nieruchomości odpowiada home staging. Pod tym pojęciem rozumie się takie zarządzanie wartością nieruchomości, aby maksymalizować jej pozytywny odbiór. By z jednej strony jeszcze obecny właściciel „już żałował” sprzedaży, a ten przyszły nie mógł się jej doczekać. Warto dodać, że to, w którym kierunku zostaną przeprowadzone działania „przygotowawcze” wynika ściśle z tego, co w niej odkryjemy.
Tak jak w przypadku personal brandingu budowa profesjonalnego wizerunku zaczyna się od dobrej fotografii osobistej, tak w home brandingu rozpoczyna się od specjalistycznej sesji zdjęciowej. Analogicznie – opis historii osoby kreującej swój personal branding to nic innego jak atrakcyjny opis nieruchomości zamieszczony w wyszukiwarkach. Twarde kompetencje to cechy techniczne nieruchomości, a miękkie – klimat, atmosfera, emocje.
Skuteczny personal branding nie może być pozbawiony wymiaru multimedialnego. Własny blog dla budującego swój wizerunek, to dla nieruchomości strona firmowa. Podcast jest jej wideo prezentacją, publikacje na łamach prasy – wizualizacjami 2D i 3D, a zgromadzone doświadczenie to realizacje „przed” i „po” czy portfolio.
Tworzenie wizerunku nieruchomości to bazowanie na zasadniczej prawdzie psychologicznej – mamy tylko jedno pierwsze wrażenie. Warto zadbać, aby było jak najlepsze.
Krok trzeci – Prezentuj
Dan Schawbel – po tym jak już odkryjemy kim jesteśmy i stworzymy już wizerunek – podpowiada jak go promować i rozwijać. Innymi słowy, jak zwiększać swoją wartość na rynku. Tu tak naprawdę możliwości są nieograniczone i jak mawiał Einstein, zależą tylko od naszej wyobraźni.
Standardowe metody propagacji informacji o nieruchomości na sprzedaż zaczynają się od portali ogłoszeniowych (domiporta.pl, nieruchomości-online.pl, morizon.pl) i własnej strony internetowej. Zaraz obok pojawiają się zewnętrzne formy promocji, takie jak: baner, ulotki czy ogłoszenia w prasie. Wszystkie te działania powinny być przeprowadzane w taki sposób, aby pomimo pewnej „masowości” produktu, jakim jest nieruchomość, zachowywały jej wyjątkowy charakter.
Ale to nie wszystko, a raczej za mało dla sukcesywnego home brandingu. Dan Schawbel – w przypadku budowania marki osobistej – zwraca uwagę na potrzebę wykorzystywania mediów społecznościowych i idei networkingu. Podobnie mówi Seth Godin, podkreślając wagę obecności w sieci i nieskończoną pamięć wujka Google (personal branding to era Google).
Publikowanie oferty na portalach społecznościowych, dodawanie do społecznych baz ogłoszeń i grup może przynieść wymierne korzyści. Jeśli nawet oferta nie znajdzie kupca, to informacja o marce biura zostanie rozpowszechniona. I co ważne, zaistnieje w kanałach o wielkim kapitale marketingu szeptanego. Coraz więcej osób zaczyna sprzedaż czy zakup nieruchomości od poinformowania o tym swych znajomych, fanów czy followersów. Warto więc tam być i wykorzystywać takie kontakty, aby maksymalizować sprzedaż.
Krok czwarty – Trwaj
Czwarty etap personal brandingu – najważniejszy – to podtrzymywanie naszej marki na rynku. Innymi słowy, obrona wykreowanego wizerunku przed różnej maści atakami „konkurencji”. W przypadku sprzedaży nieruchomości do takiego podtrzymywania dochodzi na etapie prezentacji bezpośredniej. Wówczas każdorazowo mamy do czynienia z obroną zajętych wcześniej pozycji. Udowodnieniem przed kupującym jej wyjątkowego charakteru. Jeśli tego dokonamy, możemy liczyć na sukces. Sprzedaż nieruchomości.
Branding – personal, home… whatever… aby prawdziwie
Dan Schawbel oprócz zaprezentowania ogólnego schematu działania nad marką osobistą podał też wartości, których należy bezwzględnie przestrzegać. Aby więc być skutecznym, trzeba przede wszystkim zachowywać umiar. Być szczerym, autentycznym i transparentnym w swym przekazie. Jakiekolwiek fałszywe sztuczki na etapie tworzenia i prezentowania wizerunku nie sprawdzą się podczas jego obrony. Zdrowy rozsądek i perspektywiczne myślenie to absolutna konieczność skutecznego brandingu.
Bo pomimo tego, że kreowanie wizerunku czy to osobistego, czy nieruchomości jest pewnym koloryzowaniem rzeczywistości, to trzeba pamiętać, aby jego tworzenie nie przerodziło się w karykaturę.